Annonce
Ugeavisen Vejle

Hyundai er også sjove biler

Hyundais i30 Fastback N Performance 2.0 T-GDi med 275 hestekræfter klæder en på til sjov. PR Foto
Hyundais i30 Fastback N Performance 2.0 T-GDi med 275 hestekræfter klæder en på til sjov. Det er en fuldblods gaderacer, og hvor sikkerheden også er i top. Modellen fås også som familiebil med 140 hestekræfter.
Annonce

Motor: Nålen på speedometret dirrer. På grund af ratstammen kan jeg ikke helt præcist se, hvor hurtigt jeg kører, (læs: lidt for hurtigt), da jeg forlader motorvejen ved Vejle Syd,

Kurven mod Grønlandsvej nærmer sig hastigt, jeg træder på bremsen, gearer ned et par gange for at nyde motorlyden fra testbilen, en Hyundai i30 Fastback N med motorsports-DNA og 275 hestekræfter.

Bilen glider gennem svinget, mens adrenalinen pumper rundt i kroppen på mig. Jeg gasser igen op, gearstangen er i konstant bevægelse, mens jeg nu tænker over farten.

Og på min gode ven Christian Grau, bil- og livsstilsekspert, der mener, at man skal købe bil med hjertet, ikke med pengepungen.

Netop derfor er det godt tænkt, når Hyundai har lavet en familieudgave af modellen med motorsports-DNA'et, en Hyundai i 30, 5 dørs, 1,4 T-GDI DTC N Line Performance, til 309.995 kroner. Til dem, der ikke går hele vejen og vælger den elegante coupé-hatchback med skrånende bagende, der forstærker det sportslige udtryk.

Standardversionen er udstyret med en 250 hk turbomotor, der giver en acceleration fra 0-100 km/t på 6,4 sekunder. Hvis man ikke synes, det er nok til at flå skindet af en kold kakaomælk, så er der som nævnt performance-udgaven med 275 hk og en acceleration fra 0-100 km/t på 6,1 sekunder.

Hyundai i30, 1,4 T-GDI DCT N Line Performance

Motor: 1.4 T-GDi DCT 140 hestekræfter.

HK/KW/omdr.: 140/6000.

Slagvolumen, ccm: 1353.

Blandet kørsel (WLTP); 15,9.

CO2, g/km: 144

Acceleration: 0-100 km/t 9,2 sekunder

Tophastighed: 187 km/t.

Pris 309.995 kroner

Annonce

Klædt på til sjov

Efter at have taget plads i sædet i modellen med 275 hestekræfter, fornemmer jeg det med det samme; man bliver klædt på til sjov.

Hyundai i30 er normalt en familiebil, og efter at have testet N-line modellen med 140 hestekræfter er konklusionen her, at den også kan anbefales.

Det samme kan min i30 Fastback N Performance 2.0 T-GDi med 275 hestekræfter. Modellen er en fuldblods gaderacer. Undervognen er stiv som et bræt, kører man over en femkrone, er det lige før, man kan mærke årstallet i rygraden. Og derfor skal der mere end gode overtagelsesevner til, hvis den bedre halvdel skal overtales til at investere de godt 130.000 kroner ekstra i gaderaceren.

N-serien fås som nævnt som standard med 250 hestekræfter i en 2-liters turbomotor, men leveres også med mine 275 hestekræfter i perfomance-udgaven fra 439.995 kroner.

Annonce

Både sikkerhed og udstyr

Det, jeg godt kan lide ved begge de i30 modeller, jeg har testet, er, at Hyundai her har tænkt på både sikkerhed og udstyr.

i30 Fastback N har som standard syv airbags, fem køreindstillinger, fartpilot med fartbegrænser, automatisk nødbremse, træthedsregistrering, automatisk nedblændeligt bakspejl, aktiv vognbaneassistent, skiltegenkendelse, 8 tommer touchskærm med navigation og bakkamera, 2-zonet klimaanlæg, bluetooth, varme i forsæder og rat, sidespejle i sort højglans med varme og integrerede sideblink, p-sensor både for og bag, LED-forlygter, LED-kørelys i dedikeret N-design, røde bremsekalibre, rev-matching i forbindelse med nedgearing, sort lofthimmel, alu-pedaler, læderrat med røde syninger og delvist perforeret læder, sportssæder med integreret N logo, elektronisk lydgenerator, der intensiverer oplevelsen af motorlyd inde i kabinen.

Vælger man performance-udgaven med 275 hk, får man yderligere køreinformationer, el-sæder med hukommelse til førersædet og elektrisk lændestøtte i både fører- og passagersæde samt udvidet lårstøtte. En tårnstiver i bagagerummet giver performance-udgaven ekstra stabilitet og sikring mod vrid.

Derudover har den variabel udstødning med suveræn lyd, 17 tommer skivebremser på baghjulene og 18 tommer skivebremser foran, røde bremsekalibre med integreret N-logo, 19 tommer alufælge med Pirelli-dæk, sportssæder i dellæder samt elektronisk differentiale (e-LSD), som gør hjulene i stand til at dreje med forskellige hastighed ved at tilføre forskelligt drejningsmoment til dem - det sikrer præcis performance hver gang. Prisen for i30 Fastback N med 275 hk begynder ved 499.995 kroner.

Bogstavet N i Hyundais i30-serie symboliserer, at bilen er bygget til at levere toppræstationer. For N'et henviser til Hyundais eget testanlæg Namyang og den berømte tyske racerbane Nürburgring, der er verdens mest udfordrende. På Nürburgring bliver Hyundais N-serie udsat for ultimative tests i en chikane, der er indrettet til at presse bilernes evne til at håndtere voldsomme G-kræfter til det yderste. Det er i denne chikane inspirationen til N'ets udformning er hentet.

Men du må selv vælge, fruen eller elskerinden...

Hyundai i30 2.0 T-GDi med 275 hestekræfter

Motor: 2.0 T-GDi med 275 hestekræfter

HK/KW/omdr.: 202/275/6000.

Slagvolumen, ccm: 1998

CO2, g/km: 188

Acceleration: 0-100 km/t 6,1 sekunder.

Tophastighed: 250 km/t.

Max. drejningsmoment (NM): 353 (overboostet 378)

Pris 499.995 kroner

Hyundai har udstyret modellen med masser af racer-bils detaljer. Foto: Flemming Larsen
Bagenden er fræk som hos en elskerinde. PR Foto
Den hurtigste af modellerne er blandt andet forsynet med røde bremseklodser. PR Foto
Hyundai er kendt for at udstyrer alle side modeller med masser af sikkerhedsudstyr. PR Foto
Modellen er en fuldblods gaderacer. Undervognen er stiv som et bræt, kører man over en fem krone er det lige før, man kan mærke årstallet i rygraden. PR Foto
Christian Grau, bil- og livsstilsekspert, mener, at man skal købe bil med hjertet, ikke med pengepungen. Det kan han have ret i. PR Foto
Den mere almidelige i30 N-Line med 140 hestekræfter kan også anbefales. Foto: Flemming Larsen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ugeavisen Vejle

Bager med på madspilds-app

Annonce