Annonce
Ugeavisen Varde

Sådan træner du effektivt hele kroppen, uanset hvor du er

For Lisa Brønd Andersen er det afgørende, at hun kan træne, når hun har tid, og kroppen tillader det. Hun har sammensat et effektivt helkropsprogram til Ugeavisen Vardes læsere, som kan udføres når som helst og hvor som helst, og som sagtens kan brydes op i bidder, hvis man bliver afbrudt. Foto: Christine Aagaard-Kragh
Der findes mange grunde til, at man springer træningen over. Ikke mindst her i ferien hvor børnene er hjemme, og I skal en masse ting sammen. Men med disse fem øvelser, kan du træne når som helst, hvor som helst. Kører du programmet igennem med i alt tre til fem runder et par gange i ugen, så er du ret godt med, siger fysisk træner Lisa Brønd Andersen.

Varde: Den mest effektive form for træning, der findes, er den, du får lavet. Ikke den, du taler om, du burde lave. Eller den du har vildt meget lyst til at lave, men som du ikke har tid til.

Fysisk træner og istruktør Lisa Brønd Andersen fra Optimalkost i Varde kender alle undskyldningerne. Men hun kender også alt til at have helt basale livsvilkår, der ikke levner plads til timer i træningscentret eller til faste træningsaftaler.


Annonce

Hellere lave fem gode og korrekt udførte øvelser frem for 10, som du bare skal have overstået og måske haster igennem.

Lisa Brønd Andersen


- Jeg tror, jeg kender alle undskyldninger i bogen. For når man har en travl hverdag, er noget af det første, man prioriterer væk, sig selv. Og ens børn kan jo mærke, ligeså snart man ikke er tilgængelig, nærmest uanset om man siger det eller ej. Så står de der bare og skal have hjælp til et eller andet, siger Lisa med et grin.

- Jeg træner selv hjemme, og du kan sagtens komme i form og få tonet kroppen uden at skulle væk fra familien og have børnene passet for at komme i fitness. Og du behøver ikke en masse udstyr. Måske en træningselastik, men det er helt frivilligt, siger Lisa, som har sammensat et program med fem øvelser, der er både nemme og effektive at gå til. Også hvis du skal lave dem på farten, på legepladsen eller et helt tredje sted.

Du kan nemt gå til og fra øvelserne eller tage dem i små bidder.

- Hellere lave fem gode og korrekt udførte øvelser frem for 10, som du bare skal have overstået og måske haster igennem, lyder Lisas gode råd.

Disse fem øvelser kan laves hvor som helst og når som helst både inde og ude, og ungerne vil elske at være med eller at mor eller far er med på legepladsen og træner, hvor de leger.

Stræb efter at køre programmet igennem med tre til fem runder et par gange i ugen, så er man godt med, lover Lisa Brønd Andersen.

God fornøjelse!

Øvelse 1, armbøjninger:Hav god afstand mellem hænderne, stå på tæer, spænd op i core, spænd ballerne, spænd hele kroppen og sørg for at holde en lang, lige nakke....Foto: Christine Aagaard-Kragh
...bøj armene og sænk brystkassen, skub væk og stræk armene. Gentag 10 gange.- Tag eventuelt en elastik om anklerne for at aktivere ydersiden af låret og for at træne stabilitet, råder Lisa.Foto: Christine Aagaard-Kragh
Øvelse 2, dips:Sæt hænderne på bænken, placer fødderne frem foran dig, skub skuldrene væk fra ørene, spænd op i core...Foto: Christine Aagaard-Kragh
...sænk numsen ned mod jorden, se lige frem, stræk armene igen. Gentag 10 gange.Også her kan man tage en elastik om anklerne for at aktivtere ydersiden af låret og træne stabilitet.Foto: Christine Aagaard-Kragh
Øvelse 3, step ups:Sæt den ene fod helt ind på bænken, ret dig op, se lige frem, skub gennem hælen på foden, som er på bænken, og sæt af fra jorden med den anden...Foto: Christine Aagaard-Kragh
...rejs dig helt op, find balancen, træk knæet kontrolleret op, sænk foden langsomt ned på jorden igen. Lav fem på hvert ben og skift.Foto: Christine Aagaard-Kragh
Øvelse 4, split squat:Stil dig med ryggen til bænken, eller hvad du vælger at bruge som støtte. Træd et stort skridt væk fra støtten og placer den ene fod på støtten. Foden på jorden skal være så langt fremme, at knæet ikke kommer foran storetåen, når øvelsen laves. Ret dig op og se lige frem. Du kan eventuelt samle hænderne foran dig. Spænd op i core...Foto: Christine Aagaard-Kragh
...sænk det bagerste knæ ned mod jorden, skub fra gennem den forreste fods hæl og ret dig op igen. Lav fem på hvert ben og skift.Foto: Christine Aagaard-Kragh
Øvelse 5, dynamisk planke:Spred fingrene, placer hænderne lige under skulderen, sæt fødderne i underlaget med lidt afstand mellem fødderne og stå på tæer. Pres hænderne ned i underlaget og skub underlaget væk under hele øvelsen. Spænd balder, lår, inderlår og core. Se lige ned i jorden med lang lige nakke...Foto: Christine Aagaard-Kragh
...løft det ene ben forsigtigt og sænk det igen. Skift ben under øvelsen fem gange.Foto: Christine Aagaard-Kragh
Annonce
Annonce
Ugeavisen Varde

Jyttes juletræ er fyldt med rejseminder

Annonce
Annonce
Ugeavisen Varde

Er du 7-kantens bud på Emil fra Lønneberg?

Annonce
Forsiden netop nu
Ugeavisen Varde

Iværksætteri: Sofie satser på permanent makeup i Næsbjerg

Ugeavisen Varde

OL-flammen brænder over Tinghøj

Ugeavisen Varde

Det er ikke alle partier, der er gået i flyverskjul

Ugeavisen Varde

BOLIGIDÉ: Leif købte et LILLE drivhus og lavede det om til et STORT orangeri - følg processen

Ugeavisen Varde

Her finder du PostNord Danmark Rundt, når løbet kører gennem Varde Kommune

Ugeavisen Varde

Klumme af kunstmaler Agnete Brinch: Det - der drager mig!

Ugeavisen Varde

Det er ikke ligefrem karrierefremmende at stille op til kommunalvalg

Ugeavisen Varde

Varde Byråd er gået i flyverskjul

Ugeavisen Varde

Serie: Min bedste souvenir Jeg tænker på jagt og naturoplevelser hver eneste dag

Ugeavisen Varde

Det giver mening på flere plan at forlænge Vestkystvejen

Ugeavisen Varde

Vi må reagere på dårlige arbejdsforhold for unge

Ugeavisen Varde

Camilla drømte om egen webshop - nu handler hun med lokale og bæredygtige varer fra hjemmet i Oksbøl

Ugeavisen Varde

Dorits drømmehave: Flere års tålmodighed kan blive til bøgespejl, ligusterbue og lærkekurv

Ugeavisen Varde

Varde kommune ligger i top 5 blandt danskernes mest populære feriedestinationer

Ugeavisen Varde

Strandskadens Dag søndag den 1. august

Ugeavisen Varde

Kunstnermøde på KS 21 står mest i maleriets tegn

Ugeavisen Varde

Fra fyr til fyr – en kunstnerisk rejse langs vestkysten

Ugeavisen Varde

Store forandringer kræver omsorgsfulde samtaler, med timing, tid og små genoptagelser

Ugeavisen Varde

Jobpatruljen: Massive brud på ungarbejderes rettigheder i ferielandet

Ugeavisen Varde

Ejerne af Ellas Coffeeshop i Varde: Vi købte forretningen sammen uden at kende hinanden

Ugeavisen Varde

Klumme af Nelli Arnth Andersen: Tætpakkede ferieplaner og stressede forældre

Annonce