Annonce
Ugeavisen Vejle

Avisen tester sjov sommerbil: Volkswagens åbne crossover er en livsstilsbil af de sjove, men den er blevet lidt for dyr

Udsigten er en helt anden, når man kører i en T-Roc Cabriolet, især når man slår bilens sorte trelags kaleche ned. PR-foto
T-Roc Cabrolet fra Volkswagen er fire centimeter længere for at give plads til kalechen, men det er ikke nok hvis man som bilanmelderen er 190 centimeter, i hvert fald ikke, når man skal sidde på bagsædet.
Annonce

Motor: Det sker ikke hver dag, jeg som bilanmelder får en frisk kommentar med på vejen.

Det skete for nylig i parkeringshuset Albert, hvor jeg parkerede med testbilen, T-Roc Cabriolet R-line. Og selv om Volkswagens åbne crossover med sin 1,5 TSI turbomotor med 150 hestekræfter og 7-trins DSG-gear ikke er nogen racerbil, var den for en frisk ungersvend tæt på at fjerne fokus fra de piger, han var i byen med.

Det er en af de sjoveste livsstilsbiler, jeg længe har kørt i. Men prisen på de godt 600.000 kroner er lidt for dyr, efter min mening. Foto: Torben Holst

Og det var ikke godt, men ungersvendens kommentar sad i skabet:

- Hvor har den nogle flotte former, især bagenden. Det er fordi, det er en cabriolet.

Annonce

En livsstilsbil

Det er chefdesigneren hos Volkswagen, Klaus Bischoff, der har slået stregerne til folkevognens nye livsstilsbil, der er tænkt som afløseren for VW Golf Cabriolet og VW Beetle Cabriolet. Det har han gjort godt: Det er en af de sjoveste livsstilsbiler, jeg længe har kørt i: En livsstilsbil, der stjæler opmærksomheden i gadebilledet.

En bil, som jeg godt kunne falde for, fordi man stiger ind i den og ikke ned i. Det tror jeg også, at chefdesigneren har tænkt over.

T-Roc Cabriolet R-Line, 1,5 TSI, 150 hestekræfte, 7-trins DSG-gear

Motor: 4 cylindre

Gearkasse: 7-trins DSG

Ydelse: 110 kw/150 hk

Topfart: 205 km/t

Acceleration: 0 til 100 km/t på 9,6 sekunder

Forbrug: 14,9 km/l ved blandet kørsel

CO2: 153 g/km

Anhængertræk: Ej muligt

Pris på testbilen: 616.944 kroner

Designet sidder lige i skabet, det er formfuldendt, og modellens sorte kaleche er med til at sætte prikken over i'et.

Kalechen er nem at betjene, og det tager under 10 sekunder at gøre den lukkede bil til cabriolet. Skulle der komme en regnbyge, kan kalechen betjenes med op til 30 kilometer i timen, men det kan ikke anbefales at slå den op kørende, så hold ind til siden.

Man bestemmer selv, om man er til vind i håret og i ansigtet med ruderne rullet ned og ingen vindskærme, eller om man af hensyn til bagsædepassagererne tager sig tid til at montere den foldbare vindskærm og rulle sideruderne op.

På farveskalaen har Volkswagen også ramt plet.

Annonce

Det kniber med pladsen

Men... for der er et par minusser. Når man som avisens bilanmelder er 190 centimeter, er der ikke meget plads, når man tager plads på bagsædet.  I hvert fald ikke, når det gælder en "kør-selv"-ferie til Italien, men til et par friske drenge, jo, det går an. Volkswagen har ellers gjort modellen fire centimeter længere for at få plads til netop kalechen og bagsædepassagererne.


Det er en af de sjoveste livsstilsbiler, jeg længe har kørt i. En livsstilsbil, der stjæler opmærksomheden i gadebilledet.

Flemming Larsen, motorjournalist


Det værste er dog, at man har udstyret kabinen i cabriolet'en med den hårde, billige plastik. Det går simpelthen ikke an i en bil til 616.944 kroner, som er prisen for den dyreste udgave.

Der er ikke plads til en voksen mand eller kvinde på bagsædet, i hvert fald ikke, hvis turen går til Italien. Men et par friske knægte, det går an. Foto: Torben Holst

Med en accelerationsevne fra 0 til 100 kilometer i timen på 9,6 sekunder er testbilen mere til hygge end til race. Til gengæld synes jeg, at affjedringen er god og tager af for de ujævnheder, danske veje byder på. Det til trods for, at bilimportøren har været nødt til at montere forruden i en ekstra stærk ramme for at gøre den modstandsdygtig, hvis man kører galt. Sker det, skyder der to paneler op bagsædets hovedstøtter for at beskytte passagererne i bilen.

Samtidig er vognbunden også forstærket, fordi det er en cabriolet, hvilket er med til at gøre T-Roc'en mere vridningsstabil.

Annonce

Lidt for dyr

En kommende ejer af Volkswagens T-Roc Cabriolet kan vælge mellem to motorer, en 1.0 liters TSI benzinmotor med 110 hestekræfter og 6-trins manuel gearkasse og en 1,5 liters TSI benzinmotor med 150 hestekræfter og  7-trins DSG-gear, og to udstyrsvarianter.

Prisen begynder ved 359.996 kroner, mens den billigste udgaver af testbilen koster 463.595 kroner.

Modellen, jeg kørte i, var Volkswagens åbne crossover med sin 1,5 TSI turbomotor med 150 hestekræfter og 7-trins DSG-gear med den dyreste udstyrspakke til 616.914 kroner.

Det er lidt for dyrt efter min smag, og det var måske også derfor, at ungersvenden valgte at gå med pigerne...

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ugeavisen Vejle

Bestseller-forfatter gæster Vejle

Ugeavisen Vejle

Et tæppe til de hjemløse

Annonce