Annonce
Ugeposten Skjern

God service kan læres

God service kan læres, mener Irene Holdensen, underviser på Vestjysk Handelsskole i Skjern.
Vi tager udgangspunkt i elevernes egne erfaringer som kunder og laver rolle spil, fortæller Irene Holdensen fra Vestjysk Handelsskole.
Annonce

Skjern: Hvordan lærer man at give god service? Er det noget, man bare kan, eller kan det læres på skolebænken.

På Vestjysk Handelsskole i Skjern underviser teamleder Irene Holdensen elever på erhvervsuddannelser indenfor detailhandel.

- Jeg starter med at tage udgangspunkt i eleverne egne erfaringer som kunder. Hvilke butikker kan de godt lide at komme i og hvilke butikker er mindre rare at komme i? Så prøver vi at finde ud af, hvad der gør, at butikken er dejlig at komme i, forklarer Irene Holdensen.

Eleverne er enige om, at personalet er altafgørende for kundernes indtryk af butikken.

- Personalet skal være venlige og imødekommende. De skal vise, at de har set kunden. De skal tage kunden alvorlig, kommer eleverne frem til.

Kunden skal så heller ikke have for meget opmærksomhed.

- Personalet må ikke være for anmassende, det trækker ned, påpeger Irene Holdensen.

Det gælder om at kunne aflæse kundens kropssprog for at se, hvad kunden faktisk ønsker.

- Når eleverne er kunder, vil de også gerne ekspederes af en person, der ved noget om butikkens produkter. Derfor kan det synes som et paradoks, at mange butikker i ydertimerne kun har ungarbejdere til stede, der ikke har så stort et produktkendskab, påpeger Irene Holdensen.

Det bliver nogle gange påstået, at vestjyder er bedre til at yde service end andre.

- Vi er ihvertilfælde vant til at sige goddag til hinanden. Måske betyder det også noget, at butikkerne skal leve af lokale kunder, som man kender. Giver man en dårlig service, så kommer kunden ikke mere og så spredes rygtet hurtigt: "De er sure". Vi har vel alle prøvet at komme ind i en butik, hvor vi synes, at personalet er sure og arrogante. Det kan man ikke overleve på, siger Irene Holdensen.

På skolen kører eleverne også rollespil, hvor de skiftes til at spille kunder og personale.

- God service afhænger også meget af, hvilken type butik, der er tale som. Derfor er det vigtig, at de lokale chefer udstiller retningslinjerne for personalet, siger Irene Holdensen.

Ud over god service så har de fysiske butikker også andre fordele i forhold til netbutikker.

- Butikkerne kan tilbyde oplevelser, både når det gælder indretning af butikker, for eksempel indretning af herrehjørner i dametøjsbutikker, men de kan også lave events, hvor de inviterer kunder ind til specielle arrangementer med leverandører og så serverer lidt godt for kunderne og forkæler dem med en goodiebag af varer fra sponsorer. Det gælder om at få trofaste kunder, siger Irene Holdensen.

- Når det gælder god service, så kan meget læres, men det afhænger også af personlighed, påpeger Irene Holdensen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce