Annonce
Trafik

Det er et spørgsmål om tid, før nogen dør

Lars Hammer Pedersen af en af de mange borgerne der har kontaktet Vanløse Bladet fordi han mener, at fodgængerovergangen Krogebjerg og Jyllingevej er farlig. Teknik- og Miljøborgmeste Ninna Hedeager Olsen (EL) vil se på sagen. - Foto: Chili Djurhuus
Flere borgere er godt trætte af fodgængerovergangen ved Krogebjerg. Lars Hammer Pedersen har set et trafikuheld, og han frygter at det bare er et spørgsmål om tid, før nogen dør.
Annonce

(Artiklen er en opdateret version fra februar 2020)

Mellem nummer 125 og 127 på den to-sporede Jyllingevej er en fodgængerovergang. Også kendt som fodgængerovergangen ved Krogebjerg. Det er et sted, hvor Vanløse borgerne føler sig utrygge ved at gå over, at en af beboerne, Anne Sofie Jeremiassen nu har inviteret Trafik- og Miljøborgmester Ninna Hedeager Olsen (EL) en tur over Jyllingevej fredag 6. marts klokken 9.15 for at vise borgmesteren hvor farligt, hun synes fodgængerovergangen er.

Vanløse Bladet har talt med Lars Hammer Pedersen. Han bruger dagligt fodgængerovergangen. Lars Hammer Pedersen har været vidne til et uheld, fordi en skolebil holdt tilbage for en forgænger.

- Jeg står ved lydkrydset, og hører et brag, hvorefter jeg konstaterer, at en bil er kørt ind i en skolebus. Skolebussen og de bagved kørende biler ender 10-15 meter lægere fremme, på cykelstien, svarer Lars Hammel Pedersen.

Hvad er problemet med fodgængerovergangen?

-Problemet er, at folk kommer kørende i høj fart, og derfor ikke bremser op. Hastigheden er 60 kilometer.

Hvordan opleves det for dig?

- Jeg mener principielt, at bilerne skal holde tilbage for fodgængere. Hvilket betyder, at jeg ofte går ud i fodgængerfeltet, uden bilisterne lader til at holde tilbage. Dette resulterer ofte i hårde opbremsninger og diverse håndtegn fra bilisterne.

Er det ikke farligt?

- Jo, men jeg skal jo over.

Artiklen fortsætter efter videoen.

Flere borgere er godt trætte af fodgængerovergangen ved Krogebjerg. Lars Hammer Pedersen har set et trafikuheld, og han frygter at det bare er et spørgsmål om tid, før nogen dør.

Annonce

Biler overhaler

Vanløse Bladet har også talt med tidligere formand for Grundejerforeningen Vanløse Ny Villakvartér, der ligger tæt på fodgængerovergangen, Lars Georg Jensen.

» Man skal være voldsom vågen, når man bevæger sig ud i fodgængerovergangen. For selvom bilen i bane ét stopper, betyder det ikke, at bilen i bane to bremser. Og hvis der ikke er nogen i bane to, kan du risikere, at bilen bag bilen i bane ét overhaler,» forklarer Lars Georg Jensen og forklarer, at hans søn først fik lov til at krydse Jyllingevej via fodgængerovergangen, da han flydte 16 år.

Annonce

Jævnligt ulykker

- I Danmark er fodovergangen et fredet sted, hvor man skal føle sig tryg. På Krogebjerg er man jaget vildt ind til man kommer over på den anden side. Fodgængerovergangen dækker et stor område med villakvarterer på begge sider, og den leder folk op til metroen og 9A og der ligger store villakvarterer, fortæller Lars Georg Jensen og forklarer, at det er en gammel sag for Grundejerforeningen.


Der holder ofte en bil med en ordentlig krølle, ellers ligger der vragrester eller også så er fodgængerskiltet kørt ned.

Lars Georg Rasmussen


Han fortæller, at foreningen i ti år har forsøgt at gøre overgangen ’mere human.’ Han forklarer desuden, at kommunen har fremrykket det ’helle’ man står på, når man skal over vejen således, at det burde være lettere for bilisterne at se fodgængerne. Dog har det, ifølge Lars Georg Rasmussen, ikke ændret noget.

-mDer sker jævnligt er ulykker med materiel skade. Heldigvis ikke med alvorlig personskade. Det skyldes nok, at folk passer ekstremt meget på, når de krydser Jyllingevej, siger han og fortsætter. Der holder ofte en bil med en ordentlig krølle, ellers ligger der vragrester eller også så er fodgængerskiltet kørt ned.

