Annonce
Konflikt

Zoran ventede på kompensation og blev smidt ud af sit livsværk: Jeg er knust og chokeret

Zoran Stojceski er rystet over, at hans café Coffie Empire er blevet opsagt i Spinderiet, hvor han har været i 12 år. Foto: Jens Mouvielle
Zoran Stojceski, Indehaveren af Coffee Empire som gennem 12 år har ligget i Spinderiet, er blevet opsagt med kort varsel efter at have betalt husleje for sent. Årsagen til forsinkelsen er, at Zoran afventede at modtage lønkompensation, og derfor er han chokeret og knust over situationen.

Zoran Stojceski betalte ni dage for sent sin husleje for marts måned. Han var nødsaget til at afvente kompensation fra staten, som konsekvens af manglende indtjening under anden nedlukning. Dette havde han efter eget udsagn fortalt udlejer og mødt forståelse for.

Fire timer efter, han havde betalt huslejen, fik han via sin revisor besked om, at hans café gennem 12 år, Coffee Empire i Spinderiet, var blevet opsagt.

- Jeg er knust og chokeret. Det her er mit livsværk, det er noget jeg sammen med min kone har bygget op over 12 år, og som vi har satset alt på. Der har aldrig været problemer med betaling, men corona har jo betydet, at vi har været lukket ned og derfor været afhængige af at modtage lønkompensation for at kunne betale huslejen, siger en rystet Zoran Stojceski.

Han fortæller endda, at han mundtligt fortalte Newsec, der administrerer Spinderiets lejemål for ejeren DADES, at huslejen ville komme forsinket som konsekvens af, at han afventede at modtage lønkompensation, og at han fik en positiv tilbagemelding.

- Jeg fik at vide, at de godt kunne forstå, at det jo er en ekstraordinær svær situation, så derfor var jeg fortrøstningsfuld om, at det hele nok skulle gå i orden. Det næste jeg hører, er at jeg uden varsel er blevet opsagt. Så styrtede min verden sammen, lyder det fra Zoran Stojceski, der fortæller, at han har betalt sin husleje til tiden gennem de 12 år, han har drevet og bygget sin kaffecafé op på Valby Torvegade 15.

Annonce

Samfundssind

ValbyLIV har forsøgt at få en forklaring på, hvorfor opsigelsen fra udlejer falder i en tid, hvor der fra øverste hold i dansk politik er blevet appelleret til, at udlejer viser samfundssind og fleksibilitet i forhold til sine lejere.

Derfor har ValbyLIV været i kontakt med Jakob Møller, der er Commercial Director i Dades, som ejer Spinderiet.

Han kan ikke gå i detaljer om årsagen til opsigelsen af den specifikke lejer. Dog siger han, at beslutningen ikke er truffet alene ud fra, at Zoran Stojceski har betalt husleje for sent.

- Vi udtaler os af princip ikke i forhold mellem udlejer og lejer, da det er et internt anliggende. Den her opsigelse er ikke alene relateret til den nuværende situation. Sådan behandler vi ikke vores lejere, der ligger noget ud over det, men jeg kan ikke komme det nærmere af hensyn til vores fortrolighed med lejer, lyder det fra Jakob Møller.

Han siger, der ikke er grund til bekymring for Dades lejere i forhold til denne specifikke opsigelse.


Jeg fik at vide, at de godt kunne forstå, at det jo er en ekstraordinær svær situation, så derfor var jeg fortrøstningsfuld om, at det hele nok skulle gå i orden. Det næste jeg hører, er at jeg uden varsel er blevet opsagt. Så styrtede min verden sammen.

Zoran Stojceski


- Vi har mange lejere i vores 13 butikscentre, og vi er i tæt dialog med vores lejere og forsøger at finde løsninger med dem, siger Jakob Møller.

Zoran Stojceski kan dog ikke forstå, at der skulle være andre årsager til hans opsigelse, som er kommet uden forvarsel om, at hans dage i Spinderiet var talte.

- Jeg har lånt penge af mine forældre og af mine venner for at kunne nå at betale husleje siden december. Derfor havde jeg brugt alt og afventede kompensationen her i marts. Jeg havde ikke i min vildeste fantasi forestillet mig, at jeg ville blive smidt ud, når nu alle tilkendegivelser er gået på, at de havde forståelse for min situation, siger Zoran Stojceski og fortsætter:

- Nu har jeg mistet alt, og jeg ønsker bare at sandheden skal frem. Jeg ved ikke, hvordan jeg skal komme på benene igen, for jeg har brugt det sidste, jeg havde på at gøre min café klar til genåbningen og til de bedre tider, vi hele tiden håber på ligger lige om hjørnet. Nu har det aldrig set værre ud.

Annonce

Takker sine kunder

Zoran Stojceski har fået indtil fredag 19. marts til at være ude af lokalet. Derfor har han ikke mulighed for at takke alle sine mange stamkunder, der kommer dumpende med få minutters mellemrum i caféen for at vise omsorg og frustration over den situation, Zoran Stojceski og hans kone er havnet i.

- Vi vil gerne takke for alle de år, der er gået. Det har været en fornøjelse at se jeres børn vokse op og for at tale med dig hver dag. Dele glæde og tristhed med jer alle. Vi sætter pris på alt den hjælp og støtte, vi fik fra jer både nu og før. Cafeen har været både arbejde og sjov for os, vi har været som en stor familie. Trist at det efter alle disse år skulle ende sådan her, står der i et takkeopslag på Coffie Empires Facebook-side.

Og der er da flere, som har været inde forbi for at høre, om Zoran ikke åbner en anden café i Valby. Det kan han bare ikke.

- Jeg har ikke en krone tilbage, så jeg kan ikke bare starte noget nyt op. Jeg har intet håb for fremtiden lige nu, slutter han.

ValbyLIV har også forsøgt at få en kommentar fra centerchef i Spinderiet Lisbeth Rosborg samt Newsec, der står for Spinderiets lejemål. Begge henviser til Jakob Møller fra Dades.

_

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Byliv

Aflåst cykelparkering tilbage på stationen

Byliv

100 tons frådende forhistorie flytter ind i Zoo

Byliv

Natur-organisation raser over nyt anlæg: Vi har en unik mulighed for at få en park til Valby

Annonce