Annonce
Ugeavisen Vejle

Subaru Forester: Herrefed herregårdsbil er blevet en blid kvindebil

Firehjulstrækkeren er blevet udstyret med mildhybrid-system, og det har taget motorlyden fra Subaru. Modellen er gået fra at være en herefed herregårdsbil til en mere kvindelig bil. Foto: Flemming Larsen
Firehjulstrækkeren er blevet udstyret med mildhybrid-system, og det har taget motorlyden fra Subaru. SUV'en er dog fortsat en komfortabel bil med plads til hele familien.
Annonce

Motor: Der er bare biler, der ikke skal produceres til at køre økonomisk i, og det japanske bilmærke er en af dem.

Det konstaterede min fotograf, og han slog sin holdning fast ved senere sammen dag at sende mig en youtube-video med klip på, hvordan Subaru har lydt engang. Og derfor bliver jeg nødt til at give ham ret i: Selv om femte generation af Subaru Forester e-Boxer er en komfortabel bil, mangler man motorlyd.

Subaru's skridt ad let hybrid-vejen betyder, at det maskuline bilmærke er blevet lidt for feminint.

Kombinationen med at lancere el-motor med en bokser-benzinmotor og CVT-gear har man heller ikke set før. Og det er bestemt ikke noget, der gøre bilen hurtigere, snarere tværtimod. Jeg oplevede den nærmest som en luntende bjørn.

Subaru Forester e-Boxer

Drivlinie: 4 cyl. 2-liters boxer benzinmotor. 150 hk, 194 Nm/4000 omdr./min. Elektromotor: 17 hk, 65 Nm.

Gearkasse: Lineartronic CVT gear med mulighed for 7 trin ved kraftig acceleration.

Firehjulstræk: Permanent symmetrisk firehjulstræk med Actine Torque Split: 60/40 fordeling på for/bagaksel.

Tophastighed: 188 km/t.

Acceleration: 0 til 100 km/t. på 11,8 sekunder.

Brændstofforbrug: 12,3 km/l (WLTP).

CO2-udslip ved blandet kørsel: 185 g/km WLTP /154 g/km NEDC-2.

Længde: 4,63 m.

Højde: 1,73 m.

Frihøjde: 220 mm.

Anhængervægt: 1870 kg.

Bagagekapacitet: 509-1779 liter.

Pris: Fra 459.000 kroner, pris på testbilen 584.000 kroner.

Annonce

Ikke nogen hurtig model

Alligevel er førstehåndsindtrykket af ugens testbil, Subaru Forester e-Boxer med en 2,0 liters motor og 150 hestekræfter under motorhjelmen, på mange måder et hyggeligt bekendtskab.

Så snart man drejer på rattet reagerer bilen prompte. Det er en stor bil at komme rundt med i bybilledet, men ad snoede landeveje, på motorveje og i terræn får man lov til at være mand igen.

Selv om motoren ikke brøler som tidligere, skyder bilen en tophastighed på 188 kilometer i timen. Accelerationen er fra nul til 100 kilometer i timen på 11,8 sekunder.

Ifølge den japanske bilimportør er modellen en elektrisk hybrid på Subarus helt egen måde. Man har for eksempel slet ikke overvejet bare at koble en elmotor på bagakslen, fordi det ville have en negativ indvirkning på Foresters karakter. I stedet har man placeret elmotoren i gearkassen.

På den måde kan bilens firehjulstræk bevares, som det er – permanent og symmetrisk. Samtidig forbliver trækkapaciten maksimal. Og da elmotoren leverer yderligere 65 Nm fra starten, skulle det - ifølge importøren - give en bedre acceleration og mærkbar kraft.

Annonce

Masser af komfort

Så snart man tager tager plads bag rattet opdager man, at Subaru Forester e-Boxer er en både komfortabel og sikker bil.

I forhold til sidstnævnte er det er ottende gang i træk, at en Subaru belønnes med fem stjerner i den europæiske sikkerhedstest. Bilimportørens målsætning er, at ingen skal miste livet eller udsættes for alvorlige kvæstelser i eller på grund af en Subaru. Visionen gælder ikke alene fører og passagerer, men også fodgængere, cyklister og andre bløde trafikanter.

SUV'en er samtidig udstyret med en luksuriøs kabine med mange flotte detaljer og god plads. Det er en firehjulstrækker med plads til i hvert fald fem voksne, og bagsædepassagererne bliver også forkælet med separate friskluftdyser og hele to USB-indgange. Sidstnævnte betyder, at børnene så ikke kommer op at slås om det.

Og hører man til dem, der har brug for engang imellem at køre med trailer, trække en campingvogn, eller køre båden til lystbådehavnen, har japanerne også tænkt på det. Selv om der er tale om en let hybrid model, må man trække godt 1800 kilo, ligesom der i bagagerummet også er god plads til familiens bagage, når man triller på ferie.

Subaru Forester e-Boxer med med sin brede og højde en stor bil at køre rundt i. Foto: Flemming Larsen
Bagagerumspladsen er god - fra 509 liter (under hattehylden) til 1779 liter (med nedfældet bagsæderyglæn og bagage til loft). Foto: Flemming Larsen
Kabinen er komfortabel og et rart sted at opholde sig, blandt andet når man skal køre langt. Foto: Flemming Larsen
Der er masser af skærme, der hele tiden orienterer én om, hvor man er på vej hen. Foto: Flemming Larsen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ugeavisen Vejle

Jazzmusik i Bredsten Kirke

Ugeavisen Vejle

Klør det dernede?

Ugeavisen Vejle

Svedig blues i Bygningen

Ugeavisen Vejle

Klar til boligkigger-weekend

Annonce