VanløseLIV har den seneste tid skrevet om etableringen af busbanen på Godthåbsvej, samt den kritik som Grøndal Lokalråd har haft af sagsbehandlingen. Rådet mener ikke, at Teknik- og Miljøforvaltningen baseret beslutningen om at etablere busbanen på et ordenligt grundlag, da det mener at tallene er forkerte.
Derudover er Peter Lindemann, på vegne af rådet, frustreret over, at forvaltningen glemte at fortælle at etableringen var i gang, selvom Lokalrådet havde den opfattelse, at planerne var sat i bero.
Planerne om busbanen var dog sat i gang igen, og mandag 16 november skulle teknik- og miljøudvalgsmøde om projektet.
Torsdag 12. november blev VanløseLIV prikket på skulderen om sagen, hvorefter vi tager kontakt til Grøndal Lokalråd og Peter Lindemann.
Og et dokument, som vi har set, dokumenterer at forvaltningen lovede at informere Lokalrådet.
Efter det er kommet frem, erkender Teknik- og Miljøforvaltningen nu i et notat (foranlediget af medlem af Teknik- og Miljøforvaltningen, Finn Rudaizky, der ved afstemningen om forslaget 16. november ønskede en redegørelse fra Teknik- og Miljøforvaltningen på grund af den kritik, der havde været i VanløseLIV, red) at den (forvaltningen, red)burde have informeret Grøndal Lokalråd samt Vanløse Lokaludvalg, før den igangsatte planen busbanen igen.
Få et overbik over sagen her
2016: Simulering af trafikbelastning på Godthåbsvej foretages af COWI på baggrund af data fra 2016.
2017: Venstresvingsbane forbedres på Godthåbsvej
2017: Movia mener, at en busbane vil forbedre fremkommelighed på basis af COWIs undersøgelser
2019: Projektet genoptages, men der foretages ikke yderligere trafiktællinger på grumnd af COVID-19.
2020: Busbaneprojeket genfremsættes på basis af simuleringer fra 2016, og et udsagn om fremkommelighed fra 2017 af Movia.
VanløseLIV følger sagen.