Annonce
Debat

Make Jyllingevej great again

Jonas Nievelt er formand for SF Vanløse. Foto. Privat
Annonce

Indlægget er udtryk for skribentens egen holdning.

København skal have en ny ø. Lynetteholmen skal anlægges og fungere som både klimasikring for resten af byen og som hjemstavn for mange tusinde (formentlig ret velhavende) nye københavnere.

I den anledning bliver der også anlagt en ny vejforbindelse. Havnetunnellen, Østre Ringvej – kært barn har i hvert fald to navne. Denne nye tunnel under indsejlingen til Københavns havn vil sørge for, at en stor del af den trafik, der i dag kører gennem det centrale København, nu bliver ført uden om byen. Det er godt. Det er godt for trafiksikkerheden, fremkommeligheden i byen og byens folkesundhed, da der må komme mindre luftforurening inde i centrum. Super.

Endnu mere banebrydende er det nærmest, at det bliver staten, der skal betale for havnetunnellen. Som den eneste kommune i landet plejede København ellers at have det tvivlsomme privilegium selv at skulle finansiere sine store infrastruktursprojekter for byens tiendedel af Danmarks befolkning. Men denne gang skal staten faktisk betale for infrastruktur et sted, hvor folk bor, og ikke kun for motorveje mellem Haderslev og Give. Det er en ret vild nytænkning.

Det, der kan forarge ude hos os i kommunens såkaldte udkant, er, at der tilsyneladende ikke skænkes mange tanker til trafikforholdene hos os. Hos os i Vanløse for eksempel.

Vi har flere af Københavns mest trafikerede veje. Ring 2 og Sallingvej er en stor trafikprop i myldretiden, og intet tyder på, at den kommende forbedring af de trafikale forhold inde i byen, vil have en positiv effekt på vores veje. Tværtimod faktisk. Når folk gerne lufte Berlingoen for at udforske den nye havnetunnels fortræffeligheder, skal de jo køre på nogle veje for at nå hen til den. De veje ligger steder, hvor der ikke er sat meget af til at forbedre de trafikale forhold for områdets beboere. De veje ligger hos os i Vanløse.

En af disse veje er Jyllingevej. Jyllingevej er ikke kun en vej, hvor en betjent i Kim Larsen-sangen anholder fire mennesker på en ret tætpakket cykel. Det er også en af Københavns Kommunes mest trafikerede veje. Og så går den direkte gennem et beboelseskvarter. Denne situation skaber problemer.

Beboerne i kvartererne omkring Jyllingevej har i mange år oplevet store – og stigende – problemer med den gennemkørende trafik på Jyllingevej. Her kører dagligt 30-40.000 biler på en firesporet vej med en hastighedsbegrænsning på 60 km/t gennem et 100 år gammelt villakvarter. Mængden af trafik er steget gennem de senere år, både på grund af, at befolkningen ejer flere biler, men også fordi etableringen af Frederikssundmotorvejen har medført, at et stigende antal biler benytter Jyllingevej som indfaldsvej til København. Samtidig er strækningen af motorring 3 mellem Jyllingevej og Frederikssundsvej Danmarks næstmest trafikerede vejstrækning. En den af trafikken vil uundgåeligt finde vej til Jyllingevej.

Denne situation har naturligvis konsekvenser for beboerne i kvartererne omkring Jyllingevej. Her er et par stykker.

Trafiksikkerheden. Når et stigende antal biler sendes gennem et beboelseskvarter, og der ikke er gjort noget ved hastighedsbegrænsningen, som fortsat er på 60 km/t, er trafiksikkerheden i fare for kvarterets borgere. Samtidig vil bilister, der kommer fra motorvejen på grund af fartblindhed have vanskeligere ved at overholde hastighedsgrænsen, selv om de selvfølgelig skal. Politiet har også ført skærpet opsyn med Jyllingevej gennem de seneste par år.

Støj. Miljøstyrelsens anbefalede grænseværdi for støj er på 58 decibel. Støjniveauet på Jyllingevej er på omkring 80 decibel. Miljøstyrelsen har regnet sig frem til, at 111 boliger på Jyllingevej lever med et støjniveau på over 70 decibel, og 299 boliger med et støjniveau på over 65 decibel. Det er en stor mængde københavnere, der lever med alt for meget støj.


Ved at give Jyllingevej karakter af mere byvej og mindre indfaldsvej vil en del af disse bilister forhåbentlig vælge en anden indgang til København. Eller i det bedste scenarie vælge en anden transportform end privatbilismen for at komme ind til København.

Jonas Nievelt, formand for SF Vanløse.


Fodgængerovergangen ved Krogebjerg. Ved Krogebjerg skærer en fodgængerovergang over Jyllingevej. Da der ikke er lyskurve, har den altid været noget risikabel at benytte, når bilerne kommer med 60 km/t (hvis de da ellers overholder fartgrænsen). En øget mængde trafik hjælper selv sagt ikke på situationen for områdets bløde trafikanter. Fodgængerovergangen er meget benyttet, da mange af de lokale er nødt til at tage den for at komme over til 9A’s stoppested. Desuden ligger to af områdets skole – Damhusengen og Kirkebjerg – i nærheden af fodgængerovergangen, hvilket gør, at mange børn bruger den.

Situationen med Jyllingevej er en del af en større problemstilling med trafiksituationen i Vanløse. Flere af kommunens mest trafikerede veje ligger i Vanløse: Jyllingevej/Bellahøjvej, Sallingvej og O2. Det er ikke nogen urealistisk tanke, at mange af disse bilister har anvendt Jyllingevej som indfaldsvej til København.

Ved at give Jyllingevej karakter af mere byvej og mindre indfaldsvej vil en del af disse bilister forhåbentlig vælge en anden indgang til København. Eller i det bedste scenarie vælge en anden transportform end privatbilismen for at komme ind til København. Mange af bilerne står desuden parkerede i Vanløse, hvor der ikke er parkeringsafgift, i løbet af dagen. Det øger naturligvis trængslen.

Jeg har følgende tre forslag til at forbedre situationen omkring Jyllingevej.

Hastigheden skal sættes ned: Vi ønsker hastighedsbegrænsningen sat ned til 50 km/t fra kommunegrænsen til Rødovre og indtil Jyllingevej Station, hvor hastighedsbegrænsningen i dag går fra 60 til 50 km/t. En hastighedsbegrænsning på strækningen har allerede været et kommunalt ønske i de to seneste støjhandlingsplaner fra henholdsvis 2013 og 2019. Der er dog ikke sket noget, fordi der ikke er afsat penge til det ved budgetforhandlingerne.

Vejen skal indsnævres: Trafik- og miljøborgmester Ninna Hedeager Olsen har tidligere udtalt sig positivt om mulighederne for at indsnævre Jyllingevej, så der kun er en vejbane i hver retning. Midterrabatten kan så bruges til at plante grønne træer. Vi bakker op om sådan en indsnævring, så bilerne tvinges til at vælge andre veje, eller helt lader bilen stå.

Fodgængerovergangen ved Krogebjerg: Fodgængerovergangen ved Krogebjerg er for farlig. Vi ønsker derfor, at den udstyres med et lyskryds.

Disse tiltag vil først og fremmest gøre en positiv forskel for områdets beboere. De vil øge trafiksikkerheden, og de vil mindske gener i form af støj og luftforurening. På en større skala vil de kunne bidrage til at gøre hele København mere bilfri og dermed renere, sundere og sikrere. De vil gøre Jyllingevej til et sted, hvor man igen tør køre fire på cykel uden at skulle frygte for andet end lovens lange arm. De vil gøre Jyllingevej great again.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
LEDER

Lad ikke vores butikker dø: Køb dine julegaver lokalt

Annonce
Forsiden netop nu
Vanløse

Vanløses Ønsketræ vokser igen

Vanløse

Vanløse Torv: Det flyder med mundbind

Navne

En personlighed stopper efter 40 år

Annonce