Annonce
Debat

Skal byen udvides på bekostningen af klimaet og de nuværende beboere i Vanløse?

Lynetteholmen. Arkiv-foto
Annonce

Debatindlægget er udtryk for skribenternes egne holdninger.

En ny By i København På Københavns Rådhus har man vedtaget en plan for udbygning af Refshaleøen samt en 4 sporet tunnel under Lynetteholmen, en tunnel som senere skal kobles til Øresundsmotorvejen. Denne plan forklares med, at der de kommende år vil være en kolossal befolkningstilvækst i byen, og at man derfor vil lede bilmængden under jorden. Men den argumentation holder ikke, og når alt kommer til alt, er det en udvikling, der kan styres.

Alle partier minus Enhedslisten og Alternativet er gået med til den plan, nogle partier med truslen om at blive udelukket fra budgetforhandlingerne, hvis de ikke accepterede planen. Kort sagt, så har Socialdemokratiet v. Frank Jensen dikteret planen - også uden hverken borgerinddragelse eller miljøundersøgelser.

Vi er meget bekymrede over byplanen af flere grunde. For det første mener vi ikke, at byen har råd til at investere et kæmpebeløb i at bygge en ny by i Kbh., de grønne områder minimeres kraftigt, og biltrafikken øges kraftigt i området og resulterer i støj og øget co2 osv. Vi er også bekymrede for, at der ikke har været en politisk interesse i at inddrage københavnerne i så stort et projekt.

Trafik øges kraftigt

By & Havn har ikke penge nok, så de vil i første omgang hente penge fra den kommende bebyggelse på Amager Fælled og Stejlepladsen, som skal bebygges med boliger, der skal sælges til skyhøje priser, der ikke kan betales af den almindelige københavner. Herefter har By&havn fået tilsagn om at låne resten (til havnetunnellen) efter sigende 20 milliarder. Det beløb kommer vi alle sammen til at afdrage over skatten - vel at mærke uden at være spurgt om vi ville.


Vi er også bange for, at omegnskommunerne bliver meget trafikerede, herunder også vores egen bydel, Vanløse, som i forvejen er meget belastet af trafik og dårlig byplanlægning.

Kristian Kirkebjerg og Poul Hviid Grethe Bidstrup, Enhedslisten Vanløse.


Det siger sig selv, at en havnetunnel med 4 vejbaner, vil resultere i, at trafikken vil øges kraftigt. Det får også indflydelse på tilstødende motorveje, så trafikken også bliver stigende i omegnskommunerne. Det er stik imod de grønne visioner om at sænke privatbilismen og styrke den kollektive trafik. Samtidig øges det Co2 udslip, som vi har bundet os til at holde nede.

Enhedslisten i Vanløse er bange for at København med denne udbygning får store klimamæssige problemer. Vi er også bange for at betonbyggeriet vil brede sig og minimere grønne områder til små anlagte parker, hvor biodiversitet ikke findes. Vi er også bange for, at omegnskommunerne bliver meget trafikerede, herunder også vores egen bydel, Vanløse, som i forvejen er meget belastet af trafik og dårlig byplanlægning.

Vi mener ikke, at København kan tåle en øget trafik gennem city, og vi mener ikke København kan tåle flere betonbyggerier. Det vil sætte københavnerne i en fantastisk stor gæld, som kun de rige borgere kan være med til at betale - de fattige kan jo bare vælge at flytte ud af byen!!!

Er det sådan en storby vi vil have? Skal byen udvides på bekostningen af klimaet og de nuværende beboere i København

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Debat

KLUMME: Billige boliger på Brugsen-grunden

Kultur

Pligten kalder 1. oktober på Stairway

Idræt

Nu kan du nominere Årets Idrætsforening

Miljø

53 nye elbusser på vej

Annonce