Annonce

Fra 60 til 50 kilometer/t

Ifølge Lars Georg Jensen er et af problemerne, at man må køre 60km/t på Jyllingevej og ofte hurtigere i myldretiden er der mange der ikke overholder det. Et andet problem er ifølge, Lars Georg Jensen, at det på Jyllingevej er svært at orientere sig.

»Den måde Jyllingevej er konstrueret på gør, at man kører hurtigt - ud fra byen i en . og det er en lang og lige strækning- ned af en bakke. Billisten opfatter derfor strækningen som et langt stræk, hvor man ubevidst orienterer sig mod horisonten i stedet for det i nærheden som for eksempel fodgængerovergangen,« slår Lars Georg Jensen fast.

Burde der så ikke være flere uheld med personskade?

»Folk ved godt, at fodgængerovergangen er ekstremt farlig, så de tager deres forbehold, og som jeg sagde før, så holder der tit en bulet bil i rabatten, netop fordi folk når at bremse op.«

Vanløse Bladet har forsøgt at finde belæg for Lars Georg Jensens teori uden held.

Annonce

Ingen plan trods støjhandlingsplan

Lars Georg Jensen fortæller, at der foreligger en ‘Handlingsplan for vejstøj 2018-2023’. En plan som Grundejerforeningen har stillet sin lid til, fordi der i den står, at hastigheden skal sættes ned på 10 dejvejsstrækninger - heriblandt Jyllingevej.

Artiklen fortsætter under listen

Dog så har kommunen ikke afsat penge til at iværksætte planen - hellere ikke i budgetforhandlingerne i 2020.

Lars Georg Jensen har forelagt Vanløse Bladet et brev fra Teknik- og Miljøforvaltningen, hvori der står at der nok ikke kommer hastighedsnedsættelser i og med, at politiet vil have indsigelser mod det. I et andet brev , forelagt Vanløse Bladet, skriver Teknik - og Miljøborgmester Ninna Hedager Olsen, at Københavns Kommune erkender, at der ikke er afsat penge på trods af at der foreligger en Støj handlingsplan for Jyllingevej.

Vanløse Bladet har forelagt Ninna Hedager Olsen dette. I en mail skriver hun til Vanløse Bladet.

»Transportministeren har luftet muligheden for at give kommunerne større muligheder for selv at fastsætte lavere hastighed i byerne. I mine øjne er det oplagt at udnytte sådan en mulighed til at sænke hastigheden på Jyllingevej og adskillige andre veje i Vanløse og resten af København.« Og hun skriver afsluttende.

»Jeg ser intet behov for, at hastighedsgrænsen skal være på 60 km/t på Jyllingevej. På baggrund af den lokale utryghed i området vil jeg bede Teknik- og Miljøforvaltningen om at rette henvendelse til Københavns Politi for at høre, om hastighedsgrænsen uden videre kan sænkes til 50 km/t. Det vil øge den lokale tryghed og også medføre mindre støj i området.«

»I Grundejerforeningen er vi meget glade for, at Teknik- og Miljøborgmester, Ninna Hedager Olsen nu klart og tydeligt siger til politiet, at hastigheden på Jyllingevej bør sættes ned - af hensyn til trygheden for borgerne og for at reducere den megen trafikstøj i området,«siger Lars Georg Jensen og slår fast at de nu i spænding afventer dialogen mellem kommunen og politiet, der nu følger.

»Der er ingen tvivl om, hvad der er den fagligt rigtige løsning: En helhedsplan med tre elementer: For det første en ombygning af Jyllingevej til et vejforløb, der giver incitament til at køre mere langsomt. For det andet en nedsættelse af hastigheden, og for det tredje en lysregulering af fodgængerovergangen ved Krogebjerg, » siger Lars Georg Jensen og pointerer, at Københavns Kommune på den måde kan man slå rigtig mange fluer med ét smæk. Han siger afsluttende.

»Det vil være et lille projekt for kommunen, men en kæmpe forbedring for borgerne i området, og borgmesteren har muligheden for at foreslå at finde pengene allerede i år, nemlig i forbindelse med den såkaldte overførselssag i marts, hvor overskydende penge fra forrige år fordeles til de projekter, der gives prioritet. Vi har ventet i mange år på at få gjort noget ved Jyllingevej. Nu bør det ikke vente længere.«

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
LEDER

Lad ikke vores butikker dø: Køb dine julegaver lokalt

Annonce
Forsiden netop nu
Vanløse

Vanløses Ønsketræ vokser igen

Vanløse

Vanløse Torv: Det flyder med mundbind

Navne

En personlighed stopper efter 40 år

Annonce