Annonce
Ugeavisen Vejen

Rivegilde på kunstmuseet

Billedkunstner Klavs Weiss er her ved at lime de mange værker, som gæster har været med til at lave. Efterfølgende blev det hele dækket af papirrullen i baggrunden og dukkede først op igen, da gæsterne begyndte at køre henover det med en af Klavs Weiss' hjemmelavede river med grafitstifte. Foto: Dorthe Andresen
Billedkunstner Klavs Weiss og Vejen Kunstmuseum havde søndag eftermiddag inviteret til "Det store rivegilde" i forbindelse med Klavs Weiss' udstilling "Tryk på," der kan ses frem til søndag den 1. marts.
Annonce

Vejen: Normalt vil de fleste nok helst undgå at komme til et rivegilde.

Sådan var det på ingen måde søndag eftermiddag, hvor Vejen Kunstmuseum og billedkunstneren Klavs Weiss netop havde inviteret til rivegilde - dog af den mere fredelige slags.

Rivegildet var en del af Klavs Weiss’ udstilling ”Tryk på,” som har været på kunstmuseet siden 1. december. Men nu er det ved at være slut, og i den forbindelse var det, at der skulle holdes et ordentligt rivegilde. For i løbet af udstillingsperioden har der været tre introduktioner til udstillingen, og hver introduktion er afsluttet med, at gæsterne har klippet blomster eller planter i papir.

De mange papirklip blev søndag eftermiddag limet på gulvet i midten af Skibelundsalen, og derefter blev det hele dækket af hvidt papir. Med god grund, for gæsterne skulle ikke på forhånd vide, hvad der gemte sig under papiret. Det skulle de nemlig selv være med til at afsløre.

Klavs Weiss

Klavs Weiss, der er født i 1956, stammer fra Sønderborg.

Han har siden 1979 været bosat med eget værksted i Nees i Vestjylland.

Klavs Weiss har især arbejdet med tryk/grafik, men i alt andet end de former, som de fleste kender såsom klassiske raderinger og litografier. Han går sine egne veje og opfinder finurlige trykmetoder.

Gennem sine 40 år som billedkunstner har Klavs Weiss udstillet et utal af gange i både ud- og indland. Det er dog første gang, at han udstiller på Vejen Kunstmuseum.

Udstillingen "Tryk på" kan ses på kunstmuseet til og med søndag den 1. marts.

Annonce

Positiv respons

Klavs Weiss fortalte, inden det hele gik i gang, at det havde været interessant at få mulighed for at kigge de mange ting igennem, som han har kreeret i årenes løb, for udstillingen dækker over en kunstnerisk periode fra 1979 til 2019.

- Så der er blevet åbnet mange kasser, hvor jeg ikke vidste, hvad der var i dem, kom det med et smil fra Klavs Weiss, mens han arbejdede med at få alting gjort klart, til gæsterne kom.

Og netop samspillet med gæsterne har ifølge Klavs Weiss været rigtig godt.

- Jeg har lavet nogle processer, som publikum kan være med i. Det har jeg fået meget positiv respons på, sagde Klavs Weiss.

Efter at billedhugger og museets formidler, Sophus Ejler Jepsen havde givet gæsterne en kort gennemgang af nogle af udstillingens både farlige, finurlige og fantastiske værker, var det så blevet tid til, at gæsterne selv skulle i gang.

Annonce

Hjemmelavede river

Bevæbnet med to hjemmelavede river, som Klavs Weiss havde udstyret med flere grafit-stifte, kunne gæsterne nu på skift køre riverne forsigtigt henover det endnu blanke papir.

Men langsom dukkede flere og flere motiver af planter og blomster frem, og processen blev fulgt nøje af alle, der gerne ville være med til at rive det nye kunstværk frem. Flere sørgede også for at tage billeder med deres mobiltelefoner.

For så kan de i hvert fald bevise, at de denne søndag var med til et meget fredeligt og flot rivegilde.

Gæsterne vidste ikke, hvad der gemte sig under papiret, men langsomt dukkede blomster og planter frem på papiret. Foto: Dorthe Andresen
Annonce

Sidste chance

Klavs Weiss' udstilling - inklusive det kunstværk, der blev skabt søndag - kan ses på Vejen Kunstmuseum frem til søndag den 1. marts, der er udstillingens absolut sidste dag.

Udstillingen på kunstmuseet er et tilbageblik på 40 års produktion fra 1979 til 2019, og den viser udviklingen i Klavs Weiss’ virke som kunstner.

Der er gratis adgang.

Man kan læse mere om Klavs Weiss' udstilling og se åbningstiderne på kunstmuseets hjemmeside.

Et af Klavs Weiss' mere finurlige værker, der henviser til Holstebro, hvor man har så dyr en skulptur stående i byen, at den hver aften bliver hejst ned i en "bankboks." Foto: Dorthe Andresen
Efter nogle køreture med riverne begyndte der at dukke planter og blomster frem. Foto: Dorthe Andresen
Det kan godt være, at det virker ganske simpelt, men det gælder om at få ideen til det. Foto: Dorthe Andresen
Klavs Weiss er her i gang med at gøre de to river klar. Foto: Dorthe Andresen
Der var naturligvis også tid til at se på Klavs Weiss' andre værker i udstillingen, som her bølgebænken. Foto: Dorthe Andresen
Gæsterne fulgte nøje med i, hvad der kom frem på papiret. Foto: Dorthe Andresen
Sophus Ejler Jepsen fortalte om nogle af Klavs Weiss' værker på kunstmuseet. Foto: Dorthe Andresen
Ved første øjekast er det bare blomster, men ved nærmere eftersyn opdager man, at det er aftryk af Jylland, der danner blomsterne. Foto: Dorthe Andresen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ny Tirsdag

Gå jer til en gratis hjertestarter

Annonce