Annonce
Ugeavisen Vejen

Vejen Kommune ændrer i markedsføringstrategi

Selvom de rent virtuelle møder ikke længere er aktuelle blandt lokalpolitikerne, så foregår byrådssamlingerne stadig lidt alternativt. Tirsdagens møde blev således afholdt med en passende 'corona-opstilling' og altså ikke helt så tæt som her på billedet ved en tidligere lejlighed. Arkivfoto: Hans Christian Gabelgaard
Det blev tirsdag aften enstemmigt vedtaget, at der ændres i den hidtidige strategi for at få flere borgere til kommunen, men det var ikke uden en ret passioneret debat.
Annonce

Vejen Kommune: Det lykkedes ikke for Vejen Kommune at komme over 44.000 indbyggere, som var en del af målsætningen i den gamle vækststrategi frem mod 2020, men i den nye femårsplan "Vækststrategi 2025" har man valgt at holde fast i ambitionen.

Netop detaljer i den nye strategi blev drøftet som punkt fire på tirsdagens byrådsmøde, som er det første på denne side af sommerferien. Her blev det enstemmigt vedtaget at lave justeringer i den markedsføringsmæssige del af strategien, selvom spørgelysten var ganske stor.

Her er et udpluk af politikernes pointer til dette punkt på dagsordenen:

Maya Ryom Mønster (løsgænger): - Det er en smule forvirrende for mig at se, om dagens vedtagelser har forpligtende, økonomiske konsekvenser, og hvad vi egentlig siger ja til.

Egon Fræhr (V) slog herefter fast, at aftenens punkt alene handlede om strategien, og at selve budgettet ville blive drøftet på et senere tidspunkt, hvorefter Martin Boye (LA) fik ordet:

- Jeg tror, at pengene er givet langt bedre ud, hvis vi lod et eksternt bureau med forstand på markedsføring byde på at løse opgaven. Det føler jeg mig mere tryg ved at bruge kommunale penge på.

Annonce

Hvilke udlændinge?

Anni Grimm (løsgænger) ville gerne vide, om der var tænkt på bestemte nationaliteter, når der i strategien ønskes, at flere udenlandske statsborgere med arbejde i Vejen Kommune også flytter bopæl hertil, og hun nævnte specifikt, om det også gjaldt for personer med mellemøstlig baggrund.

Borgmesteren præciserede herefter, at der grundlæggende er tænkt på borgere fra vores relative nærområder som Tyskland og Polen, der i forvejen er højt repræsenteret blandt kommunens omkring 3000 borgere med udenlandsk pas.

Frank Schmidt-Hansen (K) og Morten Thorøe (V) gav begge udtryk for, at de var åbne for at se på, om marketingsopgaven kunne blive løst ekstern - uden dog at virke til at have særlige forhåndspræferencer til spørgsmålet. Som et slags punktum i debatten fik Jørgen Thøgersen (S) sagt en pointe, der ellers ikke var blevet nævnt undervejs:


Vi er ikke lykkedes med vores mål om 44.000 borgere i kommunen, men sammenligner vi os med tilsvarende kommuner, så sker der faktisk stor fraflytning hos mange af dem. Det synes jeg, at vi skal huske på som noget positivt.

Jørgen Thøgersen, Socialdemokratiet


- Vi er ikke lykkedes med vores mål om 44.000 borgere i kommunen, men sammenligner vi os med tilsvarende kommuner, så sker der faktisk stor fraflytning hos mange af dem. Det synes jeg, at vi skal huske på som noget positivt.

Annonce

Inddragelse af civilsamfundet

I den justerede strategi er der blandt andet lagt op til, at kommunen går fra at have en centralt drevet strategi til at supplere denne med en decentral strategi.

Det betyder, at Vejen Kommune fortsat vil have ansvaret for brandingen af området og dets kvaliteter, men at brandingen i højere grad gennemføres ved at inddrage borgerne og virksomhederne.

I et samarbejde med virksomhederne kan der eksempelvis etableres busture og informationsmøder for ind-pendlere, så nuværende medarbejdere vil bosætte sig i Vejen Kommune. Ejendomsmæglerne og boligforeningerne skal her spille en særlig rolle.

Desuden skal lokalrådene have stillet platforme og ressourcer til rådighed for markedsføringen, og denne indsats skal understøttes af mandetimer fra Vejen Kommune, så lokalrådene bedre kan komme ud med deres budskaber.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Ugeavisen Vejen

VBC satser på grøn profil

Annonce
Forsiden netop nu
Ugeavisen Vejen

Cirkus på besøg i Holsted

Ugeavisen Vejen

Seniordans begynder igen

Ugeavisen Vejen

Et nyt klubår er begyndt

Ugeavisen Vejen

Vi skal turde tale om døden

Annonce