Annonce
Ugeavisen Vejle

Sprælsk som aldrig før: BMW er ikke længere den kedelige pige i klassen

BMW M440 i xDrive Coupe med 374 hestekræfter og et moment på 500 Nm er en herrefed bil. Foto: Flemming Larsen
Med et nyt, frækt design har BMW for alvor skiftet karakter. Og selv om der står coupe på bilen, er pladsen på bagsædet okay.

Motor: Først en detalje, der sikkert betyder mere for en bilnørd end for en almindelig bilist: Når der er et symbol for bagsmækken på fjernbetjeningen, skal bagklappen åbne af sig selv, når man trykker på fjernbetjeningen, det er ikke godt nok, når den bare siger klik, og man så selv skal åbne bagklappen.

Det har BMW heldigvis for længst fundet ud af.

Samtidig er det tyske bilmærke også fulgt med tiden: Jeg har tidligere kaldt BMW for den konservative pige i klassen, der gik forventeligt klædt og som aldrig skejede ud. De tider er forbi, i særdeleshed, hvis man sætter sig bag rattet i en BMW M440 i xDrive Coupe med 374 hestekræfter og et moment på 500 Nm.

BMW M440i xDrive Coupé – Connected (mildhybrid)

Motor: 6-cyl. benzin, BMW TwinPower Turbo på 3,0 l

Ydelse: 374 hk (+11 MHEV) ved 5.500-6.500 o/min

Maks. moment: 500 Nm ved 1.900-5.000 omdr./min

Gearkasse: 8-trins sportsautomatgear Steptronic

Brændstofforbrug:13,2 km/l ved blandet kørsel (WLTP)

CO2: 173 g/km

Tophastighed: 250 km/t

Acceleration:  0 til 100 km/t., 4,5 sek

Køreklar vægt: 1.815 kg

Totalvægt 2.245 kg

Anhængervægt: m/u bremser 1.800/750

Bagagerum 440 liter:

Priser inkl. levering: BMW 4-serie Coupé fås fra 593.473 kroner.  Den aktuelle model koster, testbilen ekskl. udstyr, 903.111 kroner. Den aktuelle model koster, testbilen inkl. udstyr, 1.147.637 kroner.

Annonce

En herrefed bil

Testbilen er en herrefed model, især coupe-udgaven med sit nye, frække design. Udvendigt gør nye skarpe linje, modellen interessant at kigge på, det er ikke længere den konservative pige i klassen, tværtimod. Diskuteres kan lungerne, bilens kølergrill, som jeg lige skulle vænne mig til.

Modellen er udstyret med sportssæder, et nyt læderrat og så har BMW arbejdet med at støjdæmpe kabinen, så de lange ture kommer til at foregå med stor komfort. Foto: Flemming Larsen

De rammeløse døre er også med til at give bilen kant, en detalje, som stammer helt tilbage fra BMW 3-serie Coupé E36, der kom i 1990, og de klæder den nye 4-serie Coupé.

I forhold til den gamle BMW 4-serie Coupé er den nye blevet 12,8 cm længere, mens den også er vokset 2,7 cm i bredden og nu har en 4,1 cm længere akselafstand.

Kabinen i BMWs M440 i xDrive Coupe er også et kapitel for sig: Fræk og frisk, det selv om jeg lige skulle vænne mig til de cognac-farvede lædersæder.

Modellen er udstyret med sportssæder, et nyt læderrat og så har BMW arbejdet med at støjdæmpe kabinen, så de lange ture kommer til at foregå med stor komfort.

Der er heller ikke gået på kompromis med valg af materialer og kvalitet, det må der selvfølgelig heller ikke være i en bil til over en million kroner.

Annonce

Udstyrslisten i top

Når det gælder 4-serien, som er den elegante overbygning på 3’eren, og som bl.a. har Audi A5-modellerne og Mercedes-Benz C-Klasse Coupé som konkurrenter, er der heller ikke noget at komme efter sikkerhedsmæssigt.

Det tager lidt tid, hvis man skal sætte sig ordentligt ind i bilens infotainment system. Kvalitet af skærm og funktioner er i top, det selv om ting også kan fungere for godt: Bilens adaptive fartpilot har en tendens til at reagere på bløde trafikanter på cykelstien og svingede medbilister, jeg oplevede flere gange, at bilen bremsede ned, selv om der ikke var noget foran mig.

Det irriterede mig en smule.

Avisens bilredaktør skulle lige vænne sig lungerne, bilens kølergitter, men er faldet det markante design. Foto: Flemming Larsen

Til gengæld er der ikke noget at komme efter udstyrsmæssigt: Alt efter temperament kan man vælge at slå noget af det fra. Jeg slår gerne vognbaneassistenten fra, når jeg tester biler, da det irriterer mig, at jeg ikke kan få lov til at foretage et rapt vognbaneskift uden at skulle huske at bruge bliklyset.

Heller ikke når det gælder bilens køreegenskaber er der noget at komme efter: Når jeg tester hurtige biler, sætter jeg gerne kørekortet fast på solklappen med en elastik, for at minde mig selv om, at jeg også skal bruge det i morgen.

Meeeeen....en enkelt gang blev der trådt lidt ekstra på speederen.

Annonce

Koordineret svingmanøvrer

Motormæssigt er der heller ikke noget at komme efter hos BMW:  M440i xDrive byder på en 3,0 liter rækkesekser på 374 hk. Den er udstyret med et 48 volts hybridsystem, hvor en elmotor på 8 kW/11 hk kan give et boost ved f.eks. overhalinger eller acceleration fra stilstand.

M-modellen er ud over firehjulstræk udstyret med et M-sportsdifferentiale, som skal sikre, at der hele tiden er det maksimale antal kræfter til rådighed i ekstreme situationer. Her bliver omdrejningshastigheden på baghjulene nøje overvåget og koordineret ved især svingmanøvrer. Det sker ved hjælp af en elektrisk hjælpemotor.

Vejgrebet er godt, og med en accelerationsevne på 0 til 100 km/t på bare fire og et halvt sekund, er der heller ikke noget at komme efter: I løbet af ugen manglede jeg ikke på noget tidspunkt muskler.

Bagenden er med til at gøre bilen mere dynamisk. Foto: Flemming Larsen


Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce