Annonce
Ugeavisen Vejle

Meget bil for pengene: Renault Mégane R.S. Line er en sporty model

Renault Mégane E-Tech 160 R.S. Line plug-in hybrid er en spændende bil, og man får meget bil for pengene. Foto: Flemming Larsen
Med 160 hestekræfter og "R.S."-logoet er man sportsligt kørende. Mégane er fransk og forførende, det selv om der også er et par minusser.

Motor: Jeg har tidligere skrevet i mine bilanmeldelser, at bilimportørernes plug-in hybrid modeller er en mellemregning, nemlig indtil rækkevidden og opladningstiden på elbiler bliver henholdsvis større og mindre.

Det med mellemregningen er fortsat min holdning, det selv om Renaults Mégane E-Tech 160 R.S. Line plug-in hybrid  i min verden er en sporty bil. Det er nemlig ikke mindst prisen, der er med til at gøre den interessant, fordi man på grund af bilafgifterne får såvel meget sikkerhedudstyr som luksus for pengene.

Renault Mégane, R.S. Line, plug-in hybrid

Motor: 4 cyl - 1,6 liters benzinmotor.

Ydelse: 140 hk.

Moment: 144 Nm/3200 omdr./min.

El-motor: 66 hk, 200+50 Nm.

System: 160 hk. 9,8 kWh litiumion batteri.

Acceleration: 0 til 100 km/t, 9,8 sekunder

Topfart: 183 km/t.

Brændstoføkonomi: 76,9 km/l (dog kun, hvis batteriet er ladet op)

CO2- udledning: 29 g/km.

Elektrisk rækkevidde: 50 km.

Bagagerum: 447 -1408 liter.

Pris på testbilen er godt 290.000 kroner.

Har styr på elbiler

Renault skal have ros for sine elektrificerede biler. Producenten har mange års erfaring, det mærker man med denne, franske model - og det samme gælder uanset hvilken model, man sætter sig bag rattet i. Således roste jeg for nylig Renault Zoe for det samme. Der er dog her tale om en bybil, fordi rækkevidden her ikke er stor.

Til gengæld behøver man ikke tænke på rækkevidden i denne uges testbil, Renault Mégane, R.S. Line plug-in hybrid. Her har man nemlig en 1,6 liternes benzinmotor i baghånden, så her løber man aldrig tør, og lægges motorens 140 hestekræfter sammen med elmotorens 66 hestekræfter, råder man omregnet over 160 hestekræfter.

Den franske model har også en flot bagende. Foto: Flemming Larsen

Det betyder, at testbilen klarer sig godt, uanset om man kører i bymidten, ad snoede landeveje eller på motorvej. Bilens automatgear er alsidigt, det kan man se på at infotainmentsystem, nemlig hvordan benzinmotoren henholdsvis producerer strøm til det batteri, der driver elmotoren, sender kræfterne til forhjulene direkte eller slet ingenting laver, fordi man kører på elektricitet alene.

Annonce

Gode køreegenskaber

Men hvordan kører bilen, og hvor mange kilometer kører en plug-in hybrid model reelt på literen.

Modellen er udstyret med tre køreindstillinger: Pure, hvor man udelukkende kører på el. Sport Mode, der er et sammenspil med de to motorer, og endelig E-indstillingen, hvor brugen af batteriet begrænses, så man gemmer strømmen til senere.

Tre køreindstillinger helt efter bogen i en moderne plug-in hybrid.

Benzinmotoren i testbilen lader batteriet op under kørslen, nok til at den til tider skifter til EV-mode, selvom du ikke har ladet bil op. Når man ikke kører i EV-mode, svinger brændstofforbruget ved motorvejskørsel, vel at mærke hvis man overholder hastigheden, på mellem 14 og 18 km/l. Men fordi batteriet lader op undervejs og hybridteknologien derfor af og til slukker for benzinmotoren, kommer man lidt højere op.

Men de 76,9 km/l i specifikationerne er ikke noget reelt billede, og bliver det aldrig. Og kører man meget på motorvej skal man også overveje, om plug-in hybrid modellen er det rigtige valg.

