Annonce
Ugeavisen Varde

Vinder af Bevaringsprisen 2021: Varde Museum - en rigmands ambitioner om kulturel dannelse

Museumsdirektør på Vardemuseerne, Claus Kjeld Jensen, foran Varde Museum. Det er præcis denne vinkel, han elsker højst, og han kører en lille omvej hver dag for at se huset fra denne side. Foto: Christine Aagaard-Kragh
Varde Museum på Lundvej 4 er modtager af Bevaringsprisen 2021. Historien bag den smukke bygning fra 1914 omhandler en rigmands kulturelle ambitioner for sin hjemegn og et byråd, der først kunne se behovet for den slags, i takt med at der kom penge på bordet.

Varde: Vinderen af Bevaringsprisen 2021 blev museumsbygningen på Lundvej 4.

Den smukke bygning, der på en gang udstråler både storhed og hygge, og som er bygget til at være noget helt særligt for sin by. Et sted, hvor ”det ikke er Giverens Mening, at Borgerne skal gaa og fryde sig over den stolte Bygning, der med sine rene klare Linjer knejser i læ bag Arnbjergs Træer, og saa for resten lade de Skatte, Bygningen rummer, være dem uvedkommende og ukendte. Nej, det er Meningen, at FOLK SKAL DERIND, SE OG LÆRE,” som det blev beskrevet i Sydvestjyllands Venstreblad i 1914, da pressen blev budt indenfor i det spritnye museum.

Formand for Bevaringsforeningen for Varde, Henning  Jensen, overrækker bevaringsprisen til museumsdirektør Claus Kjeld Jensen. Foto: Jimi Rosa

Giveren var ægteparret Stau. Elisabeht og Cornelius. Som var blevet hovedrige på at handle med kolonialvarer og sydfrugter. Ikke i Varde, men i København, hvor de boede, men begge stammede fra det vestjyske. Cornelius var skræddersøn og født i Nikolaikirkestræde i Varde. Han kom som 14-årig i lære hos købmand Cohn i Østergade, og som 20-årig drog han videre til København for at dygtiggøre sig.

Annonce

Der er ingen tvivl om, at Staus ambitioner har været store at kapere for vardenserne. Men eftersom han tilførte flere penge, når han stødte på forhindringer, så gled det lidt bedre.

Claus Kjeld Jensen


I hallen tager Cornelius og Elisabeht Stau imod. De har fået hver sin buste over hver en dør. Derudover er de repræsenteret i huset på både fotografier og malerier. Foto: Christine Aagaard-Kragh
Elisabehts buste. Foruden at være ægtefolk var ægteparret Stau også kusine og fætter. Foto: Christine Aagaard-Kragh

I København boede hans morbror, Laurids, som var malermester og stammede fra Outrup. Og hans hjem i Istedgade blev naturligt tilholdssted for den unge Cornelius, som forelskede sig i sin kusine Elisabeht, Laurids’ datter. Sammen skabte de to en solid forretning, og de fik aldrig børn. Så deres mange selvtjente penge blev givet til veldædige formål og til sager, de syntes, var vigtige.

- En af de ting, der var vigtige for Cornelius Stau, var at give noget af al den her kultur og dannelse, han selv havde oplevet at kunne få i København, til vardenserne, fortæller museumsdirektør ved Varde Museerne, Claus Kjeld Jensen, som er stolt af, at den gamle museumsbygning på Lundvej 2 nu belønnes med Bevaringsprisen.

Han har selv kontor i bygningen, og hver eneste dag kører han en omvej på arbejde blot for at se den fra den smukkeste vinkel.

- Jeg slår et smut ned ad Frisvadvej for at kunne dreje til højre ad Bastrupsvej og så blive taget imod af huset, siger Claus Kjeld Jensen, som bor i Vrøgum.

Den imponerende udstillingssal på museet er i dag mødelokale. Selvom der ikke længere er udstillinger i bygningen, er her masser af liv hver eneste dag. Foto: Christine Aagaard-Kragh
Den imponernede hovedtrappe, der leder mellem etagerne i den meget symmetriske bygning. Foto: Christine Aagaard-Kragh

Om bygningen Lundvej 4

Varde Museum på Lundvej 4 er opført i 1914. Den er tegnet af Thorvald Jørgensen, en af datidens helt store arkitekter, men Varde Museum er ikke et typisk værk fra hans hånd.

Stilen er overvejende barokinspireret, hvilket ses på symmetrien, de markerede lisener, sokkelkanterne og det indrammede indgangsparti med den runde dør og tympanon helt øverst. Der er indslag af klassicisme i bygningen. For eksempel hovedtrappens udtryk og gerigterne ved dørene for at nævne et par stykker.

Det er også tydeligt, at bygningen er opført lige på grænsen til Bedre Byggeskik. En dansk arkitektonisk strømning, der officielt tog sin begyndelse med Landsforeningen Bedre Byggeskik i 1915. Altså året efter, Varde Museum blev opført. Det ses blandt andet på det gedigne udtryk og ærligheden i materialeanvendelsen.

Mæcenens ambitioner

Egentlig var det ikke, fordi byrådet i Varde mente, at byen ligefrem stod og manglede et museum, da Cornelius Stau i 1912 skrev til den daværende konservative borgmester Hattesen og foreslog det. Heller ikke selvom det på daværende tidspunkt var storhedstid for etablering af museer udenfor de store byer. Men da han rundede brevet af med en donation på 10.000 kroner til at komme i gang for, blev det pludselig en anden sag. Cornelius Stau begyndte at sende nogle af sine eksotiske og smukke private effekter til Varde, for at de kunne blive udstillet. Det var især effekter, der fortalte historier om kongeslægten, om Dansk Vestindien og ting, som kunne bidrage til national stolthed samt historisk og kulturel dannelse.

Men hvor borgmester Hattesen havde forestillet sig, at Cornelius Stau ville være tilfreds med en fin udstilling i en til lejligheden lejet lejlighed i Storegade, og så var den pot ude, og de 10.000 kroner kunne gemmes på byens vegne, så havde mæcenen andre planer. Han hyrede nemlig en af datidens førende arkitekter, kongelig bygningsinspektør Thorvald Jørgensen, som stod bag opførelsen af Christiansborg Slot, som vi kender det i dag, og som var formand for Foreningen til Hovedstadens Forskønnelse for blot at nævne et par af hans imponerende meritter.

Fakta om Bevaringsprisen

Bevaringsforeningen for Varde har uddelt Bevaringsprisen siden 1982. Prisen kan tildeles for et miljø, en bygning eller en bygningsdel i Varde Kommune, der har en arkitektonisk eller bygningshistorisk værdi. Hensynsfuld og æstetisk restaurering er i høj grad udslagsgivende for præmieringen, der foruden anerkendelsen består af en støbt bronzeplade til at sætte op på bygningen.

Sidste år gik prisen til Frisvad Mølle. Man kan se den fulde liste over bevaringsprismodtagere på Bevaringsforeningen hjemmeside, Her kan man også læse, hvordan man kan indstille til prisen.

Et valg, man ikke faldt på halen over i Varde, for her var da nok af lokale arkitekter, der kunne klare sådan en opgave, og hvad skulle al den pomp egentlig til for.

- Der er ingen tvivl om, at Staus ambitioner har været store at kapere for vardenserne. Men eftersom han tilførte flere penge, når han stødte på forhindringer, så gled det lidt bedre. Og så var et helt nyt museum jo også noget, man kunne bryste sig af overfor den der nye by Esbjerg, der skød vildt op i de år, og som man så på som en noget irriterende opkomling, forklarer Claus Kjeld Jensen.

Det blev naturligvis, som Cornelius Stau ønskede - og betalte for. Han endte med at betale hele gildet og fik museet opført efter Thorvald Jørgensens tegninger mod, at kommunen skulle sætte 10.000 kroner ind i museets grundfond.

Og 19. oktober 1914 tog ægteparret Stau imod landsdelens samlede verdenspresse i forbindelse med en højtidelig aflevering af museet til byen. Først blev pressen og de indbudte honoratiores vist rundt gennem en sirlig samling af møbler fra forskellige stilarter - folk skulle lære forskellen mellem renæssance, barok, rokoko og empire – siden gennem kongestuen, hvor kongerækken var afbilledet – videre gennem blandt andet en husmandsstue, en møntsamling og en malerisamling samt en række rum med effekter fra både nær og fjern; for eksempel var der både fanødragter og en kajak med fuld jagtudrustning fra Grønland. En noget blandet landhandel vil det måske anses for i dag, men det handlede for Cornelius Stau om at vise Varde verden. At bringe kultur og dannelse til byen i en tid, hvor det ikke var normen, at man rejste efter den slags oplevelser. Således fik han også fremstillet en kopi af Jellingestenen, som den dag i dag står ved siden af museet. I det hele tage fortsatte Cornelius Stau sit store engagement i sit museum frem til sin død i 1926. Han betalte for en udvidelse af museet allerede i 1916, og han vedblev at donere effekter til det.

CES. Man skal ikke tage fejl af, at Varde Museum også var etableringen af et eftermæle for Cornelius og Elisabeht Stau, som ikke fik børn. Dette er gelænderet på hovedtrappen. Foto: Christine Aagaard-Kragh
Annonce

Passer på huset

I dag er Cornelius Staus museum administrationsbygning for Varde Museerne. Det er her, museumsdirektør Claus Kjeld Jensen har sit kontor sammen med en række af de fagmedarbejdere, der er ansat. Og selvom det dermed er blevet til en moderne kontorarbejdsplads med alt, hvad det indebærer af hævesænkeborde, afstandskrav og netforbindelser, så passes der godt på bygningen.

Også derfor er Claus Kjeld Jensen så glad for, at den har modtaget Bevaringsprisen 2021.

Museumsdirektør Claus i den lille karnap, der faktisk er med til at gøre byggeriet asymmetrisk. Men den tager lys ind og giver et strategisk vue ud på Lundvej og hen mod krydset. Så der er helt sikkert tænkt over den. De originale vinduer er sat i stand, og der er fremstillet forsatsvinduer og anverfere specielt til hvert enkelt vindue. Foto: Christine Aagaard-Kragh
Karnappen set udefra. Foto: Christine Aagaard-Kragh

- Det gør os stolte, og det er en stor anerkendelse af det arbejde, vores dygtige håndværkere lægger i at passe og vedligeholde bygningen, siger museumsdirektøren og viser nogle af de nyistandsatte vinduer og de særligt fremstillede forsatsvinduer med de lækre anverfere frem.

At vinduerne på Varde Museun bliver sat i stand et for et, det er Søren Krygers værk. Han er tømrer og snedker og har gennem de senere år været ansat på Vardemuseerne. Han skiller hvert enkelt vindue ad og rapper det af for maling og tager glassene ud. Så males vinduerne med første lag linoliemaling, inden der røres kit af kridt og linolie, og glassene sættes i igen. Hvert lag maling skal tørre i tre døgn, og efter det sidste lag maling, som også males ovenpå kittet og en millimeter ind på glasset for at forsegle, skal vinduet stå og gennemtørre i 40 døgn, før det kan sættes i. Foto: Christine Aagaard-Kragh

Selve vinduerne er nemlig de originale fra 1914. Fremstillet i kernetræ i en kvalitet, der koster det blege i dag, og som derfor desværre sjældent prioriteres i nye byggerier. Men set både med kulturhistoriske og bæredygtige briller, er det vejen at gå: At bygge i solide kvalitetsmaterialer, som kan vedligeholdes gennem hundreder af år. Vinduerne, der er ved at blive sat i stand med ny linoliemaling og kit kan sagtens holde 100 år mere, når de bliver passet på, og det er sådan noget som dette, der har været med til at sikre bygningen Bevaringsprisen 2021.

Derfor vandt Varde Museum i år

-  Bevaringsprisen gives for den samvittighedsfulde vedligeholdelse af bygningens ydre, herunder ikke mindst de fine vinduer og de smukt plejede omgivelser, skriver Bevaringsforeningen om baggrunden for tildelingen af årets bevaringspris.

De andre indstillede til årets bevaringspris 2021 var:

  • Lydum Mølle
  • Frisvadvej 12, Varde
  • Frisvadvej 14, Varde
  • Søndergade 16, Tistrup
  • Kærvej 6, Varde
  • Svinget 8, Varde
De lækre gerigter rundt om dørene er nogle af de detaljer, der er værd at bemærke. At der så mange steder er sat moderne braddøre i, det er prisen for, at huset også kan være en moderne arbejdsplads. Man kunne have valgt at få de moderne døre camoufleret med et oprindeligt udtryk, men det vil koste en formue for hver enkelt dør i huset. Foto: Christine Aagaard-Kragh
Annonce
Annonce
Ugeavisen Varde

Louis Nielsen holder åbningsfest til Late Night

Annonce
Annonce
Ugeavisen Varde

Konfirmationskjoler og inspirationsmesse i Smedeværkstedet

Annonce
Forsiden netop nu
Ugeavisen Varde

Kirsten og Anna vil hjælpe børn i hele Varde Kommune: Men de mangler frivillige hjælpere, der vil gøre en forskel

Ugeavisen Varde

Små halloweenkunstnere har pyntet butikkerne

Ugeavisen Varde

Bål, hygge eller overnatning: Oplev naturen i vintermørke

Ugeavisen Varde

Kæmpe halloween-arrangement i Varde Sommerland: Tag familien med ud i mørket og bliv skræmt for livet

Ugeavisen Varde

Nu står det nye lægehus i Varde Syd klar til brug: Nu kan du få tid ved lægen, samme dag, du ringer

Ugeavisen Varde

Kæmpe Outrup-græskar er blandt landets største: Sådan bar folkene bag sig ad

Ugeavisen Varde

Halloween bliver fejret i Varde: Politikerløb, livemusik og sene åbningstider

Ugeavisen Varde

Nybolig Nr. Nebel får lokalansigt som ny leder

Ugeavisen Varde

Lad os styrke og værne om vores ungdom

Ugeavisen Varde

Der er besparelsespotentiale i Varde Kommune

Ugeavisen Varde

Vi skal genoplive livet på plejehjemmene

Ugeavisen Varde

Lad os investere mere i oldekoller og andre bofællesskaber for seniorer

Ugeavisen Varde

Findes den politiske vilje til at ændre markant for bedre pleje og arbejdsforhold?

Ugeavisen Varde

Jeg vil have Vestkystvejen udvidet ud til Outrup

Ugeavisen Varde

Borgere med handicap - og deres familier - skal ikke kæmpe for at få hjælp

Ugeavisen Varde

Udstyk flere byggegrunde i Oksbøl

Ugeavisen Varde

Der bliver flere og flere huller i sikkerhedsnettet

Ugeavisen Varde

I Varde Kommune bør vi tage ved lære af Anker: - Har vi mon alle med?

Ugeavisen Varde

Derfor er en bedre politisk balance i Varde Kommune vigtig

Ugeavisen Varde

Jobcenter Varde koster alt for mange penge

Ugeavisen Varde

Så er der ræs i Blåbjerg: Lokal cykelklub forventer op mod 500 deltagere

Annonce