Annonce
Ugeavisen Vejen

FDM: Billigere at være bilejer i 2021

Nye bilafgifter, lavere brændstofudgifter og kun små afgiftsstigninger gør det billigere at være bilejer i 2021, viser FDMs store årlige bilbudget. Pressefoto: FDM
Nye bilafgifter, lavere brændstofudgifter og kun små afgiftsstigninger gør det billigere at være bilejer i 2021, viser FDMs store årlige bilbudget. Det er stadig billigst at køre elbil.

Økonomi: De danske bilejere er kørt ind i 2021 med en god nyhed. Samlet bliver det nemlig en smule billigere at være bilejer i år.

I gennemsnit har bilisterne udsigt til at spare 1200 kroner i forhold til sidste år. Det viser FDMs store bilbudget for 2021, der medregner alle relevante udgifter forbundet med bilejerskabet.

Årsagen er ikke bare lave renter, men også udsigten til lavere brændstofpriser. Skatterådet venter nemlig, at listeprisen for brændstof igen i år falder en smule – for benzin med godt én krone fra 12,33 kr./l i 2020 til 11,31 kr./l i år.

Annonce

Dertil kommer, at den stigning i ejerafgiften på benzin- og dieselbiler, der er en del af aftalen om de nye bilafgifter, først har virkning fra 2022. Dieselbilejere vil dog allerede i år blive pålagt en ekstra årlig afgift på i gennemsnit 300 kroner. Samlet betyder det, at køber man en ny benzinbil til 200.000 kroner og beholder den i fem år (100.000 kilometer), vil den koste 3,57 kroner pr. kilometer.


Bilen er en af de helt store poster i mange danskeres økonomi. Derfor er årets bilbudget godt nyt for bilejerne. Det gælder ikke mindst de mange, der overvejer at købe en elbil eller plugin-hybrid. De stod nemlig til at tage et gevaldigt afgiftshop. Med de nye bilafgifter vil mange af dem fortsat være afgiftsfritaget, mens ændringerne i afgifterne for benzin- og dieselbiler er moderate.

Ilyas Dogru, forbrugerøkonom, FDM


- Bilen er en af de helt store poster i mange danskeres økonomi. Derfor er årets bilbudget godt nyt for bilejerne. Det gælder ikke mindst de mange, der overvejer at købe en elbil eller plugin-hybrid. De stod nemlig til at tage et gevaldigt afgiftshop. Med de nye bilafgifter vil mange af dem fortsat være afgiftsfritaget, mens ændringerne i afgifterne for benzin- og dieselbiler er moderate, siger forbrugerøkonom i FDM, Ilyas Dogru, i en pressemeddelelse.

Elbiler gode for privatøkonomien

Årets bilbudget viser da også, at elbiler ikke kun er gode for miljø og klima, men også for privatøkonomien. For selvom km-prisen er steget med fem øre sammenlignet med sidste års beregninger, er det stadig billigere at køre i en elbil end i en benzinbil til samme pris.

En elbil til 300.000 kroner koster for eksempel i gennemsnit 3,63 kr. pr. kilometer at holde kørende over fem år og 100.000 kilometer, når man indregner samtlige udgifter på helt samme måde, som med benzinbilerne. Det er omkring 80 øre billigere end at købe en benzinbil til samme pris.

Sammenligner man med tilsvarende biler med automatgear, bliver forskellen endda endnu større.

- Vores bilbudget afkræfter endnu en gang myten om, at det er dyrere at køre elbil. Prisen på et ladeabonnement er ganske vist steget en smule i forhold til sidste år. Til gengæld kan elbilejere med de nye bilafgifter stadig få refunderet afgiften på strøm, ligesom mange elbiler fortsat vil være afgiftsfritaget. Lægger man dertil lavere udgifter til ejerafgift og vedligeholdelse, så er det ikke økonomien, der skal afholde folk fra at købe en elbil, siger Ilyas Dogru.

FDM har også regnet på de populære plugin-hybrider. Direkte sammenlignet viser det, at de er en smule dyrere, cirka 3000 kroner, sammenlignet med en elbil, men de er stadig billigere at eje end en benzinbil i samme prisklasse.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ugeavisen Vejen

Linda P kommer til Vejen

Annonce