Annonce
Debat

Efter forbedringer af Valby Station: Støjen er gennemtrængende

Der er kommet bedre forhold for cyklister ved Valby Station. Foto: Morten Tjerrild, DSB
Annonce

Læserbrev: Onsdag 9. december bragtes en artikel omhandlende den moderniserede og forbedrede udgave af Valby Stations forplads mod Lyshøjgårdsvej, som Københavns Kommune og DSB i samarbejde har udført.

Og rigtigt er det da, at pladsen på mange områder er blevet forbedret for blandt andet at gøre transporten til stationen mere sikker, med mere ordentlige parkeringsforhold for cykler, ligesom det synsmæssige indtryk er langt bedre end tidligere. Så meget desto mere er det ærgerligt, at man ikke lige har tænkt over at begrænse de øgede støjgener, som bussernes trafik til området medfører, herunder i særdeleshed det såkaldte busdepot, hvor busser, som ikke lige er i drift, parkeres.

Det viser sig nemlig, at det tilkørselsområde og den bane, som busserne til depotet anvender, også anvendes til parkering af de pendlerbiler, som chaufførerne anvender. Og når chaufførerne parkerer deres pendlerbiler for langt oppe i banen i retning mod stationen, så tvinges chaufførerne i busserne alt for ofte til at bakke tilbage i banen.


Det er egentlig lidt mærkværdigt, at man i forbindelse med projekteringen af et sådant område ikke i en tilstrækkelig grad indtænker netop muligheden for at minimere støjgener

Johannes Aagaard


Ydermere ses alt for mange chauffører at køre for tæt op bag den foran holdende bus og må derfor bakke, når de skal ud igen og i drift. Derved aktiveres bussernes bakalarmer, som er så ekstremt støjende, at de kan høres store dele af døgnet på flere hundrede meters afstand i hele området, herunder nedad de tilstødende gader – og selv, når beboerne har lukkede døre og vinduer.

Støjen fra bussernes særdeles gennemtrængende bakalarmer høres ofte hvert tiende minut og med en varighed på halve og hele minutter. Movia har imødekommende på anmodning vejledt chaufførerne om at undgå unødvendig bakning, men det har chaufførerne efter en kortere periode med mindre støj åbenbart glemt igen. En høflig henvendelse direkte til et par chauffører har desværre bare resulteret i en småhånlig afvisning af, at 'sådan er det bare!' Støjen fra busserne er desværre ikke kun fra bakalarmerne men også ved opstart af busserne, hvor noget, der lyder som bussernes varmefyr, støjer, som var der tale om en overflyvende helikopter.

Problemerne med bussernes bakning kunne nemt løses ved at lade chaufførernes pendlerbiler parkere i busdepotets nordvendte del op ad hegnet til banen, således at behovet for bakning fjernes. Støjen kunne generelt minimeres med en støjmur, som med noget beplantning endvidere kunne gøre pladsen mindre forblæst og langt kønnere og mere grøn at se på.

Det er egentlig lidt mærkværdigt, at man i forbindelse med projekteringen af et sådant område ikke i en tilstrækkelig grad indtænker netop muligheden for at minimere støjgener, som i forvejen udgør en erkendt sundhedsmæssig belastning for de ramte beboere.

Men plads til forbedringer skal der nu også være, og med lidt justeringer af arealet, lidt mere justering af chaufførernes adfærd med unødig bakning og endelig opsætning af støjbarrierer, som også ville kunne mindske støjen fra togene, ville den nye Valby Stations forplads mod Lyshøjgårdsvej blive en langt finere løsning til gælde for flere.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce