Annonce
Ugeavisen Varde

Sådan kommer du i gang med en sund livsstil

Kostplaner og individuelt tilpassede vejledninger er noget af det, Heidi Foldager tilbyder i sin forretning Optimalkost, der ligger på Frisvadvej. Foto: Christine Aagaard-Kragh
Det skal være let at vælge sundt i hverdagen. Og man skal fokusere på det, man gør godt. Det er kostvejleder Heidi Foldagers tilgang, når hun rådgiver folk til, hvordan de kan komme i gang med en sundere livsstil.

Varde: Et godt sted at starte med at etablere en sund livsstil er morgenmaden.

- Det er nemlig vigtigt at give blodsukkeret en stabil start på dagen, og det gør man med en ordentlig morgenmad, forklarer kostvejleder Heidi Foldager. Hører du til dem, der har svært ved at spise, lige når du er stået op, så beroliger Heidi Foldager med, at man godt kan udskyde morgenmaden lidt og nøjes med et glas vand, gerne med citron, som er godt for fordøjelsen. Suppler eventuelt med et par mandler, hvis du kan bare for at få lidt.

- Man kan godt udskyde morgenmaden til for eksempel til klokken 9, hvor mange typisk er mødt på arbejde. Men man skal ikke trække den for længe, og venter man helt til frokost, er det for mange noget skidt. Så har kroppen manglet brændstof i flere timer, og mange vil risikere at komme til at spise for meget til frokost og resten af dagen, fordi de er blevet for sultne, siger kosteksperten.

Annonce

Rør dig – alt tæller

Et andet trick til at få den sunde livsstil gjort til en etableret og overskuelig del af hverdagen, er at gå en kort tur, når man har spist sin frokost.

- Bare lige rundt om bygningen eller op og ned ad gaden. 5-7 minutter er nok, til at kroppen sætter gang i fordøjelsen med det samme, og det har en stor betydning for blodsukkeret. Og det er blodsukkeret, vi gerne vil holde stabilt og aktivt i løbet af dagen, forklarer Heidi Foldager.

Blå bog

Heidi Foldager, 46 år, gift med Niels og mor til Alberte, 13, og Emma, 16. Indehaver af Optimalkost og uddannet kostvejleder og studerer nu til biopat.

Heidi har udviklet OPTIMALKOST livsstilen, som er fundamentet for hendes arbejde og hendes eget liv.

- For mig skal det være simpelt at leve sundt. Jeg kalder også min mad for sund fastfood. Det skal være nemt at tilberede, smage godt og være nærende for min krop. Min mad skal give mig et stabilt blodsukker og dermed et overskud og masser af energi i min hverdag. Så præsterer jeg bedst på alle planer, siger hun.

Se mere på optimal-kost.dk

Selvom 5-7 minutter ikke lyder af meget, så har al bevægelse betydning for din sundhed.

- Jeg oplever, at mange forbinder motion med en aktivitet, der skal føre til vægttab. Men bevægelse handler ikke kun om vægttab. Det handler om at holde gang i kroppens processer og få et stabilt blodsukker. Og her tæller al aktivitet. Små gåture, leg med børnene, rengøring. Alt, forklarer Heidi Foldager og understreger, at megen motion altid er godt.


Det første, vi slækker på, når vi er pressede, det er mad og træning.

Heidi Foldager


- Men lad være med at slå dig selv i hovedet med alt det, du ikke når. ”Jeg burde også begynde at løbe.” Jamen så kom i gang. ”Jamen jeg har ikke tid.” Så lad den ligge der og gør det, du kan overskue, der hvor du er i dit liv. Dit liv ændrer sig, og du får måske mere tid, når børnene er lidt større. Så kan du begynde at løbe. Og ellers lad være. Og en gå-tur er altså også motion. Dårlig samvittighed og stress gør intet godt for kroppen, siger Heidi Foldager.

Annonce

Hold pauser og mærk dig selv

Om eftermiddagen er der mange, der har brug for at få noget indenbords, og her er det vigtigt at gå udenom onsdagssneglene og trøflerne. I hvert fald skal de høre til undtagelsen, for det er den slags søde sager, der får blodsukkeret til at drøne i vejret for så at falde ned med et brag. Og det har kroppen ikke godt af, dit aktivitetsniveau falder, og du bliver træt.

Desværre er det også eftermiddagene, der kan være en udfordring for mange, for det er her, man tit skal være færdig med sine opgaver på arbejde, nå at hente børn og have mange ender til at nå sammen. Og så er mange tilbøjelige til at glemme fokus på, hvad der egentlig er godt for kroppen, og det er let at hælde hovedløst indenbords.

- Det første, vi slækker på, når vi er pressede, det er mad og træning. Det bliver ofte rendyrket fokus på at overleve de opgaver, der ligger foran en, og så bliver det sværere at stoppe op og mærke, hvad man egentlig har brug for. Derfor er en af de ting, der er vigtige at få etableret i forbindelse med en sund livsstil, faktisk pauser. At man lægger tid ind til at mærke sig selv og huske at få spist lidt, så blodsukkeret er stabilt, og man ikke kaster noget skidt i hovedet. Hvis du er hjemme, kunne en fornuftig eftermiddagssnack for eksempel være en smoothie, eller er du på job, så spis et stykke frugt og nogle mandler. Og man skal tage sig de ti minutter til at spise sin snack i fred, for man bliver mere effektiv, og det er sundere for kroppen, der ellers producerer for meget af stresshormonet kortisol, hvis den ikke får ro på, forklarer Heidi Foldager.


Man skal bare huske, at halvdelen af tallerkenen skal fyldes med grønt.

Heidi Foldager


Annonce

Halvdelen skal være grøn

Når det kommer til aftensmaden, er mange familier glade for klassikere som boller i karry, lasagne, spaghetti med kødsovs eller en gryderet. Og det er der ikke noget, der hindrer en sund livsstil, hvis man ikke har overskud til at kaste sig ud i alt for meget nyt.

- Man skal bare huske, at halvdelen af tallerkenen skal fyldes med grønt, understreger Heidi Foldager.

Sundhed har mange tilgange, og det er forskelligt, hvad man er til. Det er Heidi Foldager helt med på, og hun vejleder i mange retninger, alt efter hvilken kunde, hun har med at gøre. Foto: Christine Aagaard-Kragh

- Køb en færdigblandet salat og suppler med kerner eller nødder. Sådan en omgang kan godt spædes op næste dag også. Og så lav et fad med tomater, agurker, gulerødder og andet skåret grønt. Det elsker børn, og det er nemt at pakke resterne sammen, så de kan bruges dagen efter eller komme med i madpakken, foreslår Heidi Foldager.

- Er man mere til varme grøntsager, så køb nogle frosne grøntsager og smid dem på panden eller i ovnen og drys nogle kerner over. Tilberedt grønt er rigtig godt for fordøjelsen, forklarer Heidi Foldager og understreger, at en sund livsstil ikke skal være en pine.

- Vores sundhed skal være simpelt, og den skal være nem og tilgængelig. På den måde bliver det også noget, der er let at prioritere, fordi man vil sig selv og sin familie det bedste, for det, vi spiser, har en betydning for, hvordan vi har det. Og hvis man prioriterer en sund livsstil, er der fint plads til at spise usundt indimellem også. Det handler om balancen, slutter Heidi Foldager.

Gode tips til at få bevægelse ind i hverdagen

  • Tag cyklen på arbejde, hvis du kan.
  • Parker bilen længere væk, end du plejer, og få en længere gåtur.
  • Installer Teams på din telefon og hold onlinemøderne, mens du går en tur.
  • Gå en tur lige efter frokost. Selv en kort tur på 1500-2000 skridt har betydning.
  • Gå en tur efter arbejde eller om aftenen. Tag gerne børnene med og lok eventuelt med legepladsen.
  • Husk at al bevægelse tæller.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ugeavisen Varde

Endelig kommer cykelstien

Annonce