Annonce
Ugeavisen Vejle

Kia Niro efter et facelift: Man får meget bil for pengene

Bilproducenten har valgt at lade modellen beholde sit markante design og dens signaturkølergrill. Foto: Torben Holst
Niro Plug-in Hybrid er mere end en økonomisk pendlerbil. Som andre Plug-in Hybrid-bilproducenter skal Kia dog have styr på ladekablerne.
Annonce

Motor: Jeg bliver nødt til at indrømme, at jeg for alvor er ved at vænne mig til Plug-in Hybrid.

Hybrid har længe tiltalt mig, mens jeg mente, at livet var for kort til at tanke strøm til små 50 kilometer. Men... nu er jeg ved at kunne se fordelene ved Plug-in, og Kia har været med til at overbevise mig.

Specielt efter at Kia har givet sin Niro et facelift. Det har gjort bilen interessant, både design- og prismæssigt. En anden fordel er, at Niro Plug-in Hybriden fås i en basisudgave, Vision, fra cirka 269.000 kroner.

Jeg valgte at teste topmodellen, Advance, der lige nøjagtigt sniger sig over 300.000 kroner. Og jeg må erkende, at man får meget bil for pengene, hvilket man i øvrigt altid har fået hos Kia.

Niro 1.6 GDI plug-in hybrid Advance

Motor: 1.6 GDI

Ydelse: 105 hk ved 5700 kmdr./min

Max. moment: 147 Nm ved 4000 omdr./min.

Gearkasse: 6-trins DCT

Acc. 0 til 100 km/t: 10,8 sekunder

Brændstofforbrug: 76,9 km/l ved blandet kørsel

CO2 udslip: 29 g/gram

Brændstof: Benzin/hybrid

Hybrid, elektrisk motor, ydelse: 60,5 hk ved 1798 til 2500 omdr./min.

Max moment: 170 NM ved 0 til 1798 omdr./min.

Hybrid Aystem, kombineret ydelse: 141 hk ved 5700 omdr./min, max. moment 265 NM ved 1000 til 2400 omdr./min.

Annonce

Et nyt look

Kio Niro Plug-in Hybrid kom på markedet i Danmark i 2017. Kombinationen dengang var en økonomisk 1,6-liters GDI-motor med en 8,9 kWh litium-polymer-batteripakke med høj ydelse.

Ligesom på Hybid modellen bestod modelprogrammet på Plug-in modellen af varianterne; Vision, Comfort og Advance. Og det har Kia ikke ændret på.

Med det opfriskede design nærmer Hybrid- og Plug-in Hybrid-modellerne sig designet fra den nye eldrevne e-Niro. Bilproducenten har valgt at lade modellen beholde sit markante design og dens signaturkølergrill.

Udvendigt består faceliftet blandt andet af nye kofangere foran og bagpå, som er med til at give bilen et nyt, anderledes look, der får den til at fremstår mere moderne.

Som standard er testbilen udstyret med projektionsforlygter med to funktioner – de er kortere og mere skulpturelle end tidligere - ligesom de nydesignede LED-lygter bag på bilen giver Niro en mere markant og moderne lyssignatur. Det nye kofangerdesign fuldendes af et sølvfarvet bundskjold og har nye lysreflekser og tågebaglygter i hjørnerne.

Og som erstatning for 16” alufælge med kapsel, lancerer faceliftet nye alufælge med lav vindmodstand og vægt.

Kabinen består af mere elegant finish end tidligere. Men... der er fortsat lidt for meget af den billige plastik. Jeg tilhører dem, der gerne vil give lidt mere for en bil, hvis bilimportøren har tænkt over materialevalget.

Dog glædede jeg mig over udstyrsniveauet i testbilen, der som nævnt fås fra godt godt 300.000, men så får man også syv tommer skærm med navigation, adaptiv fartpilot, bakkamera og parkeringssensorer, to-zoner klimaanlæg og trådløs opladning af telefonen. Selv varme på bagsædet er standard – og der er for øvrigt masser af plads, hvilket måske også forklarer den manglende plads i bagagerummet.

Annonce

Kører økonomisk og godt

Men, hvordan kører testbilen så.

Benzinmotoren kombineres med en elmotor, hvilket tilsammen giver 141 hk og 265 Nm. Effekten sendes gennem forhjulene og en fin og velfungerende 6-trins dobbeltkoblingsgearkasse, som gør fremfærden nem og ubesværet.

Jeg manglede på intet tidspunkt hestekræfter, og med strøm på batteriet, kan min Niro køre op til 120 km/t helt uden motorstøj. Skifter du til gengæld til sport, bilen skal jo udfordres, tager både el- og benzinmotor fat sammen med gearkassen og sender bilen fremad med fuld smæk på. Specielt 0 til 60 km/t føles hurtigere end den oplyste 0 til 100 km/t tid på 10,8 sekunder indikerer.

Kias bilprogram er stort, men vælger man pendler- og familiebilen Kia Niro Plug-in Hybrid, har jeg dog et godt råd til bilimportøren:

Bagagerumspladsen imponerer ikke, fordi der skal være plads til bilens batteri i bunden af bagagerummet. I alt er der kun 324 liter, og når der samtidig skal ligge to forskellige typer ladestik, så er der ikke meget plads tilbage.

Derfor bør man kigge på en smart løsning, eksempelvis en krog, man kan hænge opladningskablerne på.

Bagenden er også flot, og bagklappen stor, så det er nemt at komme i bagagerummet. Her kunne man dog godt ønske sig lidt mere plads. Foto: Flemming Larsen
Der er masser af finish i kabinen, dog er der fortsat lidt for meget af den billige plastik. Foto: Torben Holst
Man kan hele tiden følge, hvor meget strøm der er tilbage. Foto: Flemming Larsen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ugeavisen Vejle

Jazzmusik i Bredsten Kirke

Ugeavisen Vejle

Klør det dernede?

Ugeavisen Vejle

Svedig blues i Bygningen

Ugeavisen Vejle

Klar til boligkigger-weekend

Annonce