Annonce
Ugeavisen Varde

Ny kunst fra Poul Erik Bech Fonden: Usædvanlig og stærk fortælling på biblioteksmuren i Varde

Billedet af den lille døde dreng gik verden rundt og var med til at sætte fokus på flygtningestrømmene fra Syrien, der kom vandrende op igennem Europa. Kunstner Laila Westergaard skaber med sine granit relieffer stof til eftertanke. Foto: Malene Wonsbek
Poul Erik Bech Fonden har doneret endnu et kunstværk til Varde. Denne gang en barsk fortælling formidlet af stenhugger Laila Westergaard i 12 relieffer i blå Rønne granit. Budskabet er ikke politisk, men kunstneren håber, vi vil reflektere over værkerne.

Varde: Udtrykket ”som mejslet i massiv granit”, får nu en helt anden tyngde i Varde midtby, for det nye kunstværk af billedhugger Laila Westergaard skaber tanker. Og billeder. 12 relieffer i granit indrammer en uhyggelig begivenhed, der gjorde et så stort indtryk på kunstneren, at hun med en 600 grams hammer og en lille bitte bredmejsel skabte serien, som hun kalder Perspektiv 2015.

Der er ikke meget poleret granitoverflade tilbage på disse kunstværker, som er en del af det samlede kunstværk, Perspektiv 2015, som billedhugger Laila Westergaard har skabt. Foto: Malene Wonsbek

Da Poul Erik Bech, i maj 2020, hørte om kunstværket, besøgte han Laila Westergaards værksted for at se hendes relieffer. Han købte dem på stedet. De skulle til Varde.

Uden ceremoni, uden taler, kransekage og bobler er det nye kunstværk nu blevet monteret på gavlen af Varde Bibliotek i Rådhusstræde. En fernisering bliver først aktuel, når corona-restriktionerne tillader det.

Mette Kristensen, der arbejder som kunstfaglig leder af Kunsthal vARTe og som repræsentant for Poul Erik Bech Fonden, tilbragte formiddagen sammen med billedkunstner Laila Westergaard. De fulgte ophængningen af det nye kunstværk på biblioteksmuren i Rådhusstræde. Foto: Malene Wonsbek
Annonce

Det døde barn

- Jeg stod på mit værksted og hørte i mit høreværn med indbygget radio om flygtningestrømmene fra Syrien, der kom vandrende op igennem Europa. På computerskærmen så jeg billedet af den lille døde dreng, der var skyllet op på stranden, og tænkte, at det burde intet lille menneske opleve. Billedet gik hele verden rundt. Min egen fredfyldte morgen med kaffe på sengen og en ostemad på den musselmalede tallerken kom til at stå i skarp kontrast til de andres hverdag, eller måske nærmere mangel på samme, fortæller Laila Westergaard, der var i Varde for at følge ophængningen af hendes relieffer.

Lars Forsberg og Torben Karstens (th) fra Danske Stenhuggerier er specialister og særligt hyret til opgaven med at få de 12 granit relieffer til at hænge sikkert og snorlige på biblioteksmuren. Foto: Malene Wonsbek

De 12 plader, der hver måler 60 x 60 centimeter, har hver deres historie, som man kan fortolke, som man vil. Den opmærksomme iagttager vil dog bemærke de bibelske referencer, som Laila Westergaard bevidst har tillagt sit værk. Hvorfor fastholde de ubehagelige billeder i sten, vil nogen sikkert spørge, og til det har kunstneren følgende svar:

For at skabe "afstand" til de stærke billeder har Laila Westergaard valgt at se motivet gennem en pc'er - derfor tastaturet i forgrunden. Granitreliefferne er sat op i en ganske bestemt rækkefølge på muren i Rådhusstrædet. Foto: Malene Wonsbek

- Konflikter og tragedier er en del af menneskehedens historie. Med nyhedsstrømmen kommer der til stadighed ikoniske billeder frem på skærmen. Det nemmeste er at rulle gardinet for, lægge avisen sammen, slukke for computeren og finde rødvinsglasset frem. Måske billederne kan minde os om de store privilegier, vi har i vores del af verden. Få os til at føle en

Ingen taler, ingen fernisering - det må vente, til corona-restriktionerne ikke længere gælder. Kun kunstneren, Laila Westergaard, Mette Kristensen fra Poul Erik Bech Fonden og de to, der havde ansvaret for at kunstværket kom til at hænge sikkert og snorlige, var til stede torsdag. Foto: Malene Wonbek

taknemmelighed for noget så simpelt som kaffen i koppen.

Udtryksfulde billeder i granit skabt  af Laila Westergaard og skænket til Varde af Poul Erik Bech Fonden. Foto: Malene Wonsbek
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce