Annonce
Ugeavisen Vejen

Efter mange klager: Kommunen udvider vej og planlægger rundkørsel

Et flertal i Udvalget for teknik og miljø har foreslået, at man, når man alligevel skal i gang med at udvide Kærvej, i samme ombæring etablerer en rundkørsel i krydset Kærvej-Esbjergvej. Foto: Google Maps
Når man nu alligevel skal i gang med at udvide Kærvej, så kan man lige så godt også få sikret krydset Kærvej-Esbjergvej med en rundkørsel, mener et flertal i Udvalget for teknik og miljø.

Trafik: En smal vej og et stigende antal biler og lastbiler på vejen kan være en dårlig kombination.

Det er tilfældet med Kærvej, der ligger ved Estrup Mark og krydser den gamle landevej Esbjergvej.

Trafiktællinger har vist, at antallet af køretøjer på Kærvej er steget betydeligt fra 458 biler i døgnet i 2012 til 1245 biler i døgnet i 2017. Også andelen af lastbiler på Kærvej er steget fra 9,7 procent til 13,2 procent.

Og når Kærvej bliver udvidet, som kommunen har planlagt, så kan det ikke udelukkes, at trafikken vil stige yderligere, fordi vejen er en attraktiv og alternativ rute til den sydøstlige del af Brørup.

- Det er et længe ventet projekt, som så småt er gået i gang, specielt efter at Eurofins har udvidet meget, og der er kommet rigtig meget trafik på vej. Og vi har fået utrolig mange klager over, at vejen er for smal, fortæller Vagn Sørensen (V), der er formand for Udvalget for teknik og miljø.

Fire mod tre

Med fire stemmer for blev det indstillet, at udgiften på 4,5 millioner kroner til anlæg af rundkørsel finansieres af et mindreforbrug på budgettet for udvidelse af Kærvej på cirka 3,7 millioner kroner samt af mindreforbrug på rampeanlægget i Vejen Øst med cirka 0,8 millioner kroner.

Elin Winther (A) stemte imod den finansiering af en rundkørsel med begrundelsen, at projektet bør oversendes til budgetlægningen for 2022-2025. Niels Therkildsen (A) og Charlotte Klausen (C) tog med samme begrundelse forbehold for den indstillede finansiering af rundkørslen.

Arbejdet med udvidelsen er delt op i to etaper - og der blev i 2020 bevilget 2,6 millioner til første etape.

- Første etape var syd for banen. Her har vi været på åstedsforretning og så videre. Så den del er på plads. Vi har erhvervet den jord, vi skal. Nu er næste etape så nord for banen, hvor vi skal have erhvervet jord og have hele arbejdet udført, siger Vagn Sørensen.

Udvalget bevilgede på sit seneste møde 3,4 millioner kroner til at få udført anden etape.

Annonce

Rundkørsel nu - eller senere

På samme møde drøftede medlemmerne, om det ville give mening, at man, når man nu alligevel er i gang med anlægsarbejde, også fik etableret en rundkørsel ved krydset Kærvej-Esbjergvej, der er et ureguleret firbenet kryds.

- I de seneste forslag har rundkørslen ikke været med inde over, men vi forventer egentlig, at der bliver øget trafik. For det første er der rimelig meget trafik på den nu, men hvis den bliver udvidet, så kan det godt være, at det giver endnu mere trafik, og så får vi altså en flaskehals oppe omkring Esbjergvej. Det skal vi se, hvordan vi kan få løst, så et flertal i udvalget har indstillet, at vi får lavet rundkørslen i samme forbindelse, siger Vagn Sørensen.

Rundkørslen var et af de forslag, som politikerne kunne vælge. Et andet forslag var, at der i stedet for en rundkørsel blev etableret et såkaldt kanaliseringsanlæg med venstresvingsbaner og en forskydning af sidevejene.


Det er et længe ventet projekt, som så småt er gået i gang, specielt efter at Eurofins har udvidet meget, og der er kommet rigtig meget trafik på vej op. Og vi har fået utrolig mange klager over, at vejen er for smal.

Vagn Sørensen, formand, Udvalget for teknik og miljø


- Rundkørslen er en ideel måde, hvor der skal inddrages mindst jord. Hvis vi laver svingbaner, så skal vi ud og købe en hel del jord for, at der kan blive plads til det. Det skal vi ikke ved rundkørslen. Det er meget lidt, der skal bruges der, så det er helt klart en rundkørsel, vi anbefaler, siger Vagn Sørensen.

Kommunens forvaltning anslår, at det vil koste cirka 4,5 millioner kroner at etablere en rundkørsel.

Projektet med en rundkørsel har ikke været budgetsat nogle steder, men Vagn Sørensen fortæller, at udvalget har fundet de penge, der skal bruges.

- Der er nok afsat rigeligt til selve udvidelsen af vejen, og så er der en rest fra dengang, vi lavede de vestvendte ramper, som vi også kan bruge. Men det er selvfølgelig under forudsætning af, at byrådet siger ja til det. Alternativt vil den (rundkørslen, red.) komme med i næste budgetprocedure, og så bliver den ikke lavet i første omgang, men så kan den blive lavet på et senere tidspunkt, siger Vagn Sørensen.

Så indstillingen til både Økonomiudvalget og byrådet er, at der både frigives penge til at udføre anden etape, og at man i samme ombæring godkender, at der også bliver etableret en rundkørsel, når man alligevel skal i gang med anlægsarbejdet.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ugeavisen Vejen

4 gode råd før bilkøb

Ugeavisen Vejen

Ny bil - nye vaner

Annonce