Annonce
Transport

1A skal tilbage: Husk jeres kunder Movia

Cityringen betød omlægningen af det københavnske busnet. I denne forbindelse blev den savnede Bus 1A sløjfet. Foto: Michael Paldan.
Annonce

Vi er mange, der altid har elsket rute 1A og savner den gamle rute. Det vidner Facebook-gruppen “Bevar 1A” med næsten 3.600 medlemmer i den grad også om.

Det var den direkte vej fra Valby til Indre By til arbejde, studier eller en tur til centrum. Og der kom altid en 1A - du skulle ikke vente længe. Det skal du til gengæld nu, og flere steder kan du – på trods af behov og efterspørgsel - vente helt forgæves.

I forlængelse af åbningen af Cityringen kom omlægningen af det københavnske busnet til det, Movia kaldte 'Nyt Bynet'. Det betød en omlægning af den elskede rute 1A med mange kritiske røster til gengæld. I begyndelsen af året var protesten synlig direkte som baner på busserne med budskabet “giv os den gamle rute 1A tilbage”.

Der er en række yderområder særligt i Valby, der enten slet ikke bliver betjent mere eller betydelig dårligere betjent. Derudover er der grupper i befolkningen, der nemt bliver marginaliseret. De er afhængige af rute 1A uanfægtet åbningen af en ny metroring. Mennesker for hvem det er nemmere at komme med bussen frem for at skulle bevæge sig ned, rundt og ind i metroen. Vi skal have 1A tilbage på sporet!

Utilfredsheden har været massiv, og efter nogen tid gik det også op for Movia, der lovede at se nærmere på rejsemønstre, passagertal og kundetilfredshed for efterfølgende at se på behovet for tilpasninger. Men så kom COVID-19, og nu er evalueringen udskudt og dermed også eventuelle tilpasninger af rute 1A.


Det er desværre som om, at når corona-kortet spilles, bliver det vanskeligt at argumentere imod. Men kære Movia – husk jeres kunder. De skal faktisk komme i første række.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
112

Politiet udsender opdateret signalement af flugtbilisten: Vi har brug for borgernes øjne og ører

Annonce