Annonce
Trafik

Movia: 30 - 90 sekunder gør en markant forskel

2A. Genrefoto. Foto. Michael Paldan
Mandag 16. november stemte Teknik- og Miljøudvalget for et projektforslag der betyder, at 25 parkeringspladser nedlægges på Godthåbsvej til fordel for en 270 meter lang busbane og en besparelse på 30 - 90 sekunder til Movias kunder. Vi har spurgt Movia, hvor meget de sekunder egentlig betyder.
Annonce

Der er delte holdninger til om, at busbanen på Godthåbsvej, der permanent fjerner 25 parkeringspladser, er en god idé. Dog var der politisk flertal for forslaget, da Teknik- og Miljøudvalget mandag 16. november skulle stemme om det. Dansk Folkeparti og  Konservative var imod. Resten stemte for.

Annonce

Movia: Godt for klima og mindre biltrængsel

Argumenterne for at stemme for busbanen har været at opprioritere den kollektive trafik og fremkommelighed.

- Vi ønsker, at så mange københavnere som muligt benytter cyklen eller den kollektive trafik, når de skal rundt i byen. Erfaringer viser, at en tidsbesparelse i den størrelse har stor betydning for, hvor mange der opfatter bussen som et attraktivt transportmiddel.  Derfor giver det rigtig god mening at anlægge en busbane på Godthåbsvej, udtaler Trafik- og Miljøborgmester, Ninna Hedeager Olsen.

Og Socialdemokratiets Marcus Vestager er i samme båd.

- Det er vigtigt for os, at der er god fremkommelighed for den kollektive trafik, og projektet på Godthåbsvej er i god tråd med dette ønske, hvorfor vi også stemmer for. Samtidig er projektet - og dermed nedlæggelsen af parkeringspladserne - nødvendigt for, at vi kan sikre den fremkommelighed som forvaltningen og Movia ønsker for at kunne servicere passagerne bedre.

Og Finn Rudaizky (DF) udtaler.

- Jeg ser gerne renere luft i byen og flere personer i busserne, men nedlæggelsen af 25 bilparkeringspladser for at spare 30-90 sekunders bustid, er imod sund fornuft. Når dertil kommer, at hvis det gennemføres, så vil det betyde at der uden sikkerhed for erstatningstræer, fjernes 6 egetræer, så er det hele nok til, at jeg og DF stemte imod den foreslåede løsning i Vanløse på Godthåbsvej.


Uden busbaner og signalprioritering kan det blive nødvendigt at indsætte flere busser, hvilket giver kommunen øgede omkostninger til at opretholde busbetjeningen.

Camilla Struckmann, Kommunikationsdirektør i Movia.


Vi har derfor spurgt Movia, om de 30 - 90 sekunder betyuder så meget. Kommunikationsdirektør i Movia, Camilla Struckmann, svarer i en mail.

- Busbanen tjener to formål. Dels at gøre bussernes fremkommelighed bedre, så flere vil benytte busserne. Og dels, på længere sigt, at imødekomme den stigende biltrafik, som gradvist gør det sværere at overholde køreplanen. Og her gør et antal sekunder en markant forskel. Uden busbaner og signalprioritering kan det blive nødvendigt at indsætte flere busser, hvilket giver kommunen øgede omkostninger til at opretholde busbetjeningen.

Mener Movia at, en besparelse på 30 - 90 sekunder er 30 parkeringspladser værd?

- Vurderingen af om en busbane er vigtigere end parkering er ikke en opgave for Movia at tage stilling til. I Movia arbejder vi for at gøre det bedst muligt at rejse sammen, fordi det er godt for klimaet og hjælper med at skabe mindre biltrængsel i byerne, som er steget meget kraftigt de senere år, skriver Camilla Struckmann.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Vanløse

Joy Mogensen gæster Morgensang

Vanløse

Kommunen glemte at høre naboer: Hapsede 14 parkeringspladser til et nyt affaldssystem

Parkeringsforhold

Handicappet: Jeg tvinges til at flytte, hvis de inddrager parkeringspladserne

Vanløse

Nærpoliti: Sådan undgår du indbrud

Erhverv

BarUno bliver til Superbello

Vanløse

Werge stiller op til Folketinget

Jul

Så kom julestemningen til Vanløse

Erhverv

Synoptik åbner ny butik

Annonce