Annonce
Ugeavisen Vejle

Biltest: MG er en billig bybil

Ikonet MG fra 1924 er nu genfødt - redesignet, elektrificeret og relanceret til fremtiden. Foto: Flemming Larsen
MG er et godt bud på familiens bil nummer to, men kører man oftest langt er forlængerledningen ikke lang nok.
Annonce

Vejle: Der blev indregistreret 488 nye elbiler i juli. Det er kun 2,6 procent af det totale personbilsalg, men det er værd at bemærke, at det er 84,9 procent flere elbiler end i samme måned sidste år.

Og selv om navnet MG ZS EV ikke ligefrem klinger i en bilsælgers mund, blev bilmærket noteret for 37 indregistrerede biler i juli, hvilket svarer til 7,6 procent af elbilsalget i denne måned.

Det hænger måske sammen med, at der er tale om en billig bybil, og at man kan få den leveret med det samme.

Det kommer vi tilbage til.

Annonce

Historisk bil

Det ikoniske mærke MG går helt tilbage til 1924. Forud for sin tid og forud for konkurrencen ramte Morris Garages plet med en klassisk britisk sportsvogn, som fik hele verdens opmærksomhed. Ikonet er nu genfødt -  redesignet, elektrificeret og relanceret til fremtiden.

MG ZS EV Comfort

Motor: Elektrisk PMS Motor

CO2 udslip: 0 g/km

Ydelse: 136 hestekræfter

Tophastighed: 140 km/t

Acceleration: 0 til 100 km/t: 8,2 sek.

Kapacitet: 44,5 kWt

Max. moment: 353 Nm

Rækkevidde (WLTP): 263 km

Træk: Forhjulstræk

Forbrug (WLTP): 186 Wt / km

Gearkasse: Aut. (reduktionsgear)

AC ladetid: 7,5 time (7,2kW)

DC ladetid, 0 til 80 %: 40 min (80kW)

 Egenvægt/Totalvægt: 1.491 kg/1.966 kg

Pris: 219.999 kroner Comfort-modellen, 249.079 Luxury modellen

Historien er stadig britisk, men i dag bliver MG ZS EV produceret hos Kinas største bilproducent, SAIC, den syvendestørste bilproducent i verden.

Annonce

To modeller

Designmæssigt er MG's elektriske SUV en flot bil at se på med mange frække detaljer, og prisen taget i betragtning dufter kabinen også af luksus.

Selv om der skal være plads til ladekablet, der i øvrigt er ekstraudstyr, er der også god plads i bagagerummet til mere end blot en weekendtaske. Foto: Flemming Larsen

Testbilen var komfortmodellen, udstyret med blandt andet 16-tommers alufælge, nøglefri betjening med start/stop-knap, aircondition, LED-kørelys, parkeringssensor i bag, multijusterbart læderrat, ECO driving-mode, regenererende bremsesystem og 40:60 split-bagsæder.

Interiøret inkluderer en otte-tommers touchskærm med navigation og Apple Carplay, bluetooth, 3 USB-stik, DAB+ og fire højtalere. Og jo, jeg er ved at vænne mig til at bruge Apple Carplay, når jeg har brug for blandt andet at køre efter et kort, men her savner jeg, at man ikke skal bruge et kabel, det bør være trådløst.

Slipper du 30.000 kroner ekstra bliver din nye SUV til en Luxury-model - og opgraderet med blandt andet 17-tommers alufælge, el-foldbare sidespejle, regnsensor, varme i forsæder, panorama glassoltag, bakkamera med dynamisk guide og to ekstra højtalere.

Annonce

Styr på sikkerhed

Når det gælder sikkerheden er der heller ikke noget at komme efter i uges testbil.

Modellen scorede således  topkarakter med fem Euro NCAP-stjerner, da den britiske skønhed blev crashtestet.

Selv om den britiske MG er produceret i Kina, holder designet. Foto: Flemming Larsen

Hvordan kører bilen så?

Den elektriske motor yder 136 hk, hvilket er nok til en acceleration fra 0-100 km/t på 8,2 sekunder. Det er godkendt,og samtidig blev jeg overrasket over, hvor godt et vejgreb den forholdsvis højde SUV har. Modellen reagerer prompte - selv når man kombinerer høj fart med skarpe sving.

Der er dog en enkelt ting, man skal gøre op med sig selv, inden man investerer enten de 219.999 kroner i Comfort-modellen eller de 249.079 kroner i Luxury-modellen, nemlig at batteriet kun har en kapacitet på 44,5 kWh, hvilket giver en rækkevidde på 263 kilometer. Jeg kørte 220 kilometer på en opladning.

Det betyder i praksis, at jeg på en af mine sædvanlige ture fra Vejle til København skal lægge i hvert fald en time og 20 minutter til planlægningen.

Ifølge importøren kan man hurtiglade bilen med op til 80 kW. Dermed kan batteriet lades op fra 0 til 80 procent på 40 minutter, her har jeg dog oplevet, at det tager længere tid.

Så kører man oftest langt er forlængerledningen efter min smag ikke lang nok.

Til gengæld noterede jeg mig, at der er en garanti på den britiske model på fem år, mens der er otte års garanti på selve batteriet.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Ugeavisen Vejle

Fang Vejle: Bare tag et foto

Annonce
Forsiden netop nu
Annonce