Annonce
Ugeavisen Vejle

To brændte øgler med slam: Pølsevognen fylder 100 år

Pølseforhandler Georg Andreas Rasmussen rullede ud i Vejles gader grundlovsdag 1930. Fotograf ukendt (Vejle Stadsarkiv)
Et af Danmarks nationalklenodier, pølsevognen, har 100 år på bagen. Den har gennemgået en markant forandring, men vi elsker stadig det hurtige måltid ved vognen.

Vejle: For 100 år siden trillede de første pølsevogne på gaden i Danmark.

Ifølge "Café Fodkold", der er skrevet af Allan Mylius Thomsen, var det tirsdag den 18. januar 1921. Her rullede de første seks pølsevogne ud i København, og siden bredte pølsevognene sig til resten af landet.

På arkiv.dk kan man læse, at Vejles Pølsevogne, stiftet af pølseforhandler Georg Andreas Rasmussen, kom på gaden grundlovsdag i 1930.

Firmaet havde fem pølsevogne fordelt ved Vejle Posthus, Odd-Fellowbygningen, Vesterbrogade 11, på Nørretorv og Rådhustorvet. Sidstnævnte vogn rykkede senere til Gormsgade - og om søndagen til Vejle Stadion, hvor ejeren selv stod ved den.

Annonce

Masser af slang

I gamle dage var var pølsevognen en trækvogn med en opvarmet gryde, hvor pølserne lå i. En rød pølse med brød kostede i Vejle i 1930 den nette sum af 25 øre. Meget har ændret sig siden da.

Nu kan pølsevognen have en motor og et menukort med en lang række alternativer til den klassiske nissearm. Og pølsevognen er mere end det. De fleste steder har den udviklet sig til en stationær bod, en restaurant med alt fra pommes frites og bøf - til fiskefilet og kebab.

Sproget ved pølsevognen har også udviklet sig. Der er tilknyttet en hel del slang, og som pølemand skal man vide, at en Henning med presenning er en pølse i baconsvøb. En nissearm er også en død indianer eller en skoldet fra bassinet. Bestiller du to brændte øgler med slam får du forhåbentlig et par ristede med ketchup og sennep. En skaldet franskmand i sovepose er lig med en fransk hotdog.

Annonce

Nationalt klenodie

Ifølge Bettina Buhl, der er madhistoriker og museumsinspektør på Det Grønne Museum i Auning, er pølsevognen et særligt sted, der har en helt særlig plads i danskernes hjerter.

- Den har været en fast del af gadebilledet i nu 100 år og er blevet symbolet på en madkultur, som kan rumme alle folkelag. De fleste danskere har et minde ved en pølsevogn. Om det er kolde vinterdage som barn med en kakaomælk og en ristet pølse, eller om det er forretningsmanden på farten – alle har vi et minde knyttet til den skønne duft og lille vogn, siger Bettina Buhl i en pressemeddelelse.

Danish Crown Foods står for brands som Tulip, Steff Houlberg og GØL. Hos virksomheden mener man, at pølsevognen har en helt unik status.

- Pølsevognen er et nationalt klenodie, som vi er stolte af at have understøttet med pølser i nu 100 år. I pølsevognen er en pølse ikke bare et måltid, men en bid af historien. Det er klart, at pølsevogne langt fra er vores største salgskanal, men det er til gengæld én af de vigtigste. Og selv om den klassiske pølsevogn har fået stor konkurrence, så tror vi også på, at den har en plads i fremtidens fast food-kultur og ikke mindst i danskernes hjerter, siger Mike Sauerberg, der er Senior Vice President i Danish Crown Foods.

I pølsevognenes storhedstid (60'erne og 70'erne) stod der omkring 700 pølsevogne rundt i Danmark. Folk stod i kø på gaderne, og en pølsevogn med en god beliggenhed kunne let omsætte for millioner på et år.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce