Annonce
Ugeavisen Varde

Sådan hjælper du børnene gennem coronaens restriktioner

Som forælder viser du i denne tid dit barn, hvordan man håndterer en krise. Sæt derfor ord på, hvordan du har det og sæt ord på, hvordan du oplever barnet. Det hjælper til forståelse. Foto: Colourbox
Marianne Sigersted har nogle konkrete bud på, hvordan du kan kommunikere dig til en god stemning i flere situationer.

Varde: Det første råd går på at anerkende barnet, der hvor det er.

- Sidder barnet for eksempel uroligt på stolen, så sæt ord på det. Sig for eksempel "jeg kan se, du sidder lidt uroligt nu, så du skal nok tage dig en bevægelses pause". Eller "du har siddet længe nu, jeg kan godt forstå, at du bliver urolig nu", forklarer Marianne Sigersted.

- Som forældre er vi børnenes rollemodeller i forhold til at vide, hvordan man får det bedste ud af en krise. Derfor er det ikke egoistisk at tanke sig selv op energimæssigt. Men sæt gerne ord på, så barnet forstår. Sig for eksempel "jeg har lige brug for at holde en pause for mig selv, jeg går lige en tur", eller "jeg sætter mig lige her og holder en pause". Sæt i det hele taget ord på dig selv. Så gør du dig forudsigelig, og det skaber tryghed hos barnet, forklarer hun.

Rastløshed er en tilstand, som en del børn føler i denne tid. Blandt andet fordi de er så vant til at have travlt.

- Det, der hjælper den rastløse hjerne med at slappe af, er fordybelse. Kreativitet giver fordybelse og er helende og beroligende for hjernen. Det giver hjernen en fornemmelse af at producere eller udrette noget og gør barnet og den voksne i stand til at slappe af imens. Det kan derfor være en hjælp til børnene, at du finder legeideer, så de har mulighed for kreativitet og fordybelse. Det kan gøres med helt simple ting, som du allerede har i huset, forklarer Marianne Sigersted.

Annonce

Vis det er midlertidigt

Følelsesmæssige reaktioner på den øgede isolation mærker mange for tiden. Det kan være med til at bekymre og gøre familielivet lidt anderledes lige nu. Der kan opstå alt fra ikke at kunne falde i søvn alene, til at mærke angst for at være uden for et fællesskab, ikke at være nok, føle ensomhed eller noget helt andet.


Som forældre er vi børnenes rollemodeller i forhold til at vide, hvordan man får det bedste ud af en krise.

Marianne Sigersted


- Mød barnet, hvor det er. Spørg til, hvordan det har det. Giv barnet god tid til at sætte sine egne ord på, hvor du bare er tilstede og venter. Hvis det er for svært, kan du måske hjælpe ved at sige det, du ser eller mærker. For eksempel sige, "du bliver bange for at…… lige nu." Her giver du som voksen lidt ro og fremtidssikring, når du kan være med til at benævne situationen som midlertidig, forklarer Marianne Sigersted.

Endelig råder hun til at prioritere det relationelle lige nu.

- Det faglige skal børnene nok få indhentet, hvis det bliver nødvendigt. Vi har et meget dygtigt skolesystem i Danmark, understreger hun.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ugeavisen Varde

Endelig kommer cykelstien

Annonce