Annonce
Ugeavisen Varde

Sådan kan du få sund kost og motion ind i hverdagen

Christoffer Kristensen er fysioterapeut ved Emcare Varde og en af dem, der står for forløbet U-vending, hvor deltagerne over 12 uger får træning og vejledning i at få en sund livsstil. PR-foto
Fysioterapeut Christoffer Kristensen deler nogle gode råd og understreger, at man ikke behøver dyrke maratonløb og stå og veje maden af for at få en sund(ere) livsstil.
Annonce

Varde: Det kan være svært at finde tid at prioritere sig selv, sin kost og motion, når hverdagen bare kører derudad med madpakker, job, fritidsaktiviteter og alt det andet, der skal passes, når man er en travl børnefamilie. Fysioterapeut Christoffer Kristensen fra Emcare har et par konkrete råd til, hvordan man kan få træning ind i hverdagen.

- Det er ikke meningen, man skal gå til spinning fire gange om ugen, for at det giver en effekt. Lidt har også ret, og det er altid bedre at få lidt motion fremfor slet ingen, siger Christoffer og giver følgende gode indspark til at komme i gang:

  • Brug venskaber til at være aktiv. Gå for eksempel en tur sammen. Når I kommer i god form, kan det også lade sig gøre at tale, mens I løber. I kan sætte jer og tage en kop kaffe bagefter.
  • Udnyt tiden. Tag for eksempel cyklen, når du skal fra A til B, så transporttiden bliver til motionstid. Har du små børn, som gerne vil lege, så udnyt det: Du får spillet noget fodbold eller hoppet på trampolin. Eller aftal med familien en walk and talk-tradition, så I går en tur, når noget skal drøftes.
  • Uddeleger opgaverne i hjemmet. Mens resten af familien gør rent lørdag formiddag, er det tid til fitness, og igen mens ægtefællen laver aftensmad om onsdagen. Byt eventuelt på andre dage, så den anden også kommer af sted.

- Synes I det er svært med kostplan og træning i hverdagen, vil jeg anbefale jer at starte med at opnå disse seks delmål under forløbet - tag én af gangen - med dem vil i nå rigtig langt, siger Christoffer Kristensen:

  • Spis 600 gram frugt og grønt om dagen.
  • Få syv-otte timers sammenhængende søvn hver nat.
  • Sluk tørsten i vand.
  • Gå en tur hver dag.
  • Spis uden forstyrrelser, smag på maden, læg mærke til, hvordan smagene "falmer" undervejs, og øv dig i at mærke efter, hvornår du er mæt, og hvornår du er reelt sulten.
  • Afprøv andre måder at forkæle dig selv og dine venner/familie på end gennem god mad.



Det er ikke meningen, man skal gå til spinning fire gange om ugen, for at det giver en effekt. Lidt har også ret.

Fysioterapeut Christoffer Kristensen, Emcare
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce