Annonce
Ugeavisen Vejle

Når angsten tager over hos børn og unge: Her er psykologens gode råd til forældrene

I dag lider flere og flere unge af angst og stress. Psykolog Sofie Lindberg giver gode råd til forældre omkring, hvordan de spotter angsten hos de unge og om, hvordan de kan være der for dem. Foto: Ólafur Steinar Gestsson/Ritzau Scanpix
Angst er en naturlig reaktion hos vi mennesker i mange situationer, men hvad gør man, når den kommer til at dominere. Og hvordan kan man som forældre spotte symptomerne og skabe tryghed hos børn og unge, når de rammes af angst.
Annonce

Vejle: Hjertebanken, svedige håndflader, ondt i maven og svimmelhed. Symptomerne kan være mange og forskellige, når angsten sætter ind.

- Angst og frygt kan ramme os alle, uanset alder. Faktisk er det en naturlig reaktion hos både mennesker og dyr. Uden frygtreaktionen ville vi i fortiden være blevet spist af rovdyr. Det er en overlevelsesmekanisme, og den kan rent kropsligt mærkes ved for eksempel hurtigere vejrtrækning, svedige håndflader og hjertebanken. På den måde bliver vores nervesystem alarmeret og giver impulser til enten at kæmpe eller stivne, lyder det fra psykolog Sofie Lindberg, der videre forklarer, at angst er en art frygt, hvor vi er bange for noget, som oftest er ufarligt.

Sofie Lindberg har blandt andet specialiseret sig i psykologiske behandlinger af unge med angst og stress. I de tre følgende afsnit fortæller hun omkring dele af angstens væsen i forhold til ungdommen, og hun giver forældre gode råd med på vejen.

Annonce

Flere former for angst

I dag rammes flere og flere børn og unge af angst. Ikke fordi de er bange for at blive spist af en sabeltiger, men derimod er den store trussel af mere samfundsmæssig og social art, og også tiden spiller en rolle.

- Der findes flere former for angst. For eksempel kan man have præstationsangst, social angst eller fobier. Mange af de unge, jeg har i terapi, lider af præstationsangst og socialangst, hvor det, som tricker angsten, er andres bedømmelse og vurdering af dem. Ofte har de unge meget høje forventninger til sig selv, de har et lavt selvværd og en dominerende indre kritiker, som hele tiden påpeger alt det, man ikke er god nok til, forklarer psykolog Sofie Lindberg.

Ligeledes har coronasituationen skubbet endnu mere til det at føle angst, især blandt de unge.


I denne her tid er der mange unge som føler sig ensomme. De har brug for deres sociale liv, hvor de spejler sig i hinanden

Sofie Lindberg, psykolog


- I denne her tid er der mange unge som føler sig ensomme. De har brug for deres sociale liv, hvor de spejler sig i hinanden. Lige nu kan de jo ikke være sammen, og de kan ikke udvikle sig sammen. De er alene med deres tanker og kan føle sig isolerede, siger Sofie Lindberg.

Hun forklarer, at også tiden spiller en rolle i forhold til angst;

- Tiden har et helt anderledes perspektiv for de unge. Hvor et halvt år for vi voksne føles rimeligt overskueligt, kan det for de unge føles som en uoverskuelig evighed.

- Deres verden drejer sig om det, der sker her og nu. Alt sker for første gang. “Det var jo nu jeg skulle have haft sabbatår, så hvad gør jeg nu?”, kan man blandt andet høre dem sige. Og netop her under coronakrisen kan de føle, at deres planer bliver helt ødelagt, fortæller Sofie Lindberg.

Annonce

Når angsten viser sig

Ifølge Sofie Lindberg kan angst vise sig på forskellige måder og den giver forskellige udslag fra person til person, men blandt nogle af reaktionerne kan være de fysiske, som ondt i maven, hjertebanken, generel utilpashed, spændinger, svimmelhed, svedige håndflader og åndenød.

Symptomerne kan også vise sig psykisk, som at ville undgå noget eller spekulere og bekymre sig meget og have katastrofetanker, og så er der angsten for angsten, som bliver en selvforstærkende cirkel.

Annonce

Gode råd til forældrene

Ét er at finde ud af, at angsten er opstået, men et andet er, som forældre, gerne at ville hjælpe sit barn eller unge menneske. Hvad kan man gøre?

Det har Sofie Lindberg en række gode råd til:

Lyt, vær nysgerrig og undlad at ville fikse den unge.

Øv dig i at rumme, at dit barn har det svært.

Støt, giv en krammer, sænk forventningerne til dit barn.

Fortæl og vis, at det er okay at lave fejl, ja faktisk er angst uundgåeligt og noget vi kan lære en masse af.

Jo mere du rummer din egen fejlbarlighed og sårbarhed, jo nemmere er det for din datter eller søn at tillade sin egen.

Hav tålmodighed, spørg til, hvad det har brug for fra dig, i stedet for at antage at du kender svaret.

Få professionel hjælp, hvis du selv lider af angst, så kan du bedre hjælpe din datter eller søn.

Sofie Lindberg har klinik i Havnegade i Vejle, og du kan læse mere om hende på psykologsofielindberg.dk. Her kan du også blive klogere på, hvad hun kan tilbyde og du kan læse mere om angst på hendes tilhørende blog. I denne tid tilbyder hun på grund af corona udelukkende onlineterapi og erhvervscoaching.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce