Annonce
Trafik

Politiker: Molboagtigt at fjerne 25 parkeringspladser

På Godthåbsvej fjernes der nu 25 parkeringspladser for at gøre plads til en busbane på 270. Foto. Jan Mørch
I går stemte Teknik- og Miljøudvalget for et projektforslag der betyder, at 25 parkeringspladser nedlægges på Godthåbsvej til fordel for en 270 meter lang busbane og en besparelse på 30 - 90 sekunder til Movias kunder.
Annonce

- Jeg er vred, frustreret, overrasket og bekymret, sukker indehaver af blomsterbutikken, Engletrompeten, Ali Karakaya, da han bliver spurgt hvordan han har det med at der skal fjernes 25 parkeringspladser, til fordel for en 270 meter lang busbane der skulle sikre at linje 2A sparer melkem 30 og 90 sekunder i myldretiden.

- Jeg kommer til at miste masser af kunder. Det er jo ofte, at folk lige parkerer på Godthåbsvej, køber en blomst og kører videre fortæller Ali, og sukker.

Og Finn Rudaizky, trafikordfører i Dansk Folkeparti, forstår godt Alis frustration.

- Dansk Folkeparti går meget ind for at styrke den kollektive trafik - også buslinje 2A. Men løsningen på Godthåbsvej, er noget molboagtig. Jeg synes, at ulemperne er større end fordelene og lugter lidt for meget af venstrefløjens for provokerende adfærd mod lokale borgeres begrænsede mulighed for at finde parkering, siger Finn Rudaisky.

Annonce

Tidsbesparelse gør bussen attraktiv

- Vi ønsker, at så mange københavnere som muligt benytter cyklen eller den kollektive trafik, når de skal rundt i byen. Erfaringer viser, at en tidsbesparelse i den størrelse har stor betydning for, hvor mange der opfatter bussen som et attraktivt transportmiddel, derfor giver det rigtig god mening at anlægge en busbane på Godthåbsvej, udtaler Finn Rudaisky og fortsætter.

- Jeg ser gerne renere luft i byen og flere personer i busserne, men nedlæggelsen af 25 bilparkeringspladser for at spare 30-90 sekunders bustid, er imod sund fornuft. Når dertil kommer, at hvis det gennemføres, så vil det betyde at der uden sikkerhed for erstatningstræer, fjernes 6 egetræer, så er det hele nok til, at jeg og DF i går stemte imod den foreslåede løsning i Vanløse på Godthåbsvej, udtaler Finn Rudaizky (DF).


Vi ønsker, at så mange københavnere som muligt benytter cyklen eller den kollektive trafik, når de skal rundt i byen. Erfaringer viser, at en tidsbesparelse i den størrelse har stor betydning for, hvor mange der opfatter bussen som et attraktivt transportmiddel, derfor giver det rigtig god mening at anlægge en busbane på Godthåbsvej.

Marcus Vesterager, Teknik- og Miljøudvalget (S)


Dog så var Finn forholdvis alene om det synspunkt, da alle partier, undtagen Konservative og Venstre, stemte for forslaget. Ifølge Teknik- og Miljøborgmester Ninna hedeager Olsen (EL) er bedre fremkommelighed og den kollektive trafik vigtig. Også på Godthåbsvej. Og hun bakker fuldstændig op omkring beslutningen.

Er 30- 90 sekunders besparelse 25 parkeringspladser værd?

- Vi ønsker, at så mange københavnere som muligt benytter cyklen eller den kollektive trafik, når de skal rundt i byen. Erfaringer viser, at en tidsbesparelse i den størrelse har stor betydning for, hvor mange der opfatter bussen som et attraktivt transportmiddel, derfor giver det rigtig god mening at anlægge en busbane på Godthåbsvej.

Og Socialdemokratiets Marcus Vesterager er i samme båd.

- Det er vigtigt for os, at der er god fremkommelighed for den kollektive trafik, og projektet på Godthåbsvej er i god tråd med dette ønske, hvorfor vi også stemmer for. Samtidig er projektet - og dermed nedlæggelsen af parkeringspladserne - nødvendigt for, at vi kan sikre den fremkommelighed som forvaltningen og Movia ønsker for at kunne servicere passagerne bedre.

Men er 30 til 90 sekunder 25 parkeringspladser værd?

- Ja, når nedlæggelsen af 25 parkeringspladser er nødvendig for at sikre bedre bussernes fremkommelighed.

Annonce

Er det det rigtige grundlag?

Tæt på lukketid i fredags skrev VanløseLIV at projektbeskrivelsen der ligger til grund for ay fjerne de 25 parkeringspladser angiveligt ikke er baseret på rigtige tal. En påstand som, Peter Lindemann, der har været repræsentant for Grøndal Lokalråd, kommer med.

Peter har tidligere været med til at sikre forbedringer af Godthåbsvej, efter en rapport fra 2017 konkluderede, at der var udfordringer på vejen.

Forbedringer der gjorde, at han ikke mener, at der nu er behov for forbedringer.

- Os der har kørt ud af kvarteret de sidste 36 år, vi kender, i den grad, til de problemer der har været. Og de problemer er her ikke mere. Hellere ikke før corona. Og det er under al kritik, at forvaltningen simulerer nogle problemer der ikke eksisterer længere, udtaler han blandt andet til VanløseLIV.

Peter søgte i 2019 aktindsigt i rapporten fra 2017, og han påstår, at det er tallene fra 2017 som Teknik- og Miljøforvaltningen har brugt til at konkludere, at der stadig er behov for en busbane for at sikre fremkommeligheden.

VanløseLIV har kontaktet Teknik- og Miljøforvaltningen, men henblik på at få en kommentar til Peters anklager er berettigede. Den er ikke vendt tilbage endnu.

VanløseLIV følger sagen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Vanløse

Nærpoliti: Sådan undgår du indbrud

Erhverv

BarUno bliver til Superbello

Vanløse

Werge stiller op til Folketinget

Jul

Så kom julestemningen til Vanløse

Erhverv

Synoptik åbner ny butik

Trafik

Find én fejl

LEDER

Lad ikke vores butikker dø: Køb dine julegaver lokalt

Annonce