Annonce
Ugeavisen Vejen

Sådan husker du mig-tiden: Fem gode råd til dig, der glemmer at prioritere dig selv

For nogle er mig-tid ensbetydende med motion. For andre kan det være ensbetydende med selvforkælelse i form af ansigtsbehandlinger og massager. Uanset i hvilken form mig-tiden kommer, er det vigtigt at huske. Foto: John Randeris/Jysk Fynske Medier

Mig-tid kommer i alle former og størrelser, men det kan være svært at finde tid til sig selv i en travl hverdag. Ugeavisen Vejen kommer her med fem gode råd til, hvordan du finder tid til at prioritere dig selv.

1. Luk døren og giv dig selv ro

Psykolog Anna Bjerre mener, at det kan være svært for kvinder at stå ved, at man har behov for mig-tid, men at det er noget, alle kvinder har brug for. En nem måde at give sig selv få minutters mig-tid er ved at lukke døren.

Man kan fortælle sin partner, at man har behov for fem minutter for sig selv, men at de gerne må banke på, hvis der opstår en nødsituation. Bag den lukkede dør kan man slippe tankerne fri og nyde, at man i hvert fald et øjeblik er selv.

2. Sæt din partner fri til at have mig-tid

Mig-tid bliver ikke mindre vigtigt af at være i et forhold. Anna Bjerre mener i høj grad, at det kræver opbakning hjemmefra, hvis kvinder skal blive bedre til at prioritere mig-tid.

- Særligt i et parforhold handler det om at give hinanden plads til at have tid, hvor du kan gøre lige præcis det, du gerne vil. Det kræver, at din partner siger, at det skal du gøre og så tager styringen på hjemmefronten. Hvis vi sætter hinanden fri i parforholdet, så får vi også hinanden gladere hjem, siger hun.

3. Byt skærmtid ud med mig-tid

Danskere bruger mere og mere tid foran en skærm. Det viser DR's årlige rapporter om medieudviklingen. Kniber det med at finde mig-tid, så kan skærmtiden være et sted at hente ekstra timer at arbejde med.

Det er dog ikke ensbetydende med, at skærmtid ikke kan være lig med mig-tid for nogle. Men går skærmtiden typisk med, at man skal blive enig med sine børn eller sin partner om aftenens udsendelse, kan man overveje, om man kunne få mere glæde af at bruge tiden på noget andet.

For mig-tid kommer i alle størrelser og former, da det afhænger af den enkelte person.

4. Det er okay at sige "nej"

Der er mange ting, der skal passes og findes tid til i hverdagene og weekenderne, men får man sagt ja til for mange ting, kan det pludselig føles uoverskueligt. Måske du endda er begyndt at tænke, at du ikke orker andre.

Det er derfor vigtigt at huske, at det er okay at sige "nej", når du har brug for det. Du kan overveje at lave en oversigt over, hvor meget tid du har til rådighed og dernæst beslutte, hvad du har lyst til at bruge tid på i denne uge. Det kan også gøre det nemmere at prioritere din mig-tid.

5. Start med et enkelt minut

Har man glemt at finde tid til sig selv i en længere periode, kan det være et stort spring pludselig at afsætte flere timer til sig selv hver uge. Det første skridt kan derfor være at bruge et enkelt minut på sig selv hver dag.

Det er ikke nødvendigvis ensbetydende med, at man skal være alene i det øjeblik. Men det er et enkelt minut om dagen, hvor man prioriterer sig selv ved at lukke øjnene og trække vejret dybt ned i maven for så at åbne øjnene og vende tilbage til det, man var i gang med.

Når minuttet føles komfortabelt, kan man udvide det til flere minutter.

Annonce
Annonce
Ugeavisen Vejen

Hjem – kære hjem

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ugeavisen Vejen

70 år

Annonce