Annonce
Trafik

Synshæmmede Henrik er frustreret over ændret køreplan for S-toget på Islev Station: To ud af tre tog drøner lige forbi

Henrik Elkar Duvier. Foto. Chili Djurhuus
Det du kan se på 60 meter, skal Henrik stå en meter fra for at kunne se. Derfor er han afhængig af blandt andet S-toget, og det frustrerer ham, at der nu er 20 minutters drift i stedet for 10.

- DSB har ændret deres køreplan, så linje C, der kører hver 10. minut, ikke længere stopper ved Jyllingevej- og Islev Station i hverdagen. Det betyder at os, der bor mellem Vanløse bymidte og Husum, som er en rimelig lang strækning, bliver betjent af linje H hver 20. min, fortæller Henrik Elkar Duvier blandt andet til os i en mail.

Hvorfor er det et problem?

- For mig er det ulogisk at vi, i et tæt befolket byområde har 20 minutters drift, til fordel for for eksempel. Veksø og Stenløse, der har fået 10 minutters drift, svarer Henrik Elkar Duvier, der er er synshæmmet og som derfor er afhængig af den offentlige trafik.

Annonce

- I og med at jeg er synshæmmet 1:60 (hvad du kan på 60 meter, skal Henrik stå en meter fra for at kunne se, red), er jeg ude af stand til at cykle eller køre bil, så jeg er derfor dagligt afhængig af kollektiv transport. Og det føles frustrerende at stå på Islev Station og se det ene gennemkørende tog efter det andet passere forbi, siger Henrik. Han fortsætter.

- Jeg bor trods alt i Hovedstaden, hvor jeg burde forvente rimelig adgang til offentlig transport.


Jeg ved hvornår togene kører fra Islev Station, men når jeg skal tilbage igen, så passer togene jo ikke samme

Henrik Elkar Duvier


Er det ikke bare at vide hvornår togene kører, så du ikke skal stå og vente?

- Jo, det kan du sige. Og jeg ved hvornår togene kører fra Islev Station, men når jeg skal tilbage igen, så passer togene jo ikke sammen, og det frustrerer mig virkelig, svarer Henrik, der ikke kan forstå at stationer som Veksø og Stenløse har ti minutters drift.

Måske ti minutters drift på sigt

Vi har spurgt DSB’s informationschef Tony Bispeskov, hvordan det kan være, at Islev Station har tyve minutters drift, når Veksø for eksempel har 10 minutters drift.

- Jeg beklager, hvis mit svar kommer til at lyde som sidst, starter Tony Bispeskov samtalen, da vi ringer til ham.

- Men den køreplansændring, der var tilbage i 2020, havde til formål at gøre det godt for flertallet, hvor 90 procent fik en bedre køreplan. Og så er der de sidste ti procent, der får gener, og her er desværre en af dem Henrik, da ikke alle være vindere, siger Tony Bispeskov og fortsætter.

- For i sagens natur, så har det en betydning for tiden, hvis et tog stopper et sted eller ikke stopper. Derfor er det en balancegang, hvor vi tilstræber at have en majoritet af tilfredse kunder, slår Tony Bispeskov fast. Han fortsætter.

- Når det er sagt, så kom regeringen i sidste uge et helt nyt udspil til en infrastrukturplan, der hvis den bliver vedtaget, betyder, at vi kan få ti-minutters drift på alle tog.

Hvordan det?

- I udspillet er der planer om at lave et vendespor på Carlsberg Station, hvilket giver plads til flere tog på tognettet, hvilket vil betyde at, blandt andet, linje C og derved også Jyllingevej Station og Islev Station får ti minutters drift, svarer Tony Bispeskov, der slår fast, at han ikke ønsker at politisere noget.

- DSB kan blot konstatere, at forslaget om vendestationen er med i planen, og nu er forhandlingerne i gang, og så må vi se, svarer han afsluttende

Du kan se DSB’s nye køreplaner her.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce