Annonce
Ugeavisen Vejle

Når storesøsteren er mere spændende end lillesøsteren: Hyundai i30 N er en fuldendt fuldblodsracer

Hyundai i30 N er en rigtig racer, og en sjov bil at tilbringe tiden sammen med. Foto: Flemming Larsen
Flere hestekræfter og mere moment gør Hyundai i30 N frækkere end Hyundai i20 N, men det er begge charmerende biler, der gør det sjovt at køre bil.

Motor: Det er et spørgsmål om temperament: Jeg tilbragte først en uge i behageligt selskab med lillesøsteren, og så en uge i behageligt selskab med storesøsteren. Sidstnævnte er lidt dyrere i drift, i hvert fald hvis man lader en fartglad kollega tage plads bag rattet.

Jo, det er biler vi taler om: Lillesøsteren er i dette tilfælde Hyundai i20 N, der er drevet af en 1.6-liters turboladet GDi-motor med en 6-trins manuel gearkasse med 204 hestekræfter og et drejningsmoment på 275 Nm, og som giver en accelerationsevne fra 0 til 100 kilometer i timen på 6,7 sekunder.

Ugens testbil, storesøsteren  Hyundai i30 N, klarede de 0 til 100 kilometer i timen på 5,4 sekunder, men modellen er også drevet af en 2.0 turboladet T-GDi-motor, der leverer hele 280 hestekræfter og et drejningsmoment på 392 Nm.

Annonce
Med 280 hestekræfter under motorhjelmen, kommer man ikke på noget tidspunkt til kort i i30 N. Foto: Flemming Larsen

Mere stiv end mine vanlige modeller

Når man åbner bagklappen til bagagerummet, kan man se testbilen - i 30 N Performance Trackpack - er blevet yderligere afstivet, og med de to letvægts skålsæder i kabinen, føler man sig næsten som racerkører.

Begge udstyrsvarianter fås med manuel 6-trins gearkasse eller en 8-trins dobbeltkoblings-automatgearkasse. i30 N Performance starter ved 474.995 kroner og i30 N Performance Trackpack ved 499.995. Automatgear koster 25.000 kr. ekstra, men når man vælger storesøsteren synes jeg, at de penge er givet dårligt ud, fordi man jo så netop holder af selv at køre bil.

Hyundai i 30 N Performance Trackpack, aut.

Motor: 2.0 l (1.998 ccm, 4 cyl., benzin

Ydelse: 280 hk (206 kw)

Topfart: 250 km/t

Max. Moment: 392 Nm

Acceleration: 0 til 100 km/t, 5,4 sekunder

Tophastighed: 250 km/t

CO2: 191 g/km.

Opgivet forbrug: 14,9 km/l

Køreklar vægt: 1572 kilo

Total vægt: 1970 kilo

Maksimal vægt af påhængskøretøj:  1.600 kg m/bremser, 700 kg u/bremser

Pris: 525.0000 kroner.

(i30 N fås fra 474.995)

Der er masser af lyd i de to udstødningsrør. Foto: Flemming Larsen

Men hvordan kører den så?

Den underholdende og sjove køreoplevelse får man uanset, hvilken version man vælger. For første gang kan man nu få i30 N-modellen med smedede 19 tommer alufælge, som er væsentligt lettere end de normale 19 tommer alufælge, hvilket bidrager til endnu mere suveræne køreegenskaber.

Skal man have det optimale ud af modellen, skal "hun"  køres hårdt. Vejgrebet er godt, og som i lillesøsteren, Hyundai i20 N, bliver jeg glad i låget af at være sammen med biler, der er helt deres egen, blandt andet fordi acceleration, hjulspin og håndbremsevendinger er med til at gøre mig til en yngre bilist.

Når man hører lyden fra bilens to udstødninger, skal man dog ikke tænke på CO2-udledningen.

En knap til venstre nær ratstammen giver mig tre køreprogrammer: To programmer, Ecco og Normal, når man har familien med i bilen, og et program, Sport, når man er alene i bilen, eller har en motorinteresseret nevø med ude at køre.

En knap til højre nær ratstamme, gøre køreoplevelsen vildere: To lette tryk, og der viser sig et sort og hvid-ternet flag, der benyttes i motorløb, og så er man i gang.

Nu brøler motoren, og nu bruger jeg padlerne bag rattet til de hurtige gearskift. Padlerne er med til at gøre bilien endnu mere livlig.

For som noget nyt er testbilen, der var  udstyret med 8-trins dobbeltkoblings-automatgearkasse, udstyret med et helt nyt køreprogram kaldet N Grin Shift. Systemet aktiveres via en knap på rattet, hvorefter i30 N yder sit fulde potentiale. Bilen skifter selv ned til lavest mulige gear og leverer det maksimale fra motoren. Systemet virker i 20 sekunder og kan aktiveres igen efter 40 sekunders nedkøling.

I sjove biler er kabinen og instrumenterne også et must, og heller ikke her kommer man til kort i i30 N.
Annonce

Fed kabine

Så snart familien igen er med i bilen, glemmer jeg alt om fart, og tænker i stedet på indretningen af kabinen.

I kabinen lever det sporty udtryk videre. Det ses og mærkes tydeligt, at Hyundai i30 N er skabt og udviklet af passionerede motorsportsfolk. Fra det øjeblik, man sætter sig bag rattet, er man ikke i tvivl om, at cockpittet er konstrueret til at give sport og komfort i absolut topklasse.

De lækre letvægtssæder forkæler som nævnt med maksimal støtte og komfort til min gamle  ryg og lænd, og sæderne er designet med lysende N-logo og blå syninger for en mere sportslig atmosfære i kabinen. De lysende logoer synes jeg dog signalerer for meget pling-pling, nevøen var derimod vild med denne detalje.

Det motorsportsinspirerende rat – også med blå syninger, bidrager til gengæld til en autentisk sportsoplevelse og giver alt, hvad man har brug for lige ved hånden: Blandt andet hurtigt gearskifte, som nemt udføres med fingerspidserne på bagsiden af rattet.

Jo, det var sjovt at være racerkører i to gange en uge.

Annonce
Ugeavisen Vejle

Der blev fyret 15.000 klimakroner af om året: Nu kan Stefan drikke rødvin for pengene

Annonce
Ugeavisen Vejle

Vejles svar på Emil fra Lønneberg sørgede for at byens udsatte fik deres livs bedste måltid

Annonce
Ugeavisen Vejle

Sådan sparer Laila 18.000 kroner om året: Nu er der plus på kontoen, selvtilliden er vokset, og vejlenseren har øget chancen for et liv uden skranteår

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ugeavisen Vejle

Alice lader dine drømme gå op i guld: Ny guldsmed i byen skaber personlige vielsesringe og mere til

Ugeavisen Vejle

Så mange vil gerne drive ishusene ved to af Vejles strande: Sikærs forslag har skubbet efterspørgslen i vejret

Ugeavisen Vejle

Ny og helt anderledes restaurant åbner på Vejles gågade: Restauratør vil give gæsterne et show ved bordet

Ugeavisen Vejle

Ugens foto: Stort optog i Nørregade

Ugeavisen Vejle

Biblioteket anbefaler: I would prefer not to

Ugeavisen Vejle

Musvitten - mejsen med det sorte slips

Ugeavisen Vejle

Statens Serum Institut har øje på Vejles unge: Trekantområdet topper kedelig liste, og det handler om sex

VEJLE

Nyt spisested på markant hjørne: Du skal købe mindst tre pizzaer ad gangen - til gengæld kommer de i en flot, gul æske

Annonce