Annonce
Ugeavisen Vejle

Om to år kan det være slut: Vejles veterantog nærmer sig endestationen

Veterantoget mellem Vejle og Jelling kører på lånt tid. Et nyt signalsystem ventes fra 2022 at gøre veterantogskørsel umulig. Arkivfoto: Benny F. Nielsen
Nyt signalsystem sætter formentlig en stopper for veterantogets ture gennem Grejsdalen om to år. Man kan håbe på en forsinkelse.
Annonce

Vejle: Vejle-egnens populære veterantog nærmer sig endestationen. Kørslerne i Grejsdalen kan være slut om to sæsoner.

Banedanmark indfører nemlig et nyt signalsystem, som det gamle tog ikke kan kommunikere med. En teknisk løsning vil formentlig koste et par millioner kroner pr. enhed, og det er ikke den type penge, Sydjyllands Veterantog (SJVT) har stående på kontoen.

Foreningens formand, Henrik Cordtz, vil ikke sige, at det ser sort ud, men:

- Vi har ført haft teknologiske udfordringer, der er blevet løst. Men det har aldrig set så besværligt ud som denne gang. Jeg tror ikke, man har en løsning inden for få år, der har opnået alle godkendelser. Og jeg tror især ikke, at man har en økonomisk løsning. I disse tider er det næppe tilskud til den slags, der står i forreste række, siger han.

Annonce

Mange "sjove" krav

Generelt bliver det sværere og sværere at få alle tilladelser i hus og leve op til alle krav om dokumentation. Og der kan sagtens komme nye "sjove krav", som han kalder dem.

Formanden forudser, at tog-foreningen får to køresæsoner mere i Grejsdalen, og så skal man til at finde ud af, hvad foreningen skal gøre fremover. Man kan selvfølgelig håbe på, at signalprojektet bliver forsinket.

Og spørgsmålene står i kø: Et af de helt store er: Skal der overhovedet køre veterantog i Grejsdalen? Turens naturskønhed kan der ikke diskuteres. Men stationen i Vejle er der ikke meget ved, og dem i Grejsdalen og Jelling er forlængst revet ned.


Vi støder ind i en ny miljøbevidsthed, hvor nogle folk ikke har forståelse for, at vi kører på kul eller diesel.

Henrik Cordtz, formand for Sydjyske Veterantog


Annonce

Der mangler autentisk miljø

- Vi er gået fra at hente et gammelt tog og fylde det med folk til at formidle en stemning af, hvordan man rejste med toget i gamle dage. Vi har Jelling som et verdensarvssted, og det er et plus. Men banens omgivelser er ikke autentiske i forhold til jernbanehistorie. Det er et problem, vi er begyndt at forholde os til, siger Henrik Cordtz.

Han nævner veteranbanen Mariager-Handest syd for Hobro og Bryrup-Vrads.banen som eksempler, hvor helheden er i orden. Her er der ingen tekniske problemer, for veterantogene er alene på skinnerne.

Flere folk har ikke forståelse for, at veterantoget kører på fossilt brændstof. Arkivfoto: Benny F. Nielsen

Et andet spørgsmål er miljøet. Sådan et svedende, lugtende, kulspruttende gammelt utæt jernmonster kører jo ikke ligefrem på grøn energi.

- Vi støder ind i en ny miljøbevidsthed, hvor nogle folk ikke har forståelse for, at vi kører på kul eller diesel, siger Henrik Cordtz.

Veterantoget og dets damplokomotiv er stadig imponerende mekanik, 100 år efter, at det blev skabt. Arkivfoto: Benny F. Nielsen

Et tredje spørgsmål går på, om veterantogets tid i det hele taget rinder ud. Det er efterhånden de færreste, der kan huske damptog fra en virkelighed, der ligger over 50 år tilbage i tiden.

- Ja, det er et problem. Jeg ved jo godt, at når jeg selv er i Den gamle By i Aarhus, så er det sjoveste den nye afdeling fra 1970'erne, for det kan jeg selv huske noget om. Et damplokomotiv er stadig imponerende, og nogle gange kan bedsteforældrene fortælle. Men det er en udvikling, der vil komme. Jeg tror nu, at problemet med, at vi kører på kul, kommer først.

Men allerførst bliver det måske en vanskelighed, at trafikken gennem Grejsdalen er så tæt, at der knap er plads til veterantogskørsel. Skifte af køreplan og udlicitering af jernbanen til Arriva kan gøre det svært at finde plads til en kørsel i fortidstempo.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce