Annonce
Ugeavisen Vejle

Seat kører med Danmarks billigst elbil: Mii electric oser af at den er for lille og for billig

Rækkevidden på Seat Mii electrics batteri holder ikke. Avisens biltester kørte kun 160 kilometer ved blandet køsel på en opladning. Foto: Flemming Larsen
Seats Mii electric henvender til dem, der bare skal fra a til b og som ikke gider køre med bus eller på cykel. Rækkevidden på batteriet er også for kort til at køre langt i forhold til den tid, det tager at lade bilen op igen.
Annonce

Vejle: Køber man en elbil, vil lagt de fleste også investere i en ladestander derhjemme. Det gør, at en bil som Seat Mii er en mulighed, hvis man ønsker en miljøbevidst mikrobil, men man skal ikke investerer i bilen, hvis man engang imellem kører langt, eller hvis man ønsker komfort.

Ingen af delen lever Seat Mii electric nemlig op til. Men på den anden side er der jo heller ikke tale om en bil til 300.000 kroner.

Annonce

Billigste elbil

Design- og udstyrmæssigt ligner den dét, den er, en billig elbil. Modellen virker dermed meget ærlig til prisen på de godt 150.000 kroner.

Kabinen og elektronik virker gammeldags, og kun hvis man downloader Seat Miis app, får man det optimale ud af informationer og navigation. Foto Flemming Larsen

Derfor må man heller ikke forvente sig alverden, når man sætter sig bag rattet i en Mii electric, det er først og fremmest et transportmiddel, og har man børn med på bagsædet, må de ikke være for gamle.

Seat Mii Elictric

Litium-ion-batteri: Kapacitet på 32,3 kWh.

Ydelse: 61 kW (83 hk)

Moment: 212 Nm

Rækkevidde: Op til 260 km blandet kørsel / 360 km ren bykørsel.

CO2: O g/km.

Tophastighed: 130 km/t.

Opladning: DC-stik hurtiglader 80 procent på en time /AC-stik hjemmelader 80 procent på fire timer

Acceleration: 0 til 100 km/t. 12,3 sekunder, 0 til 50 km/t 4 sekunder.

Pris: fra 149.990 kroner

Testbilen virker udstyrsmæssigt også skrabet og gammeldags. Her er der heller ikke, hvis man ikke downloader Seat Mii-appen, meget at komme efter.

Jeg forbandt kun bilens radio med min smartphone. Det virkede, men når jeg skulle tage telefonen, skulle jeg først finde en lille knap på radioen. Og både når jeg talte i telefon eller lyttede til musik, var lyden ikke noget at råbe hurra for.

Seat Mii electric er Danmarks måske billigste elbil. Foto: Flemming Larsen

Til gengæld er bilen udstyret med et klimaanlæg, der kan fjernbetjenes via Seat Connect, hvor man blandt andet kan styre Mii electrics klimaanlæg, så man på forhånd kan opvarme kabinen på en kold vinterdag og køle kabinen på en varm sommerdag.

Liste med standardudstyr tæller endvidere  trafikskiltegenkendelse, vejbaneassistent, parkeringssensorer bag, lys- og regnsensor, LED-kørelys, fartpilot, opvarmet forrude, opvarmede el-sidespejle, ambiente-lys i kabinen, højdejusterbart førersæde og sædevarme.

Annonce

Angst for rækkevidden

Rækkevidden gør mig dog mig angst. Først på tredjedagen, hvor jeg udfordrede modellen som ren bybil, følte jeg mig helt tryg. Mii electric er nemlig bedst som familiens bil nummer to, og som bilen man tager til småture eller indkøb. Der er den fin til prisen.

Som bilanmelder undrer jeg mig dog ofte over, at importøren ikke bare fortæller tingene som de er med hensyn til rækkevidden.

Annonce

Kongeetapen kostede

Fuldt opladet oplyser bilen mig, at jeg kan køre 225 kilometer. Bevæger man sig bare lidt uden for byskiltet, jeg hentede bilen hos forhandleren i Kolding og kørte ad motorvejen til Vejle, forsvinder strømmen hurtigere end de hvide afstandsmarkeringer på asfalten.

Og turen op ad Kiddesvej, Kongeetapen i Postnord Danmark Rundt, åd alene 10 kilometer. Men med en stigning på 21 procent på det stejleste sted, er det selvfølgelig også hårdt arbejde for en elmotor med 83 hestekræfter og et moment på  212 Nm.

Til gengæld kan jeg her glæde mig over, at tophastigheden på 130 kilometer i timens ikke er nok til et klip i kortet, i hvert fald ikke ved motorvejskørsel.

Var jeg fortsat ad motorvejen, ville jeg have haft strøm til højst 140 kilometer, altså ikke nok til en tur fra Vejle og til Århus og tilbage igen.

Tilbage i byen gik det bedre med strømmen og WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedur) der betyder, at de officielle tal er dårligere – men er tættere på virkeligheden, når det gælder rækkevidde.

I Vejles bymidten kommer man således tæt på, hvad Seat Mii er for en størrelse: En rap bybil, 0 til 50 km/t på fire sekunder, der er nem at parkere og som kører godt.

Og kører man kun i byen - eller i Trekantområdet - slipper man også for at tænke på, hvor man finder en hurtigoplader, der ved  40 kW DC med et CCS-stik oplader batteriet til 80 procent på en time i stedet for en af byens standard ladestandere eller ladeboksen i hjemmet, hvor en en opladning til 80 procent cirka fire timer.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ugeavisen Vejle

Blueskunst i Bygningen

Annonce