Annonce
Ugeavisen Vejen

Hver anden dødsulykke skyldes for høj fart

Hvert år koster ulykker i trafikken samfundet mere end 17 milliarder kroner, viser tal fra Transport DTU. En stor andel af de udgifter lander hos kommunerne. PR-foto
Knap halvdelen af alle trafikdræbte kunne være blevet reddet, hvis alle overholdt fartgrænserne eller kørte efter forholdene. Derfor vil Vejen Kommune nu sammen med Rådet for Sikker Trafik have endnu flere trafikanter til at sætte farten ned.
Annonce

Vejen: Der bliver kørt for stærkt på de danske veje, og det fører hvert år til tragiske ulykker, hvor personer mister førligheden eller i værste fald livet. I 47 procent af dødsulykkerne i 2018 var hastigheden en medvirkende faktor, viser ulykkestal fra Vejdirektoratet.

I en undersøgelse, som Promonitor har gennemført for Rådet for Sikker Trafik i 2018, siger 30 procent af de danske bilister, at de altid, ofte eller en gang i mellem kører 100 kilometer i timen på en strækning, hvor de kun må køre 80.

Og det er ikke kun de meget høje hastighedsoverskridelser, der giver ulykker. I 62 procent af de dødsulykker, hvor der er for høj fart involveret, var hastighedsgrænsen overskredet med mindre end 20 kilometer i timen.

- Det kan være svært at forstå, hvorfor selv en lille hastighedsoverskridelse kan gøre stor skade. Men den dag, de pludselig skal bremse op, fordi der sker noget uventet, har hastigheden afgørende betydning, siger seniorprojektleder Michelle Laviolette fra Rådet for Sikker Trafik i en pressemeddelelse.

Annonce

Kommunen har fokus på utryghed

For høj fart er ikke alene farlig, men skaber også utryghed blandt de familier, der bor ved veje, hvor der bliver kørt for stærkt. Derfor modtager mange kommuner og politiet hvert år henvendelser fra borgere, som er utrygge og ønsker fartsænkende tiltag eller et besøg af politiets fotovogne.

For at styrke indsatsen mod problemet med for høj fart er Vejen Kommune gået med i den landsdækkende kampagne "Sænk farten før det er for sent" i samarbejde med Rådet for Sikker Trafik.

- Vi kan gøre meget selv som bilister. For eksempel tænke over, hvordan vi agerer når vi passerer en cyklist eller fodgænger på en lang lige landevej. Jeg oplever, at alt for mange passerer de lette trafikanter med uændret hastighed. Her kunne det være fantastisk, hvis vi udviste hensyn og reducerede hastigheden, samtidig med at vi passerede med stor afstand, siger Vagn Sørensen, formand for udvalget for Teknik og Miljø i Vejen Kommune, i en pressemeddelelse.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ugeavisen Vejen

Med hjertet på rette sted

Ugeavisen Vejen

Rallyløb slutter i Vejen

Ugeavisen Vejen

Velkommen til benzinfolket

Annonce