Annonce

Kvalitet i kabinen

Når det gælder gælder kvaliteten i kabinen er der ikke meget at komme efter. Renault har her valgt at standardudstyrs-niveauet skal være pænt, og den sportslige styling i R.S. Line, får avisens motorredaktør til at føle sig noget yngre.

Renault Mégane R.S. Line er med andre ord en flot bil med meget udstyr til en attraktiv pris. Og investerer man i førerassistentpakken, med blandt andet adaptiv fartpilot, bliver man godt kørende for lige omkring 300.000 kroner.

Men... Jeg kunne dog godt have tænkt mig nogle andre sæder foran i bilen. Min gamle krop passer ikke ned i de ellers smarte sportssæder, en tur fra Vejle til København og retur gav mig  ondt i bagdel og ryggen.

Alligevel er der sket meget siden jeg som ung gik rundt og sagde "Fire skruer og en bolt, så har man en Renolt".

Annonce
Annonce
Ugeavisen Vejle

Kan' De li' østers?: Gourmetkokke fra Vejle deltager i konkurrence på Rømø om at blive "Årets Østerskok"

Annonce
Annonce
Ugeavisen Vejle

Vild med dans: Hip hop forbi biblioteket og lær at danse

Annonce
Forsiden netop nu
Ugeavisen Vejle

Birgittes drøm om dyrevelfærd og bæredygtighed er vokset: Den lille Bondegård er et gastronomisk åndehul

Ugeavisen Vejle

Her bliver du våd, når du læser: Dyk ned i en god bog

Ugeavisen Vejle

Unge vejlensere havde for lange vagter på fritidsjobbet

Ugeavisen Vejle

Irmas brevkasse: Døtre peger ting ud - og skændes om, hvem der skal arve hvad

Ugeavisen Vejle

Tilbud til børn og unge på Nørremarken: Prøv en forening, og få et fællesskab

Ugeavisen Vejle

En herrefed herregårdsbil: Tag på ekspedition i Ford Explorer

Ugeavisen Vejle

Musikproducer på spil: Chief 1 giver koncert i musikteatret

Ugeavisen Vejle

Lokalt samarbejde fører til musikskole: Ny mulighed for musikundervisning for børn og voksne

Ugeavisen Vejle

Løn- og arbejdsforhold bliver kigget efter i sømmene: Patrulje kommer til Vejle

Ugeavisen Vejle

Gule ryttere er på vej Danmark rundt: Cykler i denne uge 1290 kilometer for at støtte kræftsyge børn

Ugeavisen Vejle

Derfor tabte Vejles bedst kendte gourmetrestaurant over fem millioner kroner

Ugeavisen Vejle

Rejser sig fra coronatågen med vandraketter, åbne arme og juniorgospel: Metodistkirken vil være kirke i og for Vejle

Ugeavisen Vejle

Krøller eller ej: Helena skal trimme vejlensernes hår i ny salon i midtbyen

Ugeavisen Vejle

Her er navnene: Klar med underholdningen til Vejle Fjordfestival

Ugeavisen Vejle

Jan serverer noget varmt for folk på farten: Nu har han flyttet sin forretning til gågaden

Ugeavisen Vejle

Unge hjælpe unge: De bringer alvorlige emner på banen

Ugeavisen Vejle

Se billederne fra Vejle: 4000 fans kørte med i den danske fodbold-rutsjebane

Ugeavisen Vejle

Fem sekunders underholdning betød en opringning fra Kodak/Gramex: Michael og Søren havde dog en aftale med Jens Okking

Ugeavisen Vejle

Når du ikke kan vente: Du kan få adgang til alle de gode historier, før avisen lander i din postkasse

Ugeavisen Vejle

Vejle Nord Rotary Klub søger for, at børnene kan lege igen: Har bygget i 14 dage, og betalt for materialerne

Ugeavisen Vejle

Ugens foto: Nyt gymnasium i Vejle

Annonce