Annonce
Ugeposten Skjern

Fysioterapeuten: Brug julen til at komme i form til skiferien

Chancen for at kommer hjem fra skiferien uden skader, stiger markant, hvis du følge en række gode råd fra fysioterapeuterne fra FysioDanmark i Ringkøbing og Hvide Sande. Pressefoto
Rigtig mange dropper forberedelserne til skiferien og tager den på rutinen. Men det kan koste dyrt både i spildte feriedage og skader. Har du ikke grundformen i orden risikerer du at blive en af de tusindvis af danskerne, der hvert år kommer galt afsted på pisten.
Annonce

Ringkøbing-Skjern: Skiferien er en aktiv ferie, hvor man er i bevægelse 5-6 timer hver dag. Det kræver forberedelse, hvis kroppen skal holde hele ferien, uden alt for ømme ben og skader. Derfor opfordrer fysioterapeuterne fra FysioDanmark Ringkøbing og Hvide Sande, til at man bruger julen til at komme i form til skiferien, og måske undgå de ekstra kilo julen ofte byder på. Rutinen redder nemlig ikke skiferien, med mindre du er i god form og står på ski flere gange om året.

- Det er vigtigt at man får trænet op inden skiferien. På ski står man i en statisk position, der belaster knæ og muskler i lår og baller. Så har man, som et minimum ikke trænet disse, vil man efter få dage begynde at få ømme og trætte muskler. Det øger risici for overbelastning, og kan føre til skader. Dertil er man bedre kørende, når man er i god form - så det kan virkelig betale sig at investere noget tid i det,” fortæller Rikke Christensen, der er fysioterapeut ved FysioDanmark Ringkøbing.

Fem gode tips til skitræning

Her får du fysioterapeutens tips til hvordan du forbereder kroppen bedst til skituren. Gå gerne i gang allerede nu.

Træn din balance:

Din balance kan hjælpe dig med at afværge fald på glat underlag og ujævnheder. Den gør dig mere sikker på ski. Balancen kan trænes stående på ét ben. For at træne lidt mere skirelateret kan du med fordel træne på et balancebræt, eller du kan prøve at hoppe på ét ben frem/tilbage og finde balancen og hoppe til højre/venstre og finde balancen.

Øg din udholdenhed og reaktionsevne:

Skiferien er aktivitet 5-6 timer hverdag, og det er derfor meget sjovere, hvis din udholdenhed er god. Konditionstræning som løb, cykling og gode raske gåture øger din udholdenhed og forbedre også din reaktionsevne. Det er vigtigt at du får pulsen op.

Træn de vigtige muskler og minimer risikoen for skader:

Kombiner din konditionstræning med styrketræning. Du skal særligt have fokus på dine ben, baller, ryg og mave, da disse er mest aktiverede, når du står på ski. Mavebøjninger og squats er gode øvelser.

Husk, at ski er udfordrende for hele kroppen - ikke kun for benene:

Mange tror, at ski primært handler om benene, men hele kroppen er aktiv, og særligt vores arme og skuldre er udsatte for skader. Sørg derfor for at træne hele overkroppen. Det kan være push-ups og planken.

Stræk ud og øg din smidighed:

På ski er det vigtigt at være smidig og mobil. Det gør det lettere for dine led og muskler at modstå svære vrid, som vi ofte kommer ud for på ski. Husk derfor at strække ud - det øger din smidighed. Hold hvert stræk i minimum 30 sekunder.

Annonce

Det går hårdt ud over vores knæ

Nye tal fra Europæiske ERV viser, at det går hårdest ud over vores knæ, når vi kommer galt afsted på skiferien. Godt 70 procent af skiskaderne hos kvinder er knæskader, mens det er 42 procent hos mændene. Herefter kommer skader på underben, hænder og håndled samt skulder og overarm. Mange af disse skader skyldes ifølge Nordisk COO, David Kraul fra Europæiske ERV, at vi bliver for modige på pisten.

- Vi ser desværre flere og flere, der kommer til skade i skiparker, altså der hvor man bl.a. kan prøve kræfter med hop ud over opsatte ramper og stå på snowboard i half pipes. Har man ikke en vis rutine i disse skidiscipliner, så er der en øget risiko for at man kan komme til skade. Så vi kan selvfølgelig kun opfordre til, at man står på ski og snowboard efter evne og passer på sig selv og andre på pisten.

Annonce

Mange skader sker på tredjedagen

På tredjedagen begynder vi at blive modigere, fordi vi føler at teknikken er på plads. Men det er også nu, at trætheden sætter ind, hvis man ikke er i form.

- På tredjedagen vil de fleste opleve at musklerne bliver ømme fordi kroppen når ikke at restituere. Det er her det kan blive farligt. For har du ikke et fysisk overskud når du skal stå på ski, begynder reaktionsevnen at svigte dig, og det bliver svære at afværge uheld. Derfor ser vi mange skader på feriens tredjedag, fortæller fysioterapeut, Jan Lundsgaard.

Annonce

Træn op og hold hele skiferien

Selv om du er en habil skiløber, er det ifølge Jan Lundsgaard, vigtigt at du styrketræner og forbedrer muskulaturen på, at du skal stå på ski flere dage i træk. Dertil er det vigtigt at du træner din balance og udholdenhed. Ellers risikerer du at løbe tør for krudt allerede på 2-3 dagen. Vi har nogle gode fridage i julen, så brug dem og kom godt fra start.

Du kan træne din udholdenhed med løb og cykling samt supplerer med simple styrkeøvelser, der booster musklerne omkring knæ, lår og baller i månederne op til skiferien. Så er du bedre rustet til at holde hele ugen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ugeposten Skjern

Klap kunsten i Ringkøbing

Annonce