Annonce
Ugeavisen Varde

Pernille fra Vardemuseerne: Derfor er det så vigtigt at vænne børn til at tænke kreativt...

- Vardemuseernes formidlingsteam rummer ti formidlere med forskellige baggrunde. Den læring og de opgaver, der formidles, er tilrettelag blandt andet ud fra Dorte Nielsens principper om kreativ tænkning, fortæller Pernille Østergaard Sørensen. Foto: Malene Wonsbek
Pernille Østergaard Sørensen er formidler ved Vardemuseerne. Hun arbejder målrettet med at udvikle børns nysgerrighed og fantasi, inspireret af kreativitetekspert Dorte Nielsens tanker og principper.
Annonce

Varde: Har du hørt nogen sige, eller måske selv tænkt: ”Ih, du kan sagtens, du er SÅ kreativ”.

Ifølge hjerneforskere er kreativitet en medfødt egenskab. En tankegang, der både bygger på nysgerrighed og opfindsomhed. At være kreativ handler IKKE om, at du er dygtig til at male, sy eller lave billedcollager. Kreativitet er en evne, du har, men den skal trænes. Eller måske genoptrænes.

- Og det er præcis det, der sker lige nu i vores samfund. Vi får ikke i tilstrækkelig grad trænet og brugt vores kreativitet. I vores skolesystem og i samfundet generelt er vi ekstremt resultatorienteret og fokuseret på mål og sammenligning. Det påvirker også den måde, vi opdrager vores børn på derhjemme, og der er generelt blevet mindre plads til de skøre tanker og åbne spørgsmål. Det er en skidt udvikling, for det kvæler vores evne til at være kreative, siger Pernille Østergaard Sørensen.

Inspiration, det kender jeg ikke. Jeg er aldrig inspireret.

Sagt af kunstmaler Otto Frello, der bevidst inviterer beskueren til selv at tænke historier ind i hans billeder, der udstilles på Museum Frello i Varde.

Annonce

Forældreansvar

Pernille er ansat ved Vardemuseerne. Hendes primære opgave er museumsformidling til børn og unge. Hun oplever i sin dagligdag, hvordan især unge i teenagealderen har svært ved at løse opgaver, der kræver, at de slipper opfindsomheden og fantasien løs, fordi de slet ikke er vant til det, og kun de færreste har en naturlig, nysgerrig spørgelyst. De går ganske enkelt i stå, fordi de er for fokuserede på at opnå et korrekt resultat, der er målbart på en karakterskala. Og når hun forklarer de unge, at der ikke behøver være svar på alt, så bliver hun mødt med skeptiske øjne.

- Små børn stiller spørge-Jørgen-skøre-spørgsmål. De holder aldrig op – det er topmålet af kreativ tænkning. Men når de små når en vis alder, så bliver de måske mødt med et ”lad nu være med at spørge så meget” eller ”sådan er det bare...”, og i løbet af deres skolegang bliver de også mere og mere bevidste om, at det kun er bestemte resultater og handlinger, der giver gode karakterer, og så er der virkelig skabt dårlige kår for kreativiteten, fortæller Pernille og giver et eksempel fra hendes arbejdsdag.

- Når jeg har rundvisning på Museum Frello, får teenageelever eksempelvis opgaver, der udfordrer deres fantasi og evne til at få øje på historier i malerierne. Det har de svært ved. Rigtig mange har forsømt den medfødte evne til at tænke kreativt. Heldigvis kan den kreative evne genoptrænes, så det arbejder vi med, siger Pernille Østergaard Sørensen med et stort smil.

Annonce

Robotterne kommer

For Pernille Østergaard Sørensen er kreativ tænkning blevet en mærkesag, der rækker langt ud over arbejdslivet. Hun er netop blevet Master i ”Børne- og ungdomskultur”, hvori kreativitetstænkning indgår. Hun indrømmer gerne, at erfaringer fra studiet nu også farver hendes egen livsanskuelse og tænkning.

- Det er SÅ vigtigt at få trænet den kreative måde at tænke på, for det er den, de unge og vores børn skal leve af i fremtiden. Robotter vil overtage mange jobs, men evnen til at finde på, evnen til at løse udfordringer, evnen til at udvikle og tænke nyt, evnen til at følge vores nysgerrighed uden at vide, i hvilken retning vi går, det er ikke robotarbejde, siger hun og tilføjer ivrigt.

- Kreativitet er IKKE kun noget, børnene lærer i billedkunst onsdag eftermiddag. Forældre kan også sagtens skabe gode betingelser for, at deres børn kan være kreative. Eksempelvis ved at stille åbne spørgsmål til sit barns tegning i stedet for at spørge, hvad tegningen forestiller, siger Pernille, der i øvrigt er uddannet folkeskolelærer med billedkunst, historie og dansk som linjefag.

Annonce

Se de nye muligheder

Når først børn er blevet vant til at tænke kreativt, så er det et redskab, en evne, der følger dem igennem hele livet.

- De finder nye muligheder at anskue problematikker på. Deraf opstår nye ideer, nye løsninger, og det gælder både for en topleder i en stor koncern og et barn i børnehaven, siger Pernille Østergaard Sørensen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ugeavisen Varde

Seje piger og seje drenge!

Annonce