Annonce
Ugeavisen Varde

Skab rutiner for dit barn og få styr på søvnen

Søvnproblemer er hyppige blandt unge, og kigger man på dem mellem 15 og 24 år, så ses der desuden en stigning i brugen af sovemedicin, lyder det i en rapport fra Statens Institut for Folkesundhed 2020. Arkivfoto: Vibeke Toft/Ritzau Scanpix
Som forælder kan du ty til flere ting for at skabe nogle faste søvnvaner for dine børn, men hvordan du skal gribe det an, afhænger af deres alder.

Skal du vække dine børn ikke én men flere gange hver morgen, for derefter at lægge mine til trætte ansigter med øjne så smalle, at man skulle tro, de havde været afskåret fra sollyset i et kvart århundrede?

Så læs med her. For afhængig af deres alder er der nemlig flere ting, du kan gøre, for at få indarbejdet nogle gode søvnrutiner hos dem.

Vi begynder ved de helt små, og hvad du kan gøre, når de skal i seng.

Annonce

- Fortæl dem, at nu hedder det nattøj på, stilleleg, samtale, høre musik eller lignende, så barnet allerede dér lærer, at der ikke skal ske noget særligt på det tidspunkt, forklarer Marian Christin Petersen, der er adjunkt på Sjællands Universitetshospital og har forsket i søvn.

Er dit barn lidt ældre - omkring femårsalderen - kan du begynde at lave aftaler med dem. Sæt dem eventuelt en slags belønning i udsigt, hvis de eksempelvis er blevet liggende i deres seng fem nætter i streg.

- Så bliver barnet motiveret for at holde sig i ro, og bliver man ved længe nok vil de nå dertil, hvor det at gå i seng fører til søvn, lyder det fra Marian Christin Petersen.

Gode vaner varer hele livet

Ligesom så mange andre steder i tilværelsen, gælder det også her, at du ved sengetid kan undlade at give dem et reelt valg med sætninger som "Tror du ikke snart, du skal i seng og sove", for så lægger du op til, at de selv må vælge.

Er du til gengæld nået dertil, hvor dine børn har ramt teenagealderen og er vokset dig over hovedet, og du endnu ikke har fået trumfet de gode søvnvaner igennem, kan du stadig nå det.

- Man skal ikke bebrejde sig selv, at man ikke fik sat ind, da de var små. Det er alligevel ikke sådan, at de gode vaner som baby følger med hele livet, forklarer Birgitte Rahbek Kornum, der er søvnforsker fra Københavns Universitet.

Og noget tyder på, at en del større børn kunne trænge til at få indarbejdet nogle gode, faste søvnritualer, som Birgitte Rahbek Kornum mener, er afgørende for at komme trætheden til livs.

Annonce

Går for sent i seng

Talrige rapporter har nemlig vist, at mange børn går for sent i seng eller har uregelmæssige sengetider.

Blandt andet kortlagde Statens Institut for Folkesundhed i 2020 unges søvnvaner, og her kom det altså frem, at næsten hver tredje pige har ugentlige søvnproblemer, mens det gælder hver femte dreng.

- Søvn er en meget fintfølende ting, der kræver, at man har en hjerne i god balance. Hvis søvnen skal indtræffe, må der ikke være alt muligt, som forstyrrer, forklarer hun.

Du kan derfor forsøge at minimere nogle af de ting, der kan forstyrre, hvilket både kan være sult, tørst, bekymringer, smerter, vokseværk eller dårlige vaner som eksempelvis at ligge med telefonen eller tabletten den halve nat.

- Nogle børn har brug for lang tid til at geare ned, så en til to timer inden sengetid bør de lave noget, der ikke stimulerer hjernen for meget, siger Birgitte Kornum og foreslår aktiviteter som at gå i bad, skrive dagbog eller høre musik – gerne uden sang.

Hvad betyder skærmtid for dit barns nattesøvn

Sundhedsstyrelsen har undersøgt, om børn og unges skærmtid blandt andet påvirker deres søvn. Her er en del af konklusionerne:

  • 0-5-årige: Tv og tablets ser ud til at have sammenhæng med senere sengetider og kortere søvnlængde. Det gælder særligt, når der ses tv om aftenen, og når tablets bruges til spil.
  • 6-12-årige: Den samlede skærmtid ved brug af tv, spillekonsol, mobiltelefon og computer giver senere sengetider og kortere søvn. Brug af tv og mobiltelefon om aftenen kan føre til opvågninger om natten.
  • 13-15-årige: Brug af digitale medier som eksempelvis mobil, tablet og computer kan give kortere søvn og problemer med at falde i søvn. Også sociale medier kan give søvnforstyrrelser.


/ritzau fokus/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ugeavisen Varde

Maren sagde sit faste lærerjob op for at blive kunstner på fuld tid: - Jeg kniber mig selv i armen – er det virkelig sandt?

Ugeavisen Varde

Ro på

Annonce