Annonce
Ugeavisen Vejle

Sur smiley ramte omsætning: Nu kæmper restaurantejer for at vinde kunderne tilbage

Murat Özsinlak har planer om at generhverve sig en elitesmiley, efter at Pappa La Rosa i sidste måned fik en sur en af slagsen - ifølge restaurantejeren den første en af hans restaurationer modtager i de 19 år, han har været i branchen. Foto: Gustav Roesbjerg Pedersen
Ovenpå et kontrolbesøg fra Fødevarestyrelsen er omsætningen faldet på restauranten Pappa La Rosa. Restaurantejeren håber, at han snart får genbesøg, så smileyen på kontrolrapporten igen kan smile, men erkender, at oplevelsen har været hård for ham og forretningen.
Annonce

Vejle: "Så er det bare den man skal holde sig fra!", "Din ven fra bryggen gør åbenbart ikke rent" og "Kan han virkelig ikke se sammenhængen mellem dårlig rengøring og hygiejne, og restaurantens generelle kvalitet?"

Det skabte en strøm af negative kommentarer på de sociale medier, da avisen i sidste måned skrev om, at Pappa La Rosa i Bryggen havde fået en sur smiley af Fødevarestyrelsen ovenpå et kontrolbesøg den 12. august.

Imens restaurantejer Murat Özsinlak befandt sig på ferie i Tyrkiet, havde styrelsens kontrollant blandt andet konstateret mangelfuld rengøring af gulve i køkken og barområde samt af isterningmaskine i restauranten, som holdt åben.

Bøden på 5000 kroner var det mildeste, af de konsekvenser besøget fik, for sidenhen er omsætningen faldet drastisk - ifølge Murat Özsinlak er den blevet mere end halveret. En tredje konsekvens, der har ramt særligt hårdt, er de negative kommentarer, som restauranten fik med på vejen, og som har gjort ondt på psyken for den ellers erfarne restaurationsejer.

- Min kone siger til mig, at jeg skal lade være med at tænke på, hvad folk skriver. Men det kan jeg ikke bare, for det er her, mine medarbejdere og jeg tjener vores løn, og det er mit navn, det går ud over, når folk skriver negative kommentarer, siger Murat Özsinlak.

Burak Alkan er ligesom sin chef ærgerlig over den sure smiley, som restauranten modtog grundet manglende rengøring. Noget, som Burak Alkan ellers oplever, bliver taget meget seriøst på stedet. Foto: Gustav Roesbjerg Pedersen
Annonce

Ærgerlig over konsekvenser

Tirsdag eftermiddag klokken 13, da avisens udsendte besøger Murat Özsinlak og Pappa La Rosa, sidder der seks kunder ved bordene på 1. sal tæt ved Bryggens hovedindgang. Et sted, hvor der ellers er plads til markant flere, og selvom de trofaste stamkunder ifølge Murat Özsinlak fortsat holder ved og har vist opbakning, kan restauranten ikke holde sig kørende med det nuværende besøgstal.

Når Murat Özsinlak taler om den sure smiley, mærker man en indebrændthed. Til dels over kontrolbesøget, som, han mener, ikke burde give en sur smiley, men bøden er betalt, og han har ikke klaget over afgørelsen af kontrolbesøget. Han er dog ikke mindst ærgerlig over konsekvenserne for restauranten, og at det skete, imens han var på ferie - noget han kan mærke, det bliver svært at tage på fremover.

Burak Alkan, som er ansat og var på arbejde, da kontrollen fandt sted, føler med sin chef. Selvom han som tjener havde ansvaret for området ude i restauranten, hvor der ikke var nogle anmærkninger, tager han gerne et medansvar i, at kontrolbesøget endte med fatale konsekvenser.

- Når Murat er her, får vi jævnligt besked om, at det hele skal skinne og se godt ud, men da han var på ferie faldt disciplinen, så jeg føler, at vi har svigtet ham, siger Burak Alkan, der ville ønske, at han kunne ændre på fortiden.

Annonce

Flere forandringer

Kontrolrapportens smiley, som er det øjensynlige bevis på udfaldet af Fødevarestyrelsens seneste besøg, hænger dog fortsat med mundvigen.

- Sket er sket, og vi må videre, insisterer Murat Özsinlak, der venter på det opfølgende kontrolbesøg, som skal finde sted senest to måneder efter det sidste besøg.

Han viser dog rundt bag disken, hvor gulvet ved sodavandsanlægget samt isterningmaskinen var nogle af synderne. Uden at avisens udsendte på nogen måde har ekspertise som en kontrollant, fremstår det umiddelbart helt rent.

Flere steder er væggene blevet malet, og en medarbejder er blevet afskediget som følge af det, der ifølge Murat Özsinlak var den første sure smiley for en af hans restaurationer efter 19 år i branchen.

Og sker det, at restauranten kan tage sin elite-smiley tilbage, hvilket kræver fire besøg uden anmærkninger, er Murat Özsinlak ikke i tvivl om, hvordan det skal markeres.

- Når det sker, har jeg lovet personalet, at vi drikker whisky sammen, siger han.

Isterningmaskinen som den så ud, da avisens udsendte kom forbi til en snak. Under kontrolbesøget blev der konstateret gul belægning på lågerne. Foto: Gustav Roesbjerg Pedersen
Annonce

Kunderne skal tilbage

Indtil da ligger fokus imidlertid på at få kunderne tilbage til Pappa La Rosa.

- Restauranten skal køre, ligesom den gjorde i sidste måned (inden kontrolbesøget, red.), og så skal vi arbejde for hver dag at blive bedre, siger Murat Özsinlak.

Om små to uger markerer restaurantens 6,5 år eksistens med tilbud på buffet til 39 kroner. Håbet er, at det vil lokke folk til, men udebliver de på sigt, frygter Murat Özsinlak konsekvenserne.

- Jeg kæmper videre, for jeg vil ikke lukke. Men hvis ikke der sker noget, må jeg dreje nøglen om, siger han.

De siruplignende fødevarerester, som blev spottet under sodavandsanlægget og skyldtes en utæthed i anlægget, er væk. Foto: Gustav Roesbjerg Pedersen
Det samme gælder under håndvasken, hvor væggen også er blevet malet. Foto: Gustav Roesbjerg Pedersen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ugeavisen Vejle

Tid til hygge og halloween

Ugeavisen Vejle

Spil Dansk: Dansktoppens kendte solister står på scenen i Restaurant Skyttehuset

Ugeavisen Vejle

Koncert i Bredballe Kirke

Ugeavisen Vejle

Blueskoncert i Bygningen

Annonce