Annonce
Ugeavisen Vejen

Borgernes indkøbsvaner har ændret sig

Varehuschef Henrik Christensen kan tydeligt mærke på madvaresalget i Kvickly gennem krisen, at familierne har brugt mere tid på at kokkerere derhjemme end normalt. Arkivfoto: André Thorup
Overordnet klarer supermarkederne i Vejen Kommune sig pænt gennem krisen - godt hjulpet på vej af grænselukningen.
Annonce

Vejen Kommune: Øl og sodavand har kronede dage som salgsvare i de lokale supermarkeder i Vejen Kommune, hvis den stikprøve, avisen lavede mandag, er nogenlunde repræsentativ for de øvrige.

Det er i hvert fald et bekræftet faktum hos Kvickly Vejen, ABC Holsted og Dagli'Brugsen Skodborg, og som butiksbestyrer Leif Nielsen i ABC-butikken formulerer det:

- Det har været stærkt stigende i hele perioden, hvor vi har kørt med gode tilbud på øl og sodavand for at få kunderne til at indse, at de danske priser ikke er meget højere end syd for grænsen, siger han og tilføjer:

- Vi håber bare at beholde en lille flig af de kunder, som tidligere valgte Tyskland. Jeg har ingen forhåbninger om, at det bliver flertallet, men bare et par procenter flere end før krisen vil vi være glade for.

Det er meget tydeligt, at familierne i højere grad har haft bedre tid til at hygge sig derhjemme med at bage og lave mad fra bunden.

Henrik Christensen, varehuschef i Kvickly Vejen

Annonce

Mere madfordybelse

Som sagt er tendensen på de våde varer den samme i Kvickly Vejen, hvor varehuschef Henrik Christensen dog ligeså vel har bemærket et mønster i forhold til madvarer.

- Det er meget tydeligt, at familierne i højere grad har haft bedre tid til at hygge sig derhjemme med at bage og lave mad fra bunden, siger han.

Tilsvarende har de nemme og hurtige retter ifølge ham oplevet nedgang under den tungeste del af krisen, men nu, hvor dagligdagen er på vej tilbage for de fleste, er billedet fra før krisen på retur.

- Tingene skal igen til at gå stærkt i dagligdagen, og vi kan mærke, at mange vender tilbage til de færdigretter, som bare skal varmes op i ovnen, siger Henrik Christensen.

En anden forskel, som de i Kvickly håber vil vare ved også helt på den anden side af corona, er succesen med initiativer, der allerede blev sat i søen i november, men har oplevet massiv vækst de seneste måneder.

Det drejer sig både om afhentning af poser ved vareudleveringen bag butikken og decideret udbringning.

- På et tidspunkt kørte vi fra 8 morgen til 21 aften, og vi ligger stadig 5-10 gange højere end før krisen. Det er en god løsning, hvis man også vil støtte udbringning lokalt, siger varehuschefen med henvisning til konkurrenter som Nemlig.com.

Annonce

Udbringning til ramte

Hos Dagli'Brugsen Skodborg har den store forskel - foruden øl og vand - været, at mange af landsbyens borgere i endnu højere grad bakker op om deres lokale brugs. Sådan lyder det fra uddeler Niki Sørensen:

- Som hovedregel benyttes vi som supplementsbutik, da vi generelt får næsten 1/3 af vores omsætning fra kioskområdet, men under krisen har vi set et markant anderledes billede, hvor flere også bruger os bredt til dagligvarehandel.

Ifølge uddeleren har der trods begrænsede personaleressourcer været tid og overskud til at yde en service for borgere, som enten ikke tør gå i brugsen af smittefrygt eller er kommet i coronakarantæne.

- Vi har valgt at prioritere at bringe maden ud til berørte stamkunder fra Skodborg med gratis levering for at sige tak for at støtte lokalt. De skal bare ringe en dag i forvejen, og så pakker vi også for dem, siger han.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ny Tirsdag

Gå jer til en gratis hjertestarter

Annonce