Annonce
Ugeavisen Vejen

Flere "2 minus 1" veje er på vej i kommunen

Som mange af de andre naboer til Gamstvej glæder Jim Persson sig til, at hastigheden sænkes på strækningen. Foto: Vejen Kommune
Det kræver lidt tilvænning fra trafikanternes side, men vejtypen "2 minus 1" veje vinder indpas flere steder i Vejen Kommune.
Annonce

Vejen Kommune: Først var det Nørregade i Holsted, så var det Byagervej i Brørup.

Nu er turen kommet til Gamstvej, hvor der etableres en "2 minus 1" vej på Gamstvej mellem Vejen og St. Andst, og senere på efteråret sættes arbejdet i gang yderligere tre steder i kommunen.

Målet med "2 minus 1" veje er at sænke hastigheden og skabe tryghed for de bløde trafikanter.

Det virker, men det kræver en tilvænning at køre på dem. På den vejtype er der plads til cyklister i begge retninger og kun ét spor for bilisterne, selvom der er trafik i begge retninger. Der etableres efterhånden flere og flere "2 minus 1" veje i Danmark, men mange bilister er endnu ikke vant til at navigere på den type vej. Derfor er det vigtigt, at bilisterne er opmærksomme og reducerer hastigheden.

- Vi opsætter skilte, der signalerer, hvordan man skal benytte vejtypen, og på de sociale medier ligger der en film fra Vejdirektoratet, der ligeledes visualiserer det rigtig fint, fortæller Anders Pedersen der er projekt- og trafiksikkerhedskoordinator i Teknik & Miljø, i en pressemeddelelse.

Annonce

Færre ulykker

En ny dansk undersøgelse viser, at den nye vejtype reducerer antallet af ulykker med 29 procent. Vejtypen anlægges kun på veje med begrænset trafik. Det, der gør vejen mere tryg at færdes på, er, at kantbanerne er ekstra brede, så der er bedre plads til cyklister og fodgængere.

Kantbanerne kan også bruges som vigeareal, når to biler møder hinanden. På disse vejtyper i landzone vil der samtidig være en hastighedsnedsættelse på 60 km/t.

- Som nabo til Gamstvej ser jeg frem til, at alle der benytter Gamstvej sætter farten ned til maksimalt 60 km/t. Dermed vil flere børn og unge forhåbentlig også have mod på at benytte vejen til både skole og fritidsaktiviteter noget oftere, når det bliver mere trygt at færdes der, fortæller Jim Persson, der bor ved Gamstvej.


Denne nye vejtype er langt billigere at anlægge end dobbeltrettede cykelstier. Vi får både flere kilometer "cykelsti" for pengene og sænket hastigheden på de pågældende strækninger.

Vagn Sørensen, formand, Udvalget for teknik og miljø


Den lavere hastighed på Gamstvej ventes desuden at flytte en mindre del af den nuværende biltrafik på Gamstvej til Koldingvej, hvor den tilladte hastighed er 80 km/t.

Teknik & Miljø følger løbende udviklingen i politiregistrerede uheld på kommunens vejnet, og er løbende i dialog med borgere, lokalråd, skoler og andre interessenter omkring trafiksikkerheden på Kommunens vejnet.

Annonce

Mere "cykelsti" for pengene

Vejen Kommune etablerer yderligere en "2 minus 1" vej på Vestre Maltvej mellem Brørup og Malt i oktober.

- Denne nye vejtype er langt billigere at anlægge end dobbeltrettede cykelstier. Vi får både flere kilometer "cykelsti" for pengene og sænket hastigheden på de pågældende strækninger, siger Vagn Sørensen, der er formand for Udvalget for teknik og miljø.

På seneste møde i udvalget blev det desuden besluttet at forbinde Hovborg med Hovborg Hytteby ved hjælp af et kort stykke "2 minus 1" vej på Baldersbækvej, ligesom det blev besluttet at etablere lignende vej på Ladelundvej, mellem Brørup og Ladelund Efterskole.

Anlægsarbejdet går i gang samtidigt, så de mange vejændringer færdiggøres i løbet af efteråret 2020.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce