Annonce
Ugeavisen Varde

Fem gode råd

Lav en sjov kravlebane derhjemme i stuen. Her leger Louise og Oskar. Foto: Malene Wonsbek
Annonce

Fysioterapeut Louise Egelind Hovedskov har følgende råd til den daglige træning:

  • Vis dit barn glæde ved at være fysisk aktiv. Barnet aflæser dig. Synes du, det er sjovt, så gør barnet også.
  • Babyer skal helst ligge på maven så meget som muligt. Når de ligger på maven, styrker de deres krop og har bedre motoriske forudsætninger for at kravle og senere at gå. Anbefalingen lyder på fem minutter per leveuge per dag.
  • Lav kravlebaner, gerne på forskellige underlag samt over og under ting. Kravl træner krydskoordinering, som stimulerer samarbejdet mellem højre og venstre hjernehalvdel og dermed evnen til at læse, skrive og løse matematik. Det er derfor ikke ligegyldigt, om barnet kravler, hvordan det kravler, og hvor længe det kravler.
  • Kolbøtter er en fantastisk øvelse til at træne det vestibulære system (balance) og muskel-ledsansen (barnets forståelse af egen krop).
  • Først lærer barnet at ligge på maven, så løfter det hovedet, så vil det trille, komme op på alle fire for til sidst at lære at kravle, gå, løbe, hoppe og så videre. På den måde er hvert skridt grundlaget for det næste, gå altid et udviklingstrin tilbage. Eksempel: Kan dit barn trille fra ryg til mave, lig da barnet på ryggen. På den måde hjælper du barnet til at arbejde i zone for nærmeste udvikling.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ugeavisen Varde

Seje piger og seje drenge!

Annonce