Annonce
Ugeavisen Vejle

Inspiration til madpakkerne

Madpakker skal ikke være kedelige. I hvert fald ikke hver dag, for så løber man sur i dem. Kyllingeunderlår, pirogger med fyld og grøntsagsstænger bør også få plads i madkassen. Privatfoto
Nogle gange kan man føle sig idéforladt og uinspireret, når det gælder madpakker. Her giver Anne-Kathrine Schelde fra Vejle dig gode idéer.
Annonce

Vejle: Sommerferien er forbi for de fleste af landets skolebørn og dermed også for mange forældre. Fabrikationen af madpakker skal igen startes op og imens smøring af madpakker for nogle hører til blandt hyggeopgaverne, så kan det for andre være noget nær det værste, der findes.

En madpakke skal jo ikke nødvendigvis pakkes ind som en gavekurv med sløjfe og indeholde 10 forskellige kreative indslag og en lyskæde. Omvendt bliver en madpakke heller ikke ved med at være spændende, hvis den dag efter dag består af to halve stykker rugbrød med hamburgerryg og en skoleagurk til at gnave af. Det gælder om at finde den gyldne middelvej.

Nogle gange kan man dog føle sig noget så idéforladt og uinspireret. Også selvom man hører til blandt dem, der ikke har de store problemer med at smøre madpakker – hverken til sig selv eller andre. Og så kan det være rart med lidt inspiration og forskellige tips og ideer til, hvad madpakkerne eksempelvis kan indeholde.

Annonce

Læg en god bund

En god bund lyder måske mest af alt som en kampagne for at starte dagen med et godt og solidt morgenmåltid, så bunden bliver lagt. Men selvom man har spist godt til morgen, så skal der fyldes ny energi på til frokost og det er de færreste, der kan klare sig med et kogt æg og en tomat.

Rugbrødsmadder er ret klassiske og er der ingen problemer i et par flade i madkassen, så fortsæt endelig med det. Er familien derimod kørt sur i rugbrødsmadderne, så skal man måske til at tænke anderledes kreativt for at få lagt en god bund til frokost. Også for at undgå, at madkassens indhold bare kommer med hjem igen.

En mulighed kunne være rugbrødsboller – enten hjemmebagte, fra supermarkedet eller fra bageren. Bollerne kan flækkes og laves om til sandwichboller med diverse pålæg og salat, eller de kan smøres med smør og bruges som tilbehør til et kyllingespyd, en frikadelle, eller bare et kyllingelår, der er blevet til overs fra aftensmaden. Overvej i øvrigt at stege en hel pose kyllingeunderlår, udelukkende beregnet til madpakkerne. Så er der nemme madpakker i flere dage.

Grovboller med pålæg, hjemmebagte pølsehorn, pizzasnegle eller pirogger med fyld er også oplagte i madpakken. Og bruger man fuldkornsmel, så får man ikke bare kostfibre men også en dejlig lang mæthedsfornemmelse. Bag gerne en dobbelt portion, det er mindst lige så nemt, og smid så boller, horn og snegle i fryseren. Så er det hurtigt at finde et par stykker frem, når der skal laves madpakker.

Skal det være rigtig nemt, så lav en lækker wrap af færdigkøbte tortillapandekager smurt med flødeost. Pandekagerne fyldes med salat og diverse grønt samt kylling, skinke, laks eller rejer, for nu blot at nævne nogle eksempler. Afslutningsvist rulles tortillapandekagerne sammen til wraps og pakkes ind i husholdningsfilm, så de er lige til at lægge i madkassen. Og wraps bliver kun bedre af at trække på køl natten over, så det er ikke noget, man behøver at stå med om morgenen.

Annonce

Nudler og salater

Kopnudler er ret populære blandt børn og unge, men der er altså tale om små saltbomber, der hverken er særligt sunde eller mættende. Til gengæld kan man lave sine egne, hjemmelavede kopnudler med friske grønsager og nudler i et syltetøjsglas eller lignende, som er lige til at tage med i tasken. Det kræver blot, at man har adgang til en elkedel eller har mulighed for at have varm bouillon med i en termokande og der findes masser af skønne opskrifter på hjemmelavede kopnudler på internettet.

Pastasalater er også ofte et hit i madpakkerne og med lidt planlægning kan man time det således, at der både er pastasalat til aftensmad og madpakker dagen derpå. Salater er også lækkert, men kræver en smule mere omtanke, hvis ikke det skal blive en trist og slatten omgang. Sørg derfor altid for at placere de tungeste ting nederst i bøtten og fyld så ovenpå med de mere lette grøntsager samt salatblade. Skal der dressing på salaten, så er det bedst at medbringe den i en bøtte for sig og det samme med nødder, croutoner og lignende sprøde elementer.

Vær i øvrigt opmærksom på, at salaten ikke kun skal bestå af grøntsager, men også gerne indeholde lidt fedt og proteiner for at give en god og vedvarende mæthedsfornemmelse. Det kunne eksempelvis være kød eller fisk, æg, ost, avocado, bønner og bælgfrugter, kogte linser og kikærter, nødder, en klat hummus eller pesto.

Annonce

Det søde punktum

Udover frokosten kan det være rart at have lidt at ”snacke” i løbet af dagen. Grøntsager i stave, frugt, knækbrød, kiks og rugbrødschips er alle skønne i madpakken, men overvej også lidt sødt til sidst på dagen, hvor trætheden begynder at melde sig.

Det kan være noget så simpelt som et stykke kanelknækbrød, en lille bøtte lakridsmandler (evt. hjemmelavede), en cookie, lakridskugler, tørret frugt, lidt friske bær, en rugbrødsbolle med chokolade og nødder eller en brik mørk chokolade.

Overvej også at bage en stor portion müslibarer med havregryn og tørret frugt, nødder eller chokolade. Når müslibarerne er afkølede, kan de pakkes ind enkeltvist i husholdningsfilm, så de er lige til at stikke i tasken. Helt perfekte til det sene frikvarter eller til en kop te eller kaffe på kontoret sidst på dagen, når sukkertrangen melder sig.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce