Annonce
Ugeposten Skjern

Ergoterapeuten: Gode råd til hjemmearbejdende

Sylvia Jasinski er ergoterapeut hos Ergoterapi Skjern. Hun kommer med gode råd til folk, der har fået hjemmearbejdspladser. Foto: Lighthouse Photo
Skift stilling i løbet af dagen, lav små øvelser og hold kontakt med dine kollegaer.
Annonce

Sundhed: En hjemmearbejdsplads kan blive udfordrende. Lige pludselig har man mange bolde i luften.

Man sidder i stuen ved spisebordet foran sin bærbare, mens børnene har brug for hjælp til deres hjemmeskoleopgaver.

Min hjemmecomputer er mindre og lavere i højden, end den computer jeg normalt bruger på arbejde.

For at få min skærm længere op i skærmhøjden, lægger jeg nogle bøger under min bærbare og tilslutter et ekstern tastatur. Det føles rart i nakken.

Vores stole ved spisebordet er for lave, og belysningen er svag til kontorarbejde men hyggeligt når man spiser. Jeg finder derfor en lille skrivebordslampe frem, som jeg stiller ved siden af min skærm til at få mere lys.

Min stol er samtidig heller ikke lige så ergonomisk, som den kontorstol jeg har på mit arbejde som ergoterapeut. Jeg kan mærke, at jeg rutsjer frem og tilbage på stolen for at finde en behagelig position til min ryg. En lille sofapude blev løsningen til at få støtte i lænden.


Min stol er samtidig heller ikke lige så ergonomisk, som den kontorstol jeg har på mit arbejde som ergoterapeut. Jeg kan mærke, at jeg rutsjer frem og tilbage på stolen for at finde en behagelig position til min ryg. En lille sofapude blev løsningen til at få støtte i lænden.


Efter et stykke tid trænger jeg til at skifte min arbejdsstilling fra spisebordet. Jeg tager min bærbare med hen til bordpladen i køkkennet. Så kan jeg stå op i et kvarters tid og senere vende tilbage til spisebordet igen.

Annonce

Struktur i dagligdag

Vores dagligdag bliver anderledes i disse tider. Derfor skal vi huske at strukturere vores daglige rutiner. Både med hensyn til arbejdsopgaver og lidt pausegymnastik.

Når vi tager ud af huset på arbejde, er vores dag struktureret i forvejen med arbejdstiden og pauser.

Nu er vores tre skolebørn hjemme og får deres undervisning via skolens intranet.

De to ældste kan godt styre deres skoleopgaver selv.

Men jeg bliver flere gange afbrudt i mine tanker af vores yngste datter på ni år, som har brug for hjælp til sine opgaver. Det kræver både tålmodighed og energi af mig, for at jeg kan klare begge dele. Vi aftaler derfor, at hun skal prøve at arbejde 15 – 20 minutter uden at forstyrre mig. Derefter holder vi så sammen en lille pause.

Annonce

Aktive pauser med sjove øvelser

I vores pauser laver min yngste datter og jeg for eksempel nogle knæbøjninger, og derefter løber vi på stedet, mens vi bokser i luften. Det hjælper på corona-humøret, og vi griner sammen. Mine spændte skulder- og nakkemuskler får mere ilt tilført af gymnastikken og føles smidigere og lettere.

Efter frokostpausen går vi en lille tur i haven eller bare ti minutter for at få dagslys og nyde frisk luft udenfor. Hvis vejret er ikke til en gåtur, tager jeg min yogamåtte eller bare et lille tæppe frem og lægger mig på ryggen i fem-ti minutter. Den bedste udstrækning til hele kroppen!

Vigtigst er, at man husker, at lave andre bevægelser end dem, man plejer at lave, når man sidder ved skrivebordet.

Igennem mit arbejde bliver jeg ofte spurgt, hvordan man får de aktive pauser implementeret i dagligdagen både generelt og ved hjemmearbejde? Jeg svarer, at det bedste er, at man planlægger det ud fra sin egen hverdag. Vores hverdage er forskellige, bare man husker, at få pauser med bevægelser. Det er det vigtigste.

Nogle stiller deres alarm for at få en reminder flere gange dagligt. Det er deres måde at få rytme i hverdagen.

Andre kan godt afslutte deres arbejdsopgaver og så lave nogle øvelser derefter.

Når du mærker, at du har svært ved at koncentrere dig, så kan du holde en lille pause i fem minutter. med frisk luft og laver for eksempler lave skulderdrejninger, ”plukke æbler”, knæbøjninger og så videre.

Mine store børn er rigtig gode til ”jaja” nakke øvelsen. Man nikker et par centimeter, mens man drejer hoved langsomt fra venstre til højre side og tilbage igen 5-7 gange. Med denne øvelse strækker man både nakkemuskulaturen ud og samtidig løsner og smører man sin halsrygsøjle.

Annonce

Social samvær på nye måder

De små pauser betyder normalt for mig, at jeg kan komme lidt væk fra computeren og mobiltelefonen, lidt tid hvor jeg kan snakke med mine kolleger og drikke en kop kaffe eller te.

Når jeg arbejder hjemme, pakker jeg computer og alle arbejdsredskaber væk i frokostpausen.

Det giver en pause til både min hjerne og krop. Det giver plads til at tanke ny energi til resten af arbejdsdagen.

En pause er også en mulighed til at udveksle de tanker og følelser, vi har. Specielt i denne særlige situation med nedlukning og hjemmeskole.

I nogle pauser skriver jeg korte beskeder eller ringer op til en god kollega, jeg plejer at spise frokost med. Vi griner med hinanden og hygger. Hver for sig og alligevel med hinanden. Det føles godt.

Gode råd til din hjemmearbejdsplads

• Skift din arbejdsstilling så tit som muligt (Arbejd i stående arbejdstilling en time om dagen for eksempel ved køkkenbordplade/strygebræt)

• Indret din hjemmearbejdsplads med de muligheder du har:

- brug en lille pude/ et sammenrullet håndklæde til støtte af din ryg

- ekstra lampe til arbejdspladsbelysning

- hent computerudstyret fra arbejdspladsen hvis det er muligt eller tilpas højden af skærmen eksempelvis med nogle bøger

• Hold korte og aktive pauser med forskellige bevægelser til hele kroppen

- en lille gåtur

- korte øvelser som ”jaja- nakke øvelse”, skulderdrejninger, knæbøjninger og plankeøvelsen

• Kontakt dine kolleger, når du har udfordringer og planlæg dagligt lidt tid til telefonkontakt

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ugeposten Skjern

Nye malerier i Tarm El Nyt

Ugeposten Skjern

Fastelavn: Sammen hver for sig

Annonce