Annonce
Ugeavisen Vejle

Stressen truer på den anden side af ferien

Coach Lisbeth Fruensgaard fra Vejle opfordrer til, at man tager selv små stresssignaler alvorligt. Privatfoto

Lokal coach med speciale i stress oplever efter sommerferien en stigning i antallet af henvendelser fra folk, der er ramt af stress. Tag stresssignalerne alvorligt og snak med nogen om det, anbefaler hun.

Annonce

Vejle: Du havde virkelig set frem til de tre ugers sommerferie. Men af en eller anden grund blev de ikke lige så afslappende, som du havde håbet. Dagene var fulde af aktiviteter, og du kom til at tjekke din arbejdsmail lidt for ofte.

Nu er du tilbage på kontoret, men føler dig ikke restitueret. Dit skrivebord er fyldt med dokumenter, som ingen har taget sig af, mens du holdt ferie, og din mailboks er ved at eksplodere af mails, som kræver svar.

Du bliver nødt til at få indhentet det forsømte. Men du har mistet overblikket. Hvordan skal du nogensinde nå gennem bunken af dokumenter og mails? Og hvordan skal du kunne nå at hente din datter i børnehaven?

Du har hjertebanken. Du bliver svimmel. Det er tid til at reagere på stresssignalerne.

Annonce

Flere henvendelser efter sommerferien

Sommerferien er for mange ensbetydende med et åndehul, hvor batterierne skal genoplades og arbejdspresset nulstilles. Sådan går det bare ikke altid.

Det oplever Lisbeth Fruensgaard fra Vejle, der er selvstændig coach med speciale i stress.

- Der er en stigning efter sommerferien i antallet af henvendelser fra folk, der er stresset. Det er der flere grunde til, siger Lisbeth Fruensgaard.

For hvad enten vi formår at koble helt fra i ferien, eller ikke får koblet fra som vi havde planlagt, er der risiko for at blive ramt af stress, når vi vender tilbage til jobbet efter ferien.

Ifølge Lisbeth Fruensgaard skal stresssignaler altid tages alvorligt, men det er ikke alle stressende omstændigheder, der er lige ildevarslende.

- For nogen handler det om, at man, når man kommer tilbage fra ferie, glemmer, at det er et stort gearskifte for kroppen at vende tilbage til arbejdet. Det er som at gå fra første til sjette gear. Så man bliver stresset af at gå for hurtigt i gang. Men når kroppen vænner sig til arbejdstempoet, vil stressen aftage, siger Lisbeth Fruensgaard, der derudover ser to anledninger til stress efter sommerferien.

Annonce

Tag det i små bidder

- Man kan blive stresset af at vende tilbage til 500 mails i mailboksen og bunker af papirer på skrivebordet, som ingen har gjort noget ved i ferien. Så bliver man overvældet og føler, at opgaverne er langt større end ressourcerne, og man kaster sig over det med intentionen om at blive færdig med det hele på én gang, siger Lisbeth Fruensgaard.

Hun foreslår i stedet, at man tager den med ro og for eksempel sætter en time af hver dag i den første uge til at besvare de mails, der er kommet i ferien.

- Det er en god idé at tage det i små bidder og gøre den første uge efter ferien til en start up-uge, hvor man for eksempel holder kalenderen mødefri. Det vil være en skånsom måde for kroppen at starte på, siger hun, der foreslår, at man, allerede inden man går på ferie, sørger for at planlægge den uge, der ligger efter ferien.

Annonce

En stress-konto i minus

Den tredje anledning til stress er ifølge Lisbeth Fruensgaard den mest alarmerende og den primære årsag til det stigende antal henvendelser.

- Mange er stresset, allerede inden de går på ferie, og har en forventning om, at stressen forsvinder i ferien. Men det er ikke nødvendigvis tilfældet, siger hun.

Lisbeth Fruensgaard forklarer det med en "stress-konto".

- Hvis man går på tre ugers ferie med en stress-konto på minus 1000 og i hver ferieuge får plus 100 ind på kontoen, så har man stadig minus 700 på kontoen, når man kommer tilbage fra ferie. Og når man så er gået på ferie med tanken om, at "nu bliver alt godt, for nu går jeg på ferie", så kan det blive slemt med stressen, når man kommer tilbage, siger Lisbeth Fruensgaard, der desuden fraråder, at man tjekker sin arbejdsmail i ferien.

Annonce

Skab en personlig oase

Det er forskelligt, hvordan folk reagerer på stress, men typiske symptomer er koncentrationsbesvær, hovedpine, hjertebanken, svimmelhed, træthed, manglende evne til at fokusere og søvnløshed.

- Og generelt mister man overblikket. Man kan ikke få sine deadlines til at harmonere med at have tid til familien, og det giver en fornemmelse af, at det kan få slemme konsekvenser. Det udløser stressen, siger Lisbeth Fruensgaard.

Det første man bør gøre, når man fornemmer stresssignaler, er ifølge Lisbeth Fruensgaard at tage signalerne alvorligt.

- Stop op og få hjælp. En start kan være at snakke med sin chef og forklare, hvordan man har det. Det kan være man kan nå frem til, hvorfor man er stresset og deraf slipper for nogle opgaver eller klare dem på en anden måde, siger hun.

Derudover kan der være behov for at søge hjælp hos en stresscoach, der kan skabe yderligere klarhed over, hvad der skal til for at blive fri for stressen.

- Og derudover vil jeg foreslå, at man skaber en personlig oase, at man hver dag tager en stille stund for sig selv, hvor man for eksempel mediterer, siger Lisbeth Fruensgaard.

Hun betragter tiden efter sommerferien som en god anledning til at tage et tjek på, om man trives i sit arbejde.

- Det er en god anledning til at rette op på nogle ting. Er hverdagen, som man godt kunne tænke sig, er man i det rette job, eller kunne det være en god ting at ændre på nogle hverdagsrutiner. Og så handle på det, siger hun.

Annonce
Annonce
Ugeavisen Vejle

Nøgne værker i Havnegade

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ugeavisen Vejle

Jacob Bank bliver professionel

Ugeavisen Vejle

Tag på snapse-urtetur på heden

Annonce