Annonce
Ugeavisen Vejle

Så er der sat dato på: Om et år dropper Vejles bybusser udstødningsrøret og motorstøjen

Vejles bybusser er i dag gule . Om de får et grønt tag i fremtiden, er uvist. Men de bliver helt sikkert mere grønne, når de fra næste år skal køre på el. Arkivfoto: Kim Haugaard
Det regionale busselskab Sydtrafik har skrevet kontrakt med norskejede Tide Bus. Selskabet skal køre med elbusser i Vejle de kommende 10 år, mens Vejle Turisttrafik får regionalkørslen.

Vejle: Om godt et år kan du som buspassager sænke stemmen en anelse, når du skal tale med dine medpassagerer under køreturen.

16. oktober 2022 forsvinder motorstøjen. Samtidig er det farvel til dieselos fra udstødningsrøret fra Vejles bybusser og CO2-udledningen, når 20 splinternye elbusser ruller ud på Vejles gader og veje.

- Det bliver en stor dag. Og vi får en billigere aftale end det oprindelige udbud, så vi kan løfte serviceniveauet på nogle af ruterne, siger formanden for teknisk udvalg, Gerda Haastrup Jørgensen (V).

Annonce

Torsdag blev det også afgjort, hvilket navn der skal stå på siden af de nye bybusser. Det norskejede Tide Bus Danmark overtager driften fra den nuværende entreprenør, svensk-ejede selskab, Nobina.

Det er det regionale busselskab Sydtrafik med direktør Lars Berg, i spidsen, der har skrevet under på aftalen med Tide Bus Danmark. Samtidig har han skrevet under på en kontrakt med Vejle-selskabet Vejle Turisttrafik, der skal klare busdriften uden for selve Vejle by.

Rutenettet udvides

- Jeg er glad for begge aftaler. Vi får et par ekstra busser med i aftalen med Tide Bus, og det er dejligt, at en del af buskørslen er havnet hos et selskab fra Vejle, siger Gerda Haastrup Jørgensen.

Hvad skal de ekstra bybusser bruges til?

- Vi vil se på, om det er muligt at udvide rutenettet, så vi for eksempel får en rute til Tirsbæk Bakker. Det har der været ønske om, siger udvalgsformanden.

Samtlige politiske udvalg har forpligtet sig til at sætte klimaet øverst på dagsordenen, og når det lykkes som i dag, er den en stor tilfredsstillelse for os i teknisk udvalg.

Gerda Haastrup Jørgensen (V), udvalgsformand

Det er efterhånden halvandet år siden, teknisk udvalg besluttede, at der skulle satses på elbusser i Vejles kollektive trafik - ikke mindst af hensyn til miljøet.

For år tilbage blev den tanke afvist på grund af Vejles mange bakker. Men i dag vil bakkerne faktisk bidrage til, at busserne kan køre:

- Med den nye teknik lader busserne op, mens de kører ned ad bakke. Det betyder, at busserne kan klare sig med den opladning, de får i løbet af  natten, siger Gerda Haastrup Jørgensen.

Syv bød på kørslen - pris blev afgørende

  • Sydtrafiks udbud af eldrevet busdrift indbragte i alt syv bud. Heraf blev vinderne valgt ud fra kriteriet om billigste pris.
  • Kontrakterne med de to operatører løber i henholdsvis 10 ¾ år for Tide Bus Danmark og seks år for Vejle Turisttrafik - begge dog med mulighed for forlængelse til 12 år. Den samlede kontraktsum lyder på 67,6 millioner kroner.
  • Der bliver i alt 31 elbusser i Vejle Jommune. De 20 er øremærket bybustrafikken, hvilket er to ekstra busser i forhold til i dag. De resterende 11 elbusser kører på 200-ruter mellem kommunens byer.
  • En mindre del af de kørte kilometer vil fortsat være i dieselbusser, da disse ruter endnu ikke er rentable at omlægge til eldrift. Det drejer sig blandt andet om skolekørsel og enkelte lokalruter.

Opladningen kommer til at foregå på det nye busdepot, kommunen anlægger ved Sjællandsgade. Her er i dag en ledig grund på havnens areal, og udvalgsformanden garanterer, at det nye anlæg er klar, når busserne skal rulle ud om knap 14 måneder.

Det nye busdepot med ladestandere anlægges i Sjællandsgade. Illustration: Cowi

Vejen til elbusser har ikke været helt uden bump. Det socialdemokratiske medlem af teknisk udvalg Alex Vejby Nielsen bemærker i en kommentar til kontraktunderskrivelsen:

- Vi er glade, men det har været lidt af en kamp for Socialdemokratiet og SF at få overbevist vores blå kolleger i teknisk udvalg om, at det er på tide at skifte til el. De ville gerne være grønne, men det skulle være gratis - og det er heldigvis der, vi er endt.

Annonce

Dyrere i indkøb - billigere i drift

Med den bemærkning henviser Alex Vejby Nielsen til, at det er lykkedes at få en gunstig pris på den nye kontrakt, der løber over 10 år. En af forklaringerne er ifølge Sydtrafiks direktør, Lars Berg, prisudviklingen og de teknologiske fremskridt i forhold til eldrift:

- De eldrevne busser er fortsat noget dyrere i indkøb. Men de lave driftsomkostninger opvejer merprisen - og det gælder også i Vejles bakkede landskab, siger direktøren.

Tide Bus Danmark satser på elbusser

  • Tide Bus Danmark har omkring 1000 medarbejdere,
  • Selskabet er ejet den norske koncern Tide AS, som er Norges næststørste virksomhed inden for persontransport og kan spore sin historie mere end 100 år tilbage.
  • Tide Bus Danmark har eksisteret siden 2008, hvor virksomheden blev oprettet, efter at Tide ASA vandt udbuddet af bybuskørsel i Odense Kommune. Siden har selskabet også vundet kontrakter på buskørsel i Syd- og Sønderjylland, på Fyn og i Midtjylland.
  • I 2013 startede Tide Bus Danmark som den første busoperatør i Danmark kørsel med gasdrevne rutebusser i Fredericia. Derudover vandt selskabet i 2015 udbuddet af kørsel med gasdrevne busser i Silkeborg. De blev sat i drift i 2016.
  • Om kort tid starter Tide Bus Danmark el-buskørsel i Herning by og Esbjerg by, og i 2022 i Næstved og i Vejle.
  • I 2022 overtager Tide Bus også bybuskørslen i Aalborg og indsætter cirka 120 nye el-busser og står i den forbindelse for byggeriet af et helt nyt busanlæg i den sydlige del af Aalborg.
Annonce
Annonce
Ugeavisen Vejle

Vejlenser kørte ikke stærkt nok: Kevin levede ikke op til egne forventninger

Annonce
Annonce
Ugeavisen Vejle

Sandwich og fritter som du sjældent har smagt dem: Ny bod fylder street food helt op

Annonce
Forsiden netop nu
Ugeavisen Vejle

Jeg er åbenbart for gammel til T-shirts: Sandheden er ilde hørt

Ugeavisen Vejle

Tillykke til Betty og Kirsten: Her er årets frivillige ildsjæle

Ugeavisen Vejle

Nu kan du opleve en bæredygtig bydel: Vejle har haft fokus på Arkitekturens dag siden 1972

Ugeavisen Vejle

Spænding udløst: To unge forfattere får hver 50.000 kroner

Ugeavisen Vejle

Bøn fra Vejle-restauratører: Lad os holde jul i oktober på en hverdag

Ugeavisen Vejle

Hestepigen skifter gear: Louisiana fra Vejle går efter sæde i McLaren-racer med 452 hestekræfter under hjelmen

Ugeavisen Vejle

Nye rækkehuse i hastigt voksende landsby er klar til udlejning

Ugeavisen Vejle

En succes for 54 Vejle-butikker: Vejlenserne har købt 76.000 lykkeposer i år

Ugeavisen Vejle

Biblioteket anbefaler: Frede og Selma sætter spot på børns følelser og hverdagsliv

Ugeavisen Vejle

Irmas brevkasse: Han kaldte mig en møgkælling

Ugeavisen Vejle

Ny, lille kortfilmsfestival blev løbet over ende - der kom tusindvis af film ind fra hele verden

Ugeavisen Vejle

Maden i mit liv: Her har du opskriften på en lækker sæsonbetonet ret

Ugeavisen Vejle

Ugens foto: Larm og ræs på Nørremarken

Ugeavisen Vejle

Ny vandrerute på 170 kilometer har et budskab: Gå fra bøvlet by til den lette løsning

Ugeavisen Vejle

Ford Mustang er en spændende elbil: Lidt for meget vrinsk, men med lidt for lidt lyd

Ugeavisen Vejle

Dyrene er væk fra stalden: Nu gives der i stedet liv til hundeportrætter, natur og dåser på papir

Ugeavisen Vejle

80 år er ingen alder: Helt anderledes end alle de andre

Ugeavisen Vejle

Japanske skønheder med flotte former: Svenn fra Vejle solgte for millioner af kroner af dem, og der var blomster til fruerne

Ugeavisen Vejle

Skoleelever med til at redde restaurationsbranchen: Det er megafedt at lave mad, siger Liv Kynde, og hun har ikke noget imod skæve arbejdstider

Ugeavisen Vejle

Ugens læserfoto: Her er der plads til alle

Ugeavisen Vejle

Hva' siger manden, Misse? To kvinder har forladt deres chefstillinger i stor kæde - nu vil de bygge deres egne forretninger op

Annonce