Annonce
Ugeavisen Vejle

Japansk vildbasse: Skabt til at tackle terræn

Toyota Hilux er den mest solgte pickup, og med god grund: Både designmæssigt og bilens køreegenskaber gør den til en japansk vildbasse. Foto: Flemming Larsen
Det er engang imellem sundt at vise sin maskuline vildskab og farlighed frem. Sådan havde jeg det, da jeg testede Toyota Hilux.

Motor: Jeg har tit svoret over for mig selv, at jeg som bilanmelder på intet tidspunkt vil komme til at teste en pickup. Dels fordi, det ikke interesserer mig at køre rundt med et lad, og dels, fordi der er noget "Bonderøven" på DR over det.

Nuvel, vores valg af bil er ofte et spejl af vores livsstil. Det har banet vejen for biler med masser af pondus og kraftfuld udstråling, og efter en uge i selskab med Toyota Hilux med udvidet kabine, er jeg blevet klogere.

Jeg følte mig som den store, såvel overfor mikrobiler og mellemklassebiler.

Annonce

Vildskab

Med 204 hestekræfter, og intet mindre end et drejningsmoment på 500 Nm, svarende til det dobbelte af det, man normalt finder i en personbil, er der noget vildskab over testbilen: Toyota Hilux er en japansk vildbasse skabt til at tackle terræn.

Og så gør det endda ikke noget, at bilen var udstyret med en 2.8 liters dieselmotor.

Toyota Hilux fås fra 226.900 kroner eksklusive moms, men investerer man i en den japanske villdbasse, bør man gå all in:  Ikke noget med at spare på udstyr eller udstyre pickup'en med for eksempel billige dæk.

Udstyrsmæssigt er der heller ikke meget at komme efter: Det var dog en skuffelse, at de adaptive fartpilot slår fra, når farten kommer uder 25 km/t, og at der skal bruges et kabel, hvis man ønsker at bruge Apple Carplay. Foto: Flemming Larsen

Testbilen var udstyret med blandt andet forkromet frontgrill, nøglefri betjening, klimaanlæg, sædevarme, el-førersæd og køl i handskerummet.

Med en sådan model kan man heller ikke leve uden Trailer Sway Control, der registrerer, hvis anhængeren svinger ud eller kører i "slange", hvilket giver én større kontrol, når man trækker en anhænger, bakkamera, navigation og adaptiv fartpilot.

Derfor løber mit nye legetøj, eller rettere, mandskabsvognen med fire døre og brutale hjul og dæk - og en frihøjde på 31 cm også op i 339.990 kroner eksklusive moms.

Her er det så på sin plads, at nævne et par minusser: Da jeg kørte rundt i byen, irriterede jeg mig over, at den adaptive fartpilot slår fra ved lav fart, nemlig når bilens fart kommer under 25 km/t, ligesom man skal bruge et kabel, hvis man skal bruge Apple Carplay.  Sidstnævnte hører ikke til i en moderne bil.

Toyota Hilux, 2,8-dieselmotor, 204 hk

Motor: 2,8 liter turbodiesel, 4 cyl.

Hestekræfter: 204 hk.

Topfart: 175 km/t.

Acceleration: 0 til 100 km/t, 10,7 sek.

Max Moment: 500 Nm/1600-2800 omdr./min.

Gearkasse: 6 trins automatgear, 4X4. FWD.

Brændstofsøkonomi: 10,5 km/l. ved blandet kørsel

Mekanisk spærredifferentiale på baghjulene.

Elektronisk spærredifferentiale på baghjulene. Reduktionsgear. Automatisk nødbremse med fodgænger og cyklist genkendelse. Hill Descent Control.

Længde, højde, bredde: 5,33 meter, 1,82 meter, 1,90 meter.

Frihøjde: 31 cm.

Vadedybde: 70 cm.

Nyttelast: 1,034 kg.

Anhængervægt: 3500 kg.

Annonce

Ikke økonomisk

Med 10,5  kilometer på literen er Hilux ikke nogen økonomisk bil, men engang imellem bliver man bare nødt til at tænke med hjertet i stedet for med pengepungen, og lukke øjnene for CO2.

For selv om vi mænd alle har bløde og sårbare sider, er det engang imellem sundt at vise sin maskuline vildskab og farlighed frem.

Toyota Hilux kom ikke på noget tidspunkt til kort, heller ikke selv om den blev udfordret i terræn. Foto: Flemming Larsen

Vildskaben viser sig blandt andet i en ny motor en 4-cylindret 16-ventilet 2,8 dieselmotor, der med sine 204 hestekræfter og et moment på 500 Nm giver en acceleration til 100 km/t på 10,7 sekunder.

Personligt har jeg også forelsket mig biler med med firehjulstræk - og i Hilux's tilfælde med mekanisk spærredifferentiale på baghjulene, reduktionsgear og mulighed for frakobling af forhjulstrækket, hvilket forbedre brændstoføkonomien.

Og så er der også noget over en bil som kan trække 3,5 ton.

Så det var med god grund, jeg i trafikken kunne tillade mig at opføre mig som storebror overfor mikrobilerne og mellemklassebilerne.

Sagt med andre ord: Jeg har prøvekørt en bil, der - både for mandlige og kvindelige bilentusiaster - bringer køreglæden tilbage både på vejen og i offroaden.

Annonce
Annonce
Ugeavisen Vejle

Vejlenser kørte ikke stærkt nok: Kevin levede ikke op til egne forventninger

Annonce
Annonce
Ugeavisen Vejle

Sandwich og fritter som du sjældent har smagt dem: Ny bod fylder street food helt op

Annonce
Forsiden netop nu
Ugeavisen Vejle

Jeg er åbenbart for gammel til T-shirts: Sandheden er ilde hørt

Ugeavisen Vejle

Tillykke til Betty og Kirsten: Her er årets frivillige ildsjæle

Ugeavisen Vejle

Nu kan du opleve en bæredygtig bydel: Vejle har haft fokus på Arkitekturens dag siden 1972

Ugeavisen Vejle

Spænding udløst: To unge forfattere får hver 50.000 kroner

Ugeavisen Vejle

Bøn fra Vejle-restauratører: Lad os holde jul i oktober på en hverdag

Ugeavisen Vejle

Hestepigen skifter gear: Louisiana fra Vejle går efter sæde i McLaren-racer med 452 hestekræfter under hjelmen

Ugeavisen Vejle

Nye rækkehuse i hastigt voksende landsby er klar til udlejning

Ugeavisen Vejle

En succes for 54 Vejle-butikker: Vejlenserne har købt 76.000 lykkeposer i år

Ugeavisen Vejle

Biblioteket anbefaler: Frede og Selma sætter spot på børns følelser og hverdagsliv

Ugeavisen Vejle

Irmas brevkasse: Han kaldte mig en møgkælling

Ugeavisen Vejle

Ny, lille kortfilmsfestival blev løbet over ende - der kom tusindvis af film ind fra hele verden

Ugeavisen Vejle

Maden i mit liv: Her har du opskriften på en lækker sæsonbetonet ret

Ugeavisen Vejle

Ugens foto: Larm og ræs på Nørremarken

Ugeavisen Vejle

Ny vandrerute på 170 kilometer har et budskab: Gå fra bøvlet by til den lette løsning

Ugeavisen Vejle

Ford Mustang er en spændende elbil: Lidt for meget vrinsk, men med lidt for lidt lyd

Ugeavisen Vejle

Dyrene er væk fra stalden: Nu gives der i stedet liv til hundeportrætter, natur og dåser på papir

Ugeavisen Vejle

80 år er ingen alder: Helt anderledes end alle de andre

Ugeavisen Vejle

Japanske skønheder med flotte former: Svenn fra Vejle solgte for millioner af kroner af dem, og der var blomster til fruerne

Ugeavisen Vejle

Skoleelever med til at redde restaurationsbranchen: Det er megafedt at lave mad, siger Liv Kynde, og hun har ikke noget imod skæve arbejdstider

Ugeavisen Vejle

Ugens læserfoto: Her er der plads til alle

Ugeavisen Vejle

Hva' siger manden, Misse? To kvinder har forladt deres chefstillinger i stor kæde - nu vil de bygge deres egne forretninger op

Annonce