Annonce
Ugeavisen Varde

Ernæringseksperter: Disse tendenser vil præge kosten i 2022

Uforarbejdede madvarer vil vinde endnu mere frem i 2022, forventer Anette Sams. Forbrugerne har fået øjnene op for, at der ikke behøver at blive tilføjet sukker og mel i alting. Arkivfoto: Signe Goldmann/Ritzau Scanpix
Uforarbejdet mad vinder frem, og kalorietælling ryger ud. Det er nogle af de tendenser, som Michelle Kristensen og Anette Sams forudser, vil præge kosten i år.

Palæo, antiinflammatorisk, nordisk, low carb, og keto.

Listen over kosttrends er lang, og hvert år kommer nye til - eller gamle vender tilbage.

Med indgangen til det nye år kan du her læse, hvad der bliver kosttrends i 2022 ifølge kost- og træningsformidler Michelle Kristensen og forfatter, ph.d. og tidligere diabetesforsker Anette Sams.

Annonce

Kalorietælling ryger ud

I lang tid har det at tælle kalorier været en velanset vej mod en sundere livsstil, men det er mere og mere fortid, siger Michelle Kristensen.

- Før i tiden skulle du tælle kalorier, og det var så de tal, der var sandheden for dig. Du var mere på jagt efter fødevarer med færre kalorier og ligeglad med, hvad de indeholdt.

- Nu går du mere op i, at fødevarerne skal være gode for dig. Kvaliteten er ved at vinde over kalorietællingen, og det er rigtig godt, siger Michelle Kristensen.

Når alt kommer til alt, er det nemlig meget svært at måle, hvor mange kalorier du egentlig har brug for, siger hun.

Anette Sams tilføjer, at kaloriefokus har overskygget alt andet i lang tid, og det er ikke hensigtsmæssigt.

Annonce

Uforarbejdet mad

Fødevarerne skal ikke bare være gode, fortæller Anette Sams. Der kommer mere fokus på madvarer, der er naturlige og uforarbejdede.

- Det eneste, der går igen i alle de trends, der ligger derude lige nu, er, at vi holder op med at tilføje det raffinerede kulhydrat i form af mel og sukker.

- Det, der kommer til at ske nu, er, vi går hele vejen tilbage til den uforarbejdede mad. Vi hylder de naturlige fødevarer. Den mad vi spiser, skal vi samarbejde med vores tarmbakterier om, siger Anette Sams.

Annonce

Striks diæt med snydedage bliver kikset

I 2022 vil en trend fra bodybuilderbranchen om at spise efter en striks diæt i løbet af ugen og så give sig selv lov til at spise løs af alt det usunde en enkelt dag blive mindre populær, forudser Michelle Kristensen. På de såkaldte cheatdays - snydedage - ender mange med at overspise.

- Det er en tankegang, der er tenderende til kikset, fordi vi nu gerne vil lære at nyde tingene, men også gøre det i begrænsede mængder: "Mere er meget bedre", bliver fortid. Det vil blive spredt mere ud og balanceret, siger hun.

Annonce

Reduktionisme

Det at være flexitar - kødspiser, men ikke så ofte - har været en trend i 2021, men i 2022 vil det blive erstattet af en lignende trend: reduktionisme, siger Michelle Kristensen.

Reduktionisme sigter mod at skære ned på indtaget af animalske produkter, men når du alligevel vil have for eksempel kød eller mælk, skal det være kvalitet. Reduktionismen er ikke så rigid, siger Michelle Kristensen, men med trenden vil en smule godt kød på bordet i løbet af ugen erstatte en masse dårligt kød, lyder det.

Annonce

Veganske køderstatninger

Den større fokus på plantekost er godt, siger Anette Sams, men vi skal passe på, at de veganske fuldforarbejdede køderstatninger ikke vinder frem over for selve planterne.

- Mange tænker, at det er vegansk og økologisk, og så er det godt. Men meget af det er fuldforarbejdet, og jeg frygter, det er noget, vi spiser i den bedste tro og med hovedet under armen, siger hun.

Kosttrends de seneste år

  • Palæo. Også kaldet stenalderkost. Her spiser du som vores forfædre, der spiste kød, fisk, æg, grøntsager, frugt, bær, nødder og frø. Maden er ikke forarbejdet, og sukker, korn og mejeriprodukter hører ikke til.
  • Antiinflammatorisk. Fokuserer på madvarer som eksempelvis fed fisk, avocado og grøntsager. Diæten holder sig fra sukker, raffineret mel, kød og mælkeprodukter. Formålet er at bekæmpe inflammation i kroppen.
  • Nordisk. Er baseret på lokal og plantebaseret mad og indeholder en stor del fuldkorn, grove grøntsager, frugt, bær og fisk.
  • Low carb. Her skruer du op for indtaget af protein og fedt og skærer ned på kulhydraterne, der især findes i brød, ris, pasta, kartofler, og alle sukkerholdige fødevarer. Kosten drejer sig i stedet om for eksempel grøntsager og kød.
  • Keto. En diæt, hvor kulhydrater er nærmest ikke-eksisterende, mens fedtindtaget er meget højt. Målet er at få en bedre evne til at forbrænde fedt, fordi kroppen ikke kan hente energien i kulhydrater.

/ritzau fokus/

Annonce
Ugeavisen Varde

Arne-pensionen skal rulles tilbage

Annonce
Ugeavisen Varde

35 års jubilæum: Jan Pedersen, Primo

Annonce
Ugeavisen Varde

Undgå bøde: Kend faldgruberne omkring cykellygter

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ugeavisen Varde

Lone er lige fyldt 60, har taget ny uddannelse og skifter nu branche: - Jeg kiggede mig selv i spejlet og tænkte, "hvad laver jeg her?"

Ugeavisen Varde

Svensk fastelavnsbolle megahitter: Sådan bager du semlor selv

Ugeavisen Varde

Folk & Kultur er klar igen til sommer

Ugeavisen Varde

Hør om ytringsfrihed i den digitale tidsalder

Ugeavisen Varde

Tigermand vender tilbage til Varde med eventfirma

Ugeavisen Varde

Kammerkor gæster Varde med nordisk musik

Ugeavisen Varde

Esbjergenser udstiller på kunstmuseet i Tistrup

Ugeavisen Varde

Forfattere fortæller om de danske, som flygter

Ugeavisen Varde

Cykel for Sagen prøver ny rute - nu bliver start og slut i Varde

Ugeavisen Varde

Eventyrets og barndommens land

Ugeavisen Varde

Mangel på medarbejdere: Pædagogernes formand fortæller om underbemandet personale, som skriger på hjælp i svær coronatid

Ugeavisen Varde

Danmarks bedste yver: Læs historien om, hvor meget dyr kan give til dit køleskab, hvis de har det godt

Annonce