Annonce
Ugeposten Skjern

Har du oplevelser med telefonsælgere, der ville have dig til at skifte el-selskab?

De fleste vil gerne have en lavere el-regning, men nogle selskaber lover mere end de kan holde. Lyder et tilbud til at være for godt til at være sandt, så vær mistroisk. Arkivfoto: Scanpix
Det kan sjældent betale sig at skifte el-selskab
Annonce

Ringkøbing-Skjern: Mange har nok prøvet at have en sælger i telefonen, der vil sælge strøm.

El-markedet er blevet liberaliseret, så alle kan begynde at sælge strøm.

Nogle firmaer er meget aggressive i deres salgsmetoder, mens andre, som Goenergi, ikke går ud og prøver at kapre nye kunder.

- Konkurrence er fint, men det skal ske på ordentlige vilkår. Vi vil gerne ses som et seriøst el-selskab, der behandler kunderne ordentligt. Derfor har vi heller ikke nogen bindingsperiode. Er folk utilfredse med os, så skal de have mulighed for at forlade os. Vi har heller ikke alle mulige mærkelige gebyrer, siger Søren Mortensen, økonomi- og udviklingschef hos Goenergi.

Goenergi lægger vægt på, at de er et lokalt el-selskab, som man rent fysisk kan komme og besøge.

- Har folk et problem med deres el-regning, så kan de ringe til os, og de kommer hurtigt igennem. Vil de hellere komme ud til os, så er de også velkomne, påpeger Søren Mortensen.

Goenergi hører nogle gange fra kunder, der har haft dårlige oplevelser med telefonsælgere.

- Folk får fortalt af sælgeren, at deres firma har et samarbejde med RAH, men vi har ikke samarbejde med nogen, men vi sælger strøm til alle. Sælgeren siger også, at kunden har givet samtykke til at blive ringet op via en konkurrence. Grundlæggende skal kunden give samtykke til, at en virksomhed må kontakte dig, og det er sælgeren, der skal dokumentere, at kunden har givet samtykke, påpeger Søren Mortensen.

Når kunderne har sagt ja til det andet elselskab, så oplever de typisk, at de er bundet til en aftale i seks måneder. Desuden har nogle selskaber et gebyr på betalingsservice eller andet, men det fremgår ikke altid.

- Forbrugerne skal også være opmærksomme på, at prisen kan være billigere i en introduktionsperiode.

- Man skal måske være lidt mistroisk eller nysgerrig overfor noget, der lyder for godt til at være sandt. Lad være med at slå til i telefonen, men bed om at få tilbuddet på skrift og gennemgå det så stille og roligt og sammenlign med den nuværende regning, foreslår Søren Mortensen.

Han påpeger, at privatkunderne altid har 14 dages fortrydelsesfrist i forbindelse med indgåelse af en aftale.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce