Annonce
Ugeposten Skjern

God service skal sikre fysiske butikkers overlevelse

Hvordan skal de fysiske butikker klare sig overfor konkurrencen fra nethandel? En ting, som de fysiske butikker kan, er god service. Men hvad er god service?
Hvad er god service og hvordan giver man god service?
Annonce

Handelsliv: Mange fysiske butikker oplever en stadig stigende konkurrence fra netbutikker, og den konkurrence bliver ikke mindre i fremtiden.

Nogle kunder synes, at det er nemmere at sidde hjemme bag skærmen og i fred og ro bestille varer på nettet på alle tidspunkter af døgnet.

Andre vil hellere gå i en fysisk butik, hvor de kan se og mærke på varerne. Andre kommer for at blive inspireret af vareudbuddet og opsætningen. Andre kommer for at få kvalificeret hjælp af det uddannede personale. Nogle vil hellere bruge de fysiske butikker, fordi det så er nemmere at få hjælp efterfølgende, for eksempel ved en klage.

Noget af det som gang på gang bliver peget på som en fordel for de fysiske butikker i forhold til netbutikker er god service, som kan være en sammenfatning af mange ting.

God service

Mange fysiske butikker har det svært, fordi mange kunder går på nettet i stedet for at gå i en butik.

Hvordan kan de fysiske butikker fastholde kunderne?

Der bliver blandt andet peget på, at de fysiske butikker kan give en bedre service.

Men hvad er god service? Det er nok meget forskelligt fra person til person, men de fleste kan nok fortælle historier om oplevet dårlig service i en butik.

Her i artiklerne kommer der en række bud på, hvad god service kan være.

Som læser kan du komme med dit bud på, hvad god service er, måske endda komme med nogle eksempler.

Det kan ske på Ugeavisens hjemmeside.

Annonce

Pli og god opdragelse

God service handler om høflighed, opdragelse og pli.

- God service handler om at vise kunderne opmærksomhed fra starten. Sige goddag og gå hen imod dem og få øjenkontakt, så de er klar over, at man er klar til at hjælpe dem, fortæller Finn Sørensen, ejer af Finn S, der er en del af MR-kæden.

Desuden handler god service også om at vejlede kunderne på en troværdig måde.

- Vi må gerne skubbe lidt til mændene, så de prøver noget lidt anderledes, men vi skal ikke skubbe dem så meget, at tøjet bare bliver hængt hjem i skabet, påpeger han.

Han er enig i, at nethandlen stiger, men peger på, at den jo startede fra 0, så den vil uvilkårlig stige.

- De unge er meget på nettet, men når de så skal købe noget særligt, for eksempel hvis de skal til galla, så finder de ud af, at det faktisk er svært at købe på nettet. Så kommer de ind hos os, så vi kan hjælpe dem. Det kan godt være, at de ikke bliver faste kunder, men forhåbentlig vil de huske den gode oplevelse senere i livet. Voksne mænd løber skrigende væk, når de prøver at købe tøj på nettet, så nettet har ikke fejet tæppet væk under os, siger Finn Sørensen.

Han oplever, at kunder fra større byer er overraskede over, hvor stort et udvalg butikken har og hvor opmærksomme personalet er overfor dem.

- Det tyder jo på, at servicen andre steder ikke altid er lige så god som vores service i Ringkøbing. Det betyder også, at vi udover vores trofaste lokale kunder har mange stamkunder blandt turisterne, det gælder både danske og tyske turister. Mange bruger ferietiden til at komme forbi og købe stort ind af herretøj, fortæller Finn Sørensen.

Annonce

Kunder er gæster

Linda Stampe har Kunst & Design i Skjern, hvor hun sælger sine egne billeder samt kunsthåndværk.

Kunderne kommer for at købe gaver til andre eller til dem selv.

- Filosofien er, at de ikke skal ses som kunder, men som gæster. Så man skal tage godt imod dem, sige goddag og få øjenkontakt. Så skal man tilbyde sin hjælp, men lade folk få tid og ro til selv at gå rundt og kigge. Samtidig skal man lade dem vide, at vi er klar til at hjælpe dem. Det kan nogle gange være en balancegang mellem at være der og ikke være der, påpeger Linda Stampe.

Hun synes også, det er vigtigt, at få sagt ordentligt farvel til en kunde.

Linda Stampe ser gerne, at butikken skal være en oplevelse og være til inspiration. Varerne har hun selv udvalgt, så de passer til hendes butik.

- God service handler også om at kende varerne og kunne fortælle om hver enkelt vare. Jeg prøver at have unika-varer, som man ikke kan få så mange andre steder, så hver vare har en fortælling, forklarer Linda Stampe.

Skjern er ikke større end at Linda Stampe i mange tilfælde kender den person, som skal have gaven.

- Så ved jeg tit, hvad vedkommende kan lide eller går op i. Ellers spørger jeg ind til personen, som skal have gaven, så kunden føler sig i gode kompetente hænder, siger hun.

Der er ofte smagsprøver i butikken.

- Det er en god anledning til en snak og et grin, hvor man kommer tættere på kunden. Det er også noget, som webshop ikke kan gøre, påpeger hun.

Linda Stampe er ikke handelsuddannet, men er uddannet lærer.

- Det handler vel om at bruge sine egne erfaringer som kunde og så måske også noget psykologisk indsigt, mener hun.

Det er god service at se kunderne med det samme, de træder ind ad døren, mener Kirsten Olesen fra Salon K i Skjern. Arkivfoto
Annonce

Blive set fra start

Kirsten Olesen har drevet frisørsalonen, Salon K, i Skjern siden 1993.

For hende handler god service først og fremmest om opmærksomhed.

- God service handler først og fremmest om, a t kunden bliver set, så snart han eller hun træder ind ad døren. Du skal ikke gå forbi tre ekspedienter, inden der er nogen, der reagerer. Det kan godt være, at den første ekspedient, du møder, er ved at støvsuge og hun godt ved, at der er tre kollegaer længere nede i butikken, men det ved kunden jo ikke, så selvfølgelig slukker hun støvsugeren og siger til kunden: Nu skal jeg lige finde en der kan hjælpe dig. Der skal være øjenkontakt fra start, og man skal ikke føle, at man forstyrrer, siger Kirsten Olesen.

Hun kan heller ikke lide, hvis hun nærmest føler sig overmandet af ekspedienten.

- Jeg vil have lov til at gå for mig selv i ti minutter, men når jeg er klar til at få hjælp, skal den gode ekspedient også være klar, påpeger Kirsten Olesen.

Hun har haft en del elever gennem årene, som også skal lære god service.

- Det handler ofte om, at eleven skal sætte sig i kundens sted. De færreste elever har lyst til at sidde fem minutter foran et spejl med vådt hår, der stritter i alle retninger. Sådan har kunderne det jo også, siger Kirsten Olesen.

Gå hen til kunden, så snart han kommer ind ad døren og sig goddag. Sådan starter god service hos Finn Sørensen fra herretøjsbutikken Mr Finn S i Ringkøbing. Arkivfoto
Behandl kunderne som dine gæster og gør indkøbet til en oplevelse, siger Linda Stampe fra Kunst & Design i Skjern.